- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Historia muzyki staropolskiej (barok) 3106-1SP-OG
Główne ośrodki kultury muzycznej:
1. Informacje ogólne.
2. Kapela królewska polskich Wazów
3. Kapele magnackie i kościelne
Kompozytorzy rodzimi:
4. Adam Jarzębski, Adam z Wągrowca
5. Marcin Mielczewski, Wojciech Dębołęcki
6. Bartłomiej Pękiel, Damian Stachowicz
7. Stanisław Sylwester Szarzyński, Jacek Różycki
8. Grzegorz Gerwazy Gorczycki, Mateusz Zwierzchowski
9. Marcin Żebrowski, Jacek Szczurowski
Kompozytorzy pogranicza kulturowego:
10. Włosi: Giovanni Franceso Anerio, Asprilio Pacelli, Marco Scacchi, Franciszek Lilius
11. Gdańszczanie: Kaspar Förster, Andreas Hakenberger
Dramma per musica i opera:
12. Opera władysławowska
13. Opera epoki saskiej
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Celem zajęć jest zapoznanie się z polską tradycją muzyczną epoki baroku na podstawie najważniejszych źródeł historycznych. Wymagana jest obecność studentów na wykładach i ćwiczeniach, stanowiących komplementarną całość
Kryteria oceniania
Wymagane jest zapisanie się jednocześnie na wykład i ćwiczenia - obydwie części stanowią integralne składniki kursu. Metodyka zajęć zakłada perspektywę instytucji muzycznych oraz biografie kompozytorów, w których tle analizowane są procesy rozwojowe poszczególnych gatunków muzycznych. Zaliczenie odbywa się na podstawie aktywności na zajęciach (przygotowanie wybranej prezentacji) oraz testu wiedzy merytorycznej, i słuchawki, sprawdzającej znajomość literatury muzycznej.
Literatura
Anna Szweykowska, Kapele magnackie i szlacheckie w połowie XVIII w. w Polsce, Muzyka 1963 (1-2), s.75-104
Zygmunt M. Szweykowski, Próba periodyzacji okresu baroku w Polsce, Muzyka 1966 (1), s.17-26
Andrzej Chodkowski, Repertuar muzyczny teatru saskiego w Warszawie [w:[ Julian Lewański, (red.) Opera w dawnej Polsce na dworze Władysława IV i królów Saskich, Wrocław 1973
Anna Szweykowska, Dramma per musica w teatrze Wazów, Kraków 1976
Delma Brough, Polish Seventeenth-Century Church Music, Oxford 1989
J. A. Hasse a Polska. Recepcja wzorów włoskich w polskiej kulturze muzycznej, IMUW 1991
Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Historia muzyki polskiej. T. III. Barok – część pierwsza 1595-1696, Warszawa : Sutkowski Edition 2006;
Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Muzyczne dwory polskich Wazów, Warszawa : Wydawnictwo Naukowe „Semper” 2007
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: