Pedagogika ogólna (II semestr) 3106-1PED-P2
1. Rola szkoły w życiu społecznym, różne koncepcje edukacji w szkole, związki między celami funkcjonowania szkoły i sytuacją polityczną, ekonomiczną i społeczną państwa.
2. Kultura szkoły, rodzaje kultur szkolnych, budowanie kultury szkoły, jej wyznaczniki i rola w efektach pracy szkoły. Modele szkoły, rodzaje, związek modelu szkoły z jakością pracy szkoły. Kapitał społeczny szkoły
3. Podstawa programowa kształcenia ogólnego, historia, przemiany, funkcja w systemie oświaty, budowa, podstawa programowa historii muzyki. Program nauczania, związek programu nauczania z podstawą programową, koncepcja programu, cele nauczania, budowa programu, tworzenie programu autorskiego.
4. Podręczniki szkolne, budowa, koncepcja, funkcje, sposoby wykorzystania.
5. Egzaminy zewnętrzne w procesie edukacji, założenia, wykorzystywanie wyników na poziomie kraju, szkoły, klasy.
6. Rola zawodowa nauczyciela, zadania, funkcjonowanie w roli, kształcenie i rozwój zawodowy nauczycieli. Praca zespołowa nauczycieli.
7. Uczeń jako uczestnik interakcji społecznej w szkole, cechy ucznia decydujące o karierze szkolnej, środowiska klasowe i ich charakterystyka. Efekt grupy, relacje rówieśnicze.
8. Proces oceniania w szkole, przebieg, założenia, rodzaje oceniania-ocenianie kształtujące, wpływ oceniania na karierę edukacyjną ucznia.
9. Proces socjalizacji w rodzinie, efekty, modele formacji rodzinnych i ich związek z sytuacją gospodarczą i ekonomiczną środowiska. Modele wychowania dzieci i młodzieży w polskich rodzinach.
10. Wychowanie w szkole, edukacja spersonalizowana, tutoring. Wolontariat szkolny, wychowanie przez działanie.
11. Komunikacja i relacje szkolne (nauczycie-rodzic-uczeń), rozwiązywanie konfliktów, dialog wspierający.
12. Elementy prawa oświatowego. Podstawowe ustawy i rozporządzenia regulujące prace nauczyciela.
12. Edukacja alternatywna, edukacja domowa. Nurty i koncepcje wychowawcze XX/XXI wieku
13. Charakterystyka młodzieży. Analiza raportów dotyczących potrzeb i sytuacji młodzieży w Polsce. Specyfika rozwojowa adoloscentów a oferta szkolna. Kompetencje społeczne.
14. Kulturowe uwarunkowania edukacji, globalizacja, konsumpcjonizm. Wyzwania XXI wieku i potrzeba ich rozeznania, samoświadomość i postrzeganie społeczne.
15. Edukacja międzykulturowa. Wielokulturowość. Elementy psychologii społeczno - kulturowej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna podstawowe zadania nauczyciela w szkole, wie gdzie szukać informacji i wsparcia
Wie co to są cele edukacyjne, program nauczania i podstawa programowa
Zna podstawowe uwarunkowania społeczne, kulturowe i polityczne w jakich funkcjonuje polska szkoła
Rozumie na czym polega warsztat pracy nauczyciela, zdaje sobie sprawę z zadań i obszarów autonomii pracy nauczyciela.
Zna podstawowe złożenia taksonomii Blooma oraz strategie oceniania szkolnego
Umiejętności:
Potrafi w sposób zrozumiały i ciekawy zaprezentować wybrane zagadnienie
Wyciąga wnioski na podstawie raportów i analizy badań
Rozpoznaje zagrożenia wychowawcze współczesnej młodzieży
Kompetencje społeczne
Prowadzi dyskusje, szanując odmienne poglądy innych rozmówców oraz starannie dobiera argumenty poświadczające słuszność przytaczanych tez
Postrzega kulturę szkoły jako złożony układ społeczny i rozumie rolę nauczyciela w procesie modelowania tych układów.
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w zajęciach
Prezentacja wybranego zagadnienia
Analiza empiryczna
Na każdych zajęciach student może otrzymać 0-2 pkt (aktywny udział, odwołanie do lektur)
prezentacja wybranego zagadnienia 0-6 pkt (punktowana jest zarówno zawartość merytoryczna jak sposób przekazu)
analiza empiryczna (0-3 pkt)
Literatura
Korczyński S., „Stres w pracy zawodowej nauczyciela”, Kraków: 2014.
Chętkowski D., „Nauczycielskie perypetie”, Sopot: 2010, cz. 3. Nauczyciele i nauczyciele.
Mendel M., „Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy”. Gdańsk: 2007
Cindy J. Christopher „Nauczyciel - rodzic: skuteczne porozumiewanie się”; przekł. Jolanta Bartosik. Gdańsk: 2004
Bodaszewska L., Trzaskowska H., Frączyk M.„Wychowawcza rola wolontariatu” w: „Wychowanie przez działanie”, red. M. Jakubowska, Warszawa: 2012
Speck O., „Trudności wychowawcze”, Gdańsk: 2007
Ekaterina Kuznetsovaa, Jean-Claude Régnierb, Individualization of Educational Process according to C. Freinet: a Pilot Experiment in a Group of Language Learners, Procedia - Social and Behavioral Sciences 154 ( 2014 ) 87 – 91
Kruszewski K., Indywidualizacja kształcenia, Warszawa: 2005.
Asbury K., Plomin R., „Geny i edukacja” Warszawa: 2015, r. 12. Personalizacja w praktyce.
Czekierda P, Fingas B, Szala M, „Tutoring, Teoria, praktyka, studia przypadków”, Warszawa: 2015
Teresa Sasin „Prace nad systemem oceniania zachowania w jednym z liceów ogólnokształcących” w: „Wychowanie przez działanie. ”, red. M. Jakubowska, Warszawa: 2012
Szyling G., „Strategia przejścia czy przetrwania, czyli dokąd zmierza ocenianie szkolne?” w: „Dokąd zmierza polska szkoła?” red. D. Klus-Stańska, Warszawa: 2008
Black P., Harrison Ch., Lee C., Marshall B., Wiliam D., “Jak oceniać, aby uczyć?”, Warszawa: 2006
Niemierko B., „Ocenianie szkolne bez tajemnic”, Warszawa: 2002
Kamil Sijko Andrzej Walczak Dorota Wiszejko-Wierzbicka, Systemy oceniania w szkole – prawo i praktyka, Warszawa 2011
D.F. Walker, J.F. Soltis, “Program i cele kształcenia”, Warszawa: 2000
Bloom, B., Englehart, M. Furst, E., Hill, W., & Krathwohl, D. (1956). Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals. Handbook I: Cognitive domain. New York, Toronto: Longmans, Green.
Okoń W., „Dziesięć szkół alternatywnych”, Warszawa: 1999 (wybrane fragmenty)
Śliwerski, B., „Edukacja alternatywna. Dylematy teorii i praktyki” Kraków: 1992
Budajczak M., „Edukacja domowa: społeczne konteksty kształcenia się w rodzinnym gronie, poza instytucjonalnym środowiskiem szkoły”, 2002
A.Huxley, „Nowy, wspaniały świat”
Janowski A., „Uczeń w teatrze życia szkolnego”, Warszawa: 1989
A. Janowski, "Poznawanie uczniów", 2012
Fatyga B., „Dzicy z naszej ulicy. Antropologia kultury młodzieżowej”, Warszawa: 2005
Lewicka-Zelent A., Abramciów R., „Empatyczność i poczucie alienacji młodzieży uzdolnionej muzycznie”, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica”, 2014/7 ,
Potulicka E., „Kształtowanie kapitału społecznego w szkole – wprowadzenie do problemu”, „Studia edukacyjne” nr 22/2012,
Mikiewicz P., „Kapitał społeczny i edukacja”, Warszawa: 2014 (cz, III)
Vidala E., (red.), „Równi ale różni. Perspektywy edukacji zróżnicowanej”. CODN 2008
Baranowska W., Kosiorek M., „Uczniowie Imigranci – wyzwanie dla narodowej edukacji w perspektywie doświadczeń z projektu” „Portfolio of Integration” (POI), Przegląd Badań Edukacyjnych, nr 18 (1/2014), s. 233–248
Kusio U., „Dialog w komunikacji międzykulturowej : ideały a rzeczywistość” Lublin: 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: