Muzyka na dworach magnackich Rzeczypospolitej w XVIII w. 3106-1MUZMAG-F
Zajęcia poświęcone są kulturze muzycznej najważniejszych ośrodków magnackich Rzeczypospolitej w XVIII wieku. Omówione będą skład i liczebność zespołów muzycznych i teatralnych, warunki funkcjonowania artystów, repertuar muzyczny, teatralny i parateatralny, społeczna rola muzyki. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najnowszymi wynikami badań na temat dworskiej kultury muzycznej Rzeczypospolitej w XVIII wieku oraz repertuarem znanym i wykonywanym na tych dworach.
1. Zagadnienia wstępne: źródła, literatura przedmiotu, dostępne nagrania
2. Kultura muzyczna stolicy a mapa najważniejszych ośrodków kulturalnych Rzeczypospolitej w XVIII wieku
3. Kultura muzyczna familii radziwiłłowskiej. Dwór Michała Kazimierza „Rybeńko” i Franciszki Urszuli z Wiśniowieckich Radziwiłłów w Nieświeżu.
4. Muzyka na dworze Jakuba Henryka Flemminga.
5.-6. Kultura muzyczna familii radziwiłłowskiej. Dwór Hieronima Floriana Radziwiłła w Słucku i Białej.
7. Kultura muzyczna dworu Pawła Karola Sanguszki w Lubartowie i Dubnie.
8. Muzyka na dworze Stanisława Ciołka Poniatowskiego oraz braci Michała Fryderyka i Augusta Aleksandra Czartoryskich.
9.-10. Kultura muzyczna dworu Michała Kazimierza Ogińskiego w Słonimiu.
11. Kultura muzyczna familii radziwiłłowskiej. Dwór Karola Stanisława Radziwiłła „Panie Kochanku” w Nieświeżu.
12. Muzyka na dworze Antoniego Tyzenhauza w Grodnie.
13. Muzyka na dworach rodu Sapiehów i Potockich.
14-15. Kultura muzyczna dworów europejskich a dworska kultura muzyczna Rzeczypospolitej w XVII wieku.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
- student ma uporządkowaną wiedzę na temat życia muzycznego na dworach magnackich Rzeczypospolitej w XVIII wieku
- ma wiedzę na temat stanu badań dotyczących kultury dworskiej w XVIII wieku
- posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków
Kryteria oceniania
zaliczenie na ocenę
Literatura
- Andrzej Ciechanowiecki, Michał Kazimierz Ogiński und sein Musenhof zu Slonim, Köln Graz 1961.
- Irena Bieńkowska, Muzyka na dworze księcia Hieronima Floriana Radziwiłła, Warszawa 2013
- Alina Żórawska-Witkowska, Muzyka na dworze Jana Klemensa Branickiego, w: Dwory
magnackie w XVIII wieku. Rola i znaczenie kulturowe, red. Teresa Kostkiewiczowa i Agata Roćko, Warszawa 2005, ss. 221-245.
- Alina Żórawska-Witkowska, Kapela Antoniego Tyzenhauza w Grodnie, Muzyka 1977/ 2, ss. 3-37.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: