Kontrapunkt renesansowy 3106-1CP1
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z zasadami kontrapunktu palestrinowskiego i nauka komponowania prostych ćwiczeń w tym stylu: od melodii poprzez dwugłos i trzygłos do czterogłosu, od techniki nota contra notam po kontrapunkt ozdobny i elementy imitacji. Umiejętności nabyte w trakcie zajęć są niezbędne dla tych, którzy w przyszłości zajmować się będą edycją muzyki dawnej, a przydatne będą zwłaszcza w procesie rekonstrukcji niekompletnie zachowanych utworów muzycznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student powinien umieć napisać prostą kompozycję trzygłosową opartą na melodii cantus firmus zgodnie z regułami kontrapunktu renesansowego, powinien też potrafić zrekonstruować brakującą linię melodyczną w wokalnym utworze z drugiej połowy XVI wieku.
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest obecność na zajęciach oraz regularne dostarczanie zadanych ćwiczeń. Zaliczenie polega na dokomponowaniu do zadanej melodii cantus firmus dwóch głosów zgodnie z zasadami kontrapunktu epoki Palestriny.
Literatura
H. Feicht, Polifonia renesansu, Kraków 1976
K. Jeppesen, Kontrapunkt, Leipzig 1978
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: