Historia jazzu (moduł IV) 3106-1JAZZ-KON
Zajęcia przedstawiają stylistyczny rozwój muzyki jazzowej, z tego względu skupiają się przede wszystkim na scenie amerykańskiej. W wybranych przypadkach przedstawione zostaną przykłady poszczególnych stylistyk zaczerpnię z innych krajów (przede wszystkim - z Polski).
Zagadnienia można przedstawić następująco:
- Od spirituals, przez pieśni pracy do ragtime'u (szkoła St. Louis, Nowy Orlean, Nowy Jork. Scott Joplin)
- Od stylu nowoorleańskiego do Chicago (Louis Armstrong i Hot Five, Jelly Roll Morton)
- Nowy Jork i stride piano (Fats Waller)
- Powstanie i rozwój big bandów: Fletcher Henderson, Duke Ellington, Benny Goodman w tym - styl Kansas (Count Basie, Bennie Moten)
- Swing - wokaliści i wokalistki, zespoły wokalne, masowa popularność jazzu.
- Bebop i narodziny jazzu nowoczesnego. Charlie Parker, Dizzy Gillespie, Monk i Miles Davis (od początku obecny przy tym co najważniejsze w jazzie 2. poł. XX w.)
- Cool jazz a West Coast Jazz (Lennie Tristano i jego muzycy, Dave Brubeck, Gerry Mulligan, Bill Evans, Modern Jazz Quartet)
- Trzeci nurt: między jazzem a muzyką klasyczną (Gunther Schuller)
- Hard bop i popularność jazzu (Art Blakey, Horace Silver)
- Spiritual jazz: John Coltrane, dzięki któremu jazz stał się muzyką poważną (od "Giant Steps", przez "A Love Supreme" do "Ascencion")
- Fusion i jazz-rock ("Bitches Brew", Return to Forever, Weather Report, Headhunters)
- Nowy mainstream lat 80.: Wynton Marsalis i inni
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Umiejętność rozpoznawania omawianych na zajęciach stylów jazzowych.
Znajomość 35 standardów jazzowych wskazanych przez prowadzącego zajęcia.
Umiejętność wskazywania, opisywania i analizowania wybranych elementów muzyki jazzowej.
Znajomość najważniejszych momentów zwrotnych w historii jazzu, najistotniejszych wykonawców i kluczowych utworów.
Znajomość podstawowych dat z historii jazzu.
Znajomość podstawowej terminologii, najważniejszych form muzycznych jazzu
Znajomość kulturotwórczych aspektów jazzu.
Znajomość kluczowych nagrań jazzowych.
Kryteria oceniania
Dopuszczalne nieobecności (zarówno usprawiedliwione, jak i nieusprawiedliwione): 2. Nieobecności nadliczbowe (nie więcej niż 5) mogą być zaliczone poprzez przygotowanie prac zaliczeniowych wg. lektur wskazanych przez prowadzącego.
W szczególnych przypadkach (udokumentowanych długotrwałym zwolnieniem lekarskim) prowadzący dopuszcza możliwość zwiększenia limitu nieobecnosci i prac zaliczających nieobecności.
Aby uzyskać ocenę końcową z zajęć należy mieć uregulowane nieobecności.
Ocena końcowa: zaliczenie słuchowe wg. wcześniej przedstawionej listy standardów.
Na zaliczeniu zaprezentowanych zostanie 10 utworów z listy w niezapowiedzianym wykonaniu (instrumentalnym lub wokalno-instrumentalnym). Zadanie studentów to rozpoznanie i nazwanie kompozycji (1 punkt), jak również określenie stylistyki, w jakiej dana wersja jest utrzymana i wypisanie argumentów, które za tym przemawiają (1 punkt). Suma punktów (maksymalnie 20) przekłada się na finalną ocenę. Aby uzyskać zaliczenie należy zdobyć co najmniej 11 punktów.
PUNKTACJA
20-19 punktów - ocena: 5
18-17 punktów - ocena: 4,5
16-15 punktów - ocena: 4
14-13 punktów - ocena: 3,5
12-11 punktów - ocena: 3
STANDARDY
1. Body and Soul
2. All the Things You Are
3. 'Round Midnight
4. I Can't Get Started (with You)
5. My Funny Valentine
6. Lover Man (Oh, Where Can You Be?)
7. Yesterdays
8. Stella By Starlight
9. Star Dust vel Stardust
10. Honeysuckle Rose
11. Sweet Georgia Brown
12. Caravan
13. The Man I Love
14. In a Sentimental Mood
15. St Louis Blues
16. How High the Moon
17. Take the A Train
18. On Green Dolphin Street
19. Willow Weep For Me
20. Ain't Misbehavin'
21. Night and Day
22. After You've Gone
23. Lush Life
24. Cherokee (Indian Love Song)
25. Night in Tunisia
26. Stompin' At the Savoy
27. On the Sunny Side of the Street
28. I Got Rhythm
29. Blue Skies
30. My Favourite Things
31. All Blues
32. Ornithology
33. Afro Blues
34. Maple Leaf Rag
35. Spain
Szczegółowe omówienie testu końcowego odbędzie się na zajęciach organizacyjnych.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Podstawowa literatura:
Andrzej Schmidt "Historia jazzu", Lublin 2009
Jacek Niedziela "Historia jazzu - 100 wykładów", Katowice 2009
Igor Pietraszewski "Jazz w Polsce. Wolność improwizowana", Kraków 2012
Frank Tirro "Jazz: A History", W. W. Norton & Company 1993
Andre Hodeir "Ludzie i problemy jazzu", Kraków 1961
Joachim E. Berendt "Od raga do rocka", Kraków 1978
Literatura uzupełniająca zostanie podana na zajęciach.
W cyklu 2023Z:
Lista dodatkowych artykułów i książek zostanie podana podczas zajęć wstępnych. |
W cyklu 2024Z:
Lista dodatkowych artykułów i książek zostanie podana podczas zajęć wstępnych. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: