Metodyka badań terenowych 3106-1MEBAT-F
Etnomuzykologiczne badania terenowe, intensywnie rozwijające się na początku drugiej połowy XX w. do dzisiaj stanowią ważną część badań nad kulturą muzyczną. Wraz ze zmianami repertuaru, charakteru uczestniczenia w kulturze, procesami globalizacji oraz masowej migracji zmieniają się też metody prowadzenia badań, w tym zbieranie materiału, jego opracowanie oraz prezentacja wyników. Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawami i specyfiką etnomuzykologicznych badań terenowych.Podczas zajęć zostaną poruszone zagadnienia:
1. Główne kierunki etnomuzykologicznych badań terenowych (nurt dokumentalistyczny, komparatystyka, analityczne podejście).
2. Realizacje koncepcji badawczych (obszar badań, projektowanie, strategie badawcze).
3. Metody zbierania danych empirycznych (sesje nagraniowe, wywiady, obserwacje, kwestionariusze).
4. Opracowanie materiałów terenowych (m.in. transkrypcja muzyczna, analiza komputerowa).
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Uczestnik kursu:
- orientuje się w podstawach badań terenowych,
- potrafi przygotować własny projekt badań etnomuzykologicznych.
Kryteria oceniania
-obecność na zajęciach
-przygotowanie własnego projektu badań terenowych
Literatura
Shadows in the Field: New Perspectives for Fieldwork in Ethnomusicology. Second Edition. Ed.: Gregory F. Barz, Timothy J. Cooley. Oxford University Press, New York 1999.
Martyn Hammersley, Paul Atkinson, Metody badań terenowych. Wydawnictwo Zysk i S-ka. Poznań 2000.
Teren w antropologii. Praktyka badawcza we współczesnej antropologii kulturowej. Red.: Tarzycjusz Buliński, Mariusz Kairski. Wydawnictwo Naukowe UAM. Poznań 2011.
Uwe Flick, Projektowanie badania jakościowego. Tłum. Paweł Tomanek. PWN. Warszawa 2011.
David Silverman, Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2008.
Yves Winkin, Antropologia komunikacji. Od teorii do badań terenowych. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Warszawa 2007.
Sławomira Żerańska-Kominek: Muzyka w przemianach tradycji etnicznej Litwinów w Polsce. W: Kultura muzyczna mniejszości narodowych: Litwini, Białorusini, Ukraińcy. Red.: Sławomira Żerańska-Kominek. Instytut Gospodarki Przestrzennej UW. Warszawa 1990.
Piotr Dahlig, Ludowa praktyka muzyczna w komentarzach i opiniach wykonawców w Polsce. Wydawnictwo Instytutu Sztuki PAN. Warszawa 1993
Zbigniew J. Przerembski, Concerning the Problems of Computer Analysis in Investigations of Melodics of Folk Songs, „Musica Iagellonica” 2004 nr 3.
Polska muzyka ludowa i jej problemy, Jadwiga i Marian Sobiescy. Red.: Ludwik Bielawski. Kraków 1955.
Dziedzictwo europejskie a polska kultura muzyczna w dobie przemian. Red.: Anna Czekanowska. Musica Iagellonica. Kraków 1995
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: