Kultura audialna (moduł IV) 3106-1KULTA-W
Wybrane tematy szczegółowe
1. Słuchanie muzyki – uwarunkowania poznawcze
2. Typologie odbiorców muzyki. Słuchanie a słyszenie
3. Percepcja formy muzycznej
4. Strategie kompozytorskie a uwarunkowania poznawcze słuchacza
5. Wokół ekologii akustycznej. Spacer dźwiękowy jako metoda badania
pejzażu dźwiękowego
6. Audiosfera współczesnego miasta
7. Wokół koncepcji muzyki tła
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student posiada podstawową wiedzę odnoszącą się do problematyki kultury audialnej.
Potrafi dokonać krytycznej analizy tekstów.
Kryteria oceniania
Podstawą oceny jest:
- obecność na zajęciach,
- opracowanie (w grupach) referatu z zakresu wskazanej tematyki i przedstawienie go na zajęciach w formie prezentacji multimedialnej,
- aktywność na zajęciach (uczestnictwo w dyskusjach, wykazujące znajomość odpowiednich pozycji literatury).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Anna Jordan-Szymańska, Percepcja muzyki jako spotkanie umysłu słuchacza z właściwościami słuchanej muzyki, w: Droga do poznania muzyki. Ucho i umysł, Warszawa (Wydawnictwo UMFC) 2014, s. 19-87.
Anna Chęćka-Gotkowicz: Czy umiemy słuchać? Typologia odbiorców muzyki, w: „Estetyka i Krytyka” 19, 2010, s. 25-35
Tomasz Misiak: Typologie odbiorców muzyki. Koncepcje psychologiczne, socjologiczne i estetyczne, w: „Muzyka” 1985 nr 2, s. 43-79.
Klaus E. Behne, The development of “Musikerleben” in adolescence: How and why young people listen to music, w: Contemporary Music Review, 1992, Vol. 6, Part 2, pp. 97-121 Harwood Academic Publishers GmbH Printed in the United Kingdom
Anna Jordan – Szymańska, Percepcja formy utworu muzycznego w świetle psychologii poznawczej, w: „Res Facta Nova” 2 1997, s. 151–164.
Fred Lerdahl, Cognitive constraints on compositional systems, w: J. Sloboda (red.), “Generative Processes in Music”, Oxford (Oxford University Press),
1988, s. 231-259.
R. Murray Schafer, Muzyka środowiska, w: Ch. Cox., D. Warner (red.), „Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej” (przekł. J. Kutyła i in.), Gdańsk (Słowo/obraz terytoria) 2010, s. 52 – 63.
Sebastian Bernat, Metody badań krajobrazów dźwiękowych, w: „Dźwięk w krajobrazie jako przedmiot badań interdyscyplinarnych”, Lublin 2008, s. 122-133.
Losiak R., Tańczuk R. (red.), Audiosfera miasta, „Prace Kulturoznawczne” t. XIII, Wrocław 2012. [wybrane rozdziały]
Losiak R., Tańczuk R. (red.), Audiosfera Wrocławia, Wrocław (Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego), 2014. [wybrane rozdziały]
Brian Eno (2010), Ambient, w: Cox Ch., Warner D. (red.), „Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej” (przekł. J. Kutyła i in.), Gdańsk (Słowo/obraz terytoria) 2010, s. 127 – 130.
Sylwia Makomaska (2015), Droga do „makdonaldyzacji” doświadczenia słuchowego – refleksja nad obecnością muzyki tła w przestrzeni komercyjnej,
w: J. Kaleńska-Rodzaj, R. Lawendowski (red.), „Psychologia muzyki. Pomiędzy wykonawcą a odbiorcą” Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, s. 151-162.
Uwagi
W cyklu 2023Z:
- warunkiem zaliczenia jest przygotowanie dwóch referatów w grupach |
W cyklu 2024Z:
- warunkiem zaliczenia jest przygotowanie dwóch referatów w grupach |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: