Historia sztuki nowoczesnej powszechnej 3105HNZPWE
Wykład prezentujący wybrane problemy sztuki
europejskiej i amerykańskiej od XVIII do początku XX
wieku. Monograficznie będą omawiane wybrane
zjawiska o kluczowym znaczeniu dla oświecenia i
przełomu romantycznego ("poetyka ruin", malarstwo
portretowe w Anglii, osjanizm i "odkrycie" Szekspira oraz
Miltona dla sztuk plastycznych, sztuka Goi, narodziny
tzw. ogrodu angielskiego, architektura klasycystyczna,
nowe typy pejzażu ok. 1800), a ponadto historyzm w
architekturze XIX wieku, narodziny nowych mediów
(fotografia, ilustracja prasowa), różne postacie realizmu i
naturalizmu w malarstwie XIX wieku (w tym
impresjonizm), symbolizm w sztukach plastycznych,
problem wystaw światowych, architektura "inżynieryjna"
i secesja, a wreszcie narodziny kierunków
awangardowych i ich rozwój do około 1918 roku.
Metody prowadzenia zajęć:
wykład z prezentacją multimedialną
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2024Z: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
K_W02 – zna podstawową terminologię historyczno-
artystyczną dotyczącą dzieł sztuki nowoczesnej
powszechnej (europejskiej i amerykańskiej) od XVIII do
początku XX w., w szczególności w zakresie technik,
materiałów, funkcji, datowania
K_W03 – ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu
historii sztuki, obejmującą dzieje, teorię i metodologię
dyscypliny
K_W04 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z
zakresu historii sztuki nowoczesnej powszechnej
(europejskiej i amerykańskiej) od XVIII do początku XX w.
w ujęciu chronologicznym, tematycznym i
problemowym, w zakresie najważniejszych
artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk
K_W16 – ma podstawową wiedzę o powiązaniach
historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, jak historia,
filozofia, antropologia, wiedza o kulturze, religii i
literaturze. Kontekst – uwarunkowania, skutki
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
Egzamin pisemny złożony z części multimedialnej –
rozpoznawanie i datowanie obiektów oraz wypowiedzi
pisemnej.
Kryteria oceniania:
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 55% punktów na
egzaminie pisemnym.
Literatura
Przykładowe opracowania ogólne:
Barry Bergdoll, European Architecture 1750-1890,
Oxford 2000
David Bianco, Lucia Mannini, Anna Mazzanti,
Akademizm, romantyzm, realizm, tłum. H. Podgórska,
Warszawa 2011
Biedermeier, kat. wyst. MNW, red. nauk. Agnieszka
Rosales Rodriguez, Warszawa 2017
Silvestra Bietoletti, Klasycyzm i romantyzm 1770-1840,
Tłum. T. Łozińska, Warszawa 2006
Jean-Louis Cohen, The Future of Architecture, London
2012
Matthew Craske, Art in Europe 1700-1830. A history of
the visual arts in an era of unprecedented urban
economic growth, Oxford 1997
Modris Eksteins, Święto wiosny. Wielka wojna i
narodziny nowego wieku, przeł. K. Rabińska, Warszawa
1996 (i 2014)
Kenneth Frampton, Modern architecture. A Critical
History, London 2003 (i inne wydania)
Hans Hofstätter, Symbolizm, Warszawa 1987 (i inne
wydania)
Wiesław Juszczak, Postimpresjoniści, Warszawa 2005 (i
inne wydania)
Zdzisław Kępiński, Impresjonizm, Warszawa 1973 (i inne
wydania)
On Classic Ground: Picasso, Léger, de Chirico and the
New Classicism, 1910-1930, red. Elizabeth Gowling,
Jennifer Mundy, London 1990
Andrzej Pieńkos, Tracona moc obrazu czyli epizody
nowoczesnego realizmu, Warszawa 2012
Maria Poprzęcka, Akademizm, Warszawa 1977 (i inne
wydania)
Mieczysław Porębski, Granica współczesności,
Warszawa 1989
John Rewald, Historia impresjonizmu, przeł. J. Guze,
Warszawa 1985
David Watkin, Historia architektury zachodniej, przeł. R.
Depta Warszawa 2001
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: