Źródłoznawstwo 3106-ŹZ-SR
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2024Z:
Pierwsza połowa semestru: 1. Zagadnienia wstępne. Wprowadzenie w teorię źródła. Druga połowa semestru: 8.-9. Rękopisy i starodruki muzyczne na przykładzie twórczości Johanna Sebastiana Bacha. |
W cyklu 2025Z:
Pierwsza połowa semestru (Agnieszka Leszczyńska): 1.-2. Zagadnienia wstępne: systematyka źródeł, struktura dawnego rękopisu i druku muzycznego, materiał, znaki wodne, oprawy, wpisy proweniencyjne, podstawowe zagadnienia paleografii, problem fałszywych źródeł. Druga połowa semestru (Tomasz Jeż): http://fontesmusicae.pl/edycje-nutowe-seria-c/ |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2024Z: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
W cyklu 2025Z: w sali i w terenie | Ogólnie: w sali |
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia: aktywność na zajęciach i samodzielny opis wybranego, uzgodnionego z prowadzącymi źródła.
Literatura
W cyklu 2024Z:
Józef Szymański, Nauki pomocnicze historii, wyd. nowe, Warszawa 2001 (i wydania późniejsze). Paul Géhin (red.), Jak czytać rękopis średniowieczny, tłum. B. Spieralska, Warszawa 2008. Sources, MS (Stanley Boorman, Introduction), w: The New Grove Dictionary of Music and Musicians, London 2001. Maria Caraci Vela, Wprowadzenie do krytyki tekstu muzycznego, materiały pod red. Mariny Toffetti, tłum. Aleksandra Patalas, Piotr Wilk, Kraków 2002. Alfred Dürr Alfred, Das Wohltemperierte Klavier I. Kritischer Bericht, w: Johann Sebastian Bach, Neue Ausgabe Sämtlicher Werke, seria 5, t. 6.1, VEB–Bärenreiter, Leipzig–Kassel 1989. Christoph Wolff, Bach’s Personal Copy of the Schübler Chorales, w: idem, Bach: Essays on his Life and Music, Harvard University Press, Cambridge–London 1991, s. 178–186. Yo Tomita, Manuscripts, w: The Routledge Research Companion to Johann Sebastian Bach, red. Robin A. Leaver, Routledge, London–New York 2017, s. 47–88. |
W cyklu 2025Z:
Józef Szymański, Nauki pomocnicze historii, wyd. nowe, Warszawa 2001 (i wydania późniejsze). Paul Géhin (red.), Jak czytać rękopis średniowieczny, tłum. B. Spieralska, Warszawa 2008. Sources, MS (Stanley Boorman, Introduction), w: The New Grove Dictionary of Music and Musicians, London 2001. Maria Caraci Vela, Wprowadzenie do krytyki tekstu muzycznego, materiały pod red. Mariny Toffetti, tłum. Aleksandra Patalas, Piotr Wilk, Kraków 2002. John Caldwell, Editing Early Music: Oxford: Clarendon Press 1987 Stanley Boorman, The Musical Text [w:] Rethinking music, ed. by Nicholas Cook, Mark Everist, Oxford: Oxford University Press 2001, s. 403–423 James Grier, The Critical Editing of Music. History, Method, and Practice, Cambridge: Cambridge University Press 2004 Sonia Wronkowska, Typy edycji muzycznych w kontekście głównych tendencji edytorstwa naukowego, „Bibliotheca Nostra: śląski kwartalnik naukowy” 3 (2013), s. 10–27 |
Uwagi
W cyklu 2025Z:
Pierwsza połowa semestru (Agnieszka Leszczyńska): Druga połowa semestru (Tomasz Jeż): |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: