Historia sztuki nowoczesnej powszechnej 3105HNZPWE
Wykład prezentujący wybrane problemy sztuki europejskiej i amerykańskiej od XVIII do początku XX wieku. Monograficznie będą omawiane wybrane zjawiska o kluczowym znaczeniu dla przełomu romantycznego ("poetyka ruin", malarstwo portretowe w Anglii, osjanizm i "odkrycie" Szekspira oraz Miltona dla sztuk plastycznych, sztuka Goi, narodziny tzw. ogrodu angielskiego, architektura klasycystyczna, nowe typy pejzażu po 1800 r.), a ponadto historyzm w architekturze XIX wieku, różne postacie realizmu i naturalizmu w malarstwie XIX wieku (ze szczególnym uwzględnieniem impresjonizmu), symbolizm w sztukach plastycznych, problem wystaw światowych, architektura "inżynieryjna" i secesja, a wreszcie narodziny kierunków awangardowych i ich rozwój do około 1918 roku.
Metody prowadzenia zajęć:
wykład z prezentacją multimedialną
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2024Z: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
K_W02 – zna podstawową terminologię historyczno-artystyczną dotyczącą dzieł sztuki nowoczesnej powszechnej (europejskiej i amerykańskiej) od XVIII do początku XX w., w szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji, datowania
K_W03 – ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii sztuki, obejmującą dzieje, teorię i metodologię dyscypliny
K_W04 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii sztuki nowoczesnej powszechnej (europejskiej i amerykańskiej) od XVIII do początku XX w. w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk
K_W16 – ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, jak historia, filozofia, antropologia, wiedza o kulturze, religii i literaturze. Kontekst – uwarunkowania, skutki
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
Egzamin pisemny złożony z części multimedialnej – rozpoznawanie i datowanie obiektów oraz wypowiedzi pisemnej.
Kryteria oceniania:
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 55% punktów na egzaminie pisemnym.
Literatura
Przykładowe opracowania ogólne:
Barry Bergdoll, European Architecture 1750-1890, Oxford 2000
David Bianco, Lucia Mannini, Anna Mazzanti, Akademizm, romantyzm, realizm, tłum. H. Podgórska, Warszawa 2011
Biedermeier, kat. wyst. MNW, red. nauk. Agnieszka Rosales Rodriguez, Warszawa 2017
Silvestra Bietoletti, Klasycyzm i romantyzm 1770-1840, Tłum. T. Łozińska, Warszawa 2006
Jean-Louis Cohen, The Future of Architecture, London 2012
Modris Eksteins, Święto wiosny. Wielka wojna i narodziny nowego wieku, przeł. K. Rabińska, Warszawa 1996 (i 2014)
Kenneth Frampton, Modern architecture. A Critical History, London 2003 (i inne wydania)
Hans Hofstätter, Symbolizm, Warszawa 1987 (i inne wydania)
Wiesław Juszczak, Postimpresjoniści, Warszawa 2005 (i inne wydania)
Z. Kępiński, Impresjonizm, Warszawa 1973 (i inne wydania)
On Classic Ground: Picasso, Léger, de Chirico and the New Classicism, 1910-1930. Elizabeth Gowling, Jennifer Mundy. Tate Gallery Publ., 1990
Maria Poprzęcka, Akademizm, Warszawa 1977 (i inne wydania)
John Rewald, Historia impresjonizmu, przeł. J. Guze, Warszawa 1985
David Watkin, Historia architektury zachodniej, Warszawa 2001
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: