Historia muzyki średniowiecza 3106-1SW-W
1. Chronologia i ogólna charakterystyka muzyki średniowiecza.
2.Teoria muzyki w średniowieczu.
3-4. Chorał gregoriański - kształtowanie się gatunków.
5. Jednogłosowa twórczość świecka średniowiecza (trubadurzy, truwerzy, minnesingerzy).
6-7 Od początków wielogłosowości do twórczości szkoły Notre-Dame.
8. Twórczość motetowa XIII w.
9. Wielogłosowa twórczość świecka okresu ars nova.
10. Włoska twórczość epoki trecenta.
11. Twórczość schyłku XIV i początku XV wieku.
12. Muzyka angielska w XIII-XV w.
13. Podstawowe systemu notacyjne średniowiecza
14. Muzyka instrumentalna w okresie średniowiecza.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po zaliczeniu przedmiotu:
1. zna podstawową terminologię muzykologii
2. ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu wybranych dziedzin nauki i dyscyplin naukowych metodologii
3. ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w muzykologii
4. zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji wytworów kultury muzycznej właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych muzykologii
5. ma świadomość kompleksowej natury języka muzycznego oraz złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń
6. potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów
7. posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów badawczych w muzykologii
8. umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
9. potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla muzykologii w typowych sytuacjach profesjonalnych
10. potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury muzycznej oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie społeczno-kulturowym
11. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków
12. posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł
13. posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł
14. potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Kryteria oceniania
egzamin
Literatura
Dobrzańska - Fabiańska, Zofia (opr.) Polifonia średniowiecza, Kraków 2000;
Hoppin, Richard H. Medieval Music, New York, 1978;
Harper, John Formy i układ liturgii zachodniej od X do XVIII wieku, Kraków 1997;
Jevdokimova, Julia Istorija polifonii, Mnogogolosije srednevekovja X-XIV veka, Moskwa 1983;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: