Zjawiska popkulturowe w XXI wieku 3105-ZPK-KK
Zajęcia będą polegać na wspólnej szeroko rozumianej lekturze tekstów kultury i na refleksji, dlaczego konkretne zjawiska, motywy, tematy pojawiły się w XXI wieku, skąd się wzięły i jakie mają konsekwencje. Sięgnięcie do różnych form ekspresji kulturalnej umożliwi szersze spojrzenie na zjawiska kulturowe, z kolei zajęcie się popkulturą jest zgodne z nurtami badań obecnymi na zachodnich akademiach, którym przyświeca cel badania tego, co rzeczywiście wybierają odbiorcy. Takie badania są z założenia interdyscyplinarne, polegają bowiem na zrozumieniu potrzeb społeczeństwa, zachowań społecznych, których konsekwencją są również wybory konsumenckie w zakresie kultury. Ponadto wyjście poza klasycznie rozumianą kulturę może zachęcić większą liczbę osób do dyskusji. Zajęcia, poza elementem dyskusji i zapoznawania się z danymi wytworami kultury, będą wzbogacane tekstami teoretycznymi z konkretnych dyscyplin i związanymi z konkretnymi tematami.
Teksty kultury (szeroko rozumiane) będą ustalane wspólnie na bieżąco (z rozsądnym wyprzedzeniem).
Przykładowe tematy zajęć:
1. Zajęcia organizacyjne. Ustalenie lektur i innych formalności.
2. Czym jest popkultura? Czym jest kultura masowa? Wprowadzenie do tematu.
3. Kultura w XXI wieku – tematy, postacie, formy przekazu, co jest popularne.
4. Eurowizja w XXI wieku – co nam mówi o społeczeństwie? Jakie wartości promuje?
5. Fenomen platform streamingowych.
6. Emancypacja różnych grup społecznych.
7. Mity, podania, legendy, magia na nowo.
8. Literatura i kultura erotyczna w kulturze i w dyskursie.
9. Powrót lat 80.
10. Polski fenomen Teatru Telewizji z kontekstem europejskim.
11. XXI wiek i triumf powieści kryminalnej, powrót powieści detektywistycznej.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W06 ma wiedzę o dawnych i współczesnych instytucjach kultury i orientację w życiu kulturalnym
K_W14 posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych
K_W16 ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi dziedzinami nauki, jak historia, filozofia, antropologia, wiedza o kulturze, religii i literaturze
K_W18 ma świadomość kompleksowej natury języka oraz jego złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń w kontekście badań z zakresu historii sztuki
K_U05 potrafi krytycznie analizować teksty z obszaru teorii sztuki i nowych mediów, socjologii i filozofii kultury
K_U07 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków
K_K05 uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i form (poznaje zbiory muzealne, wystawy, instytucje kultury, uczestniczy w spotkaniach z artystami, kuratorami, kustoszami i konserwatorami)
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składać się będzie aktywność na zajęciach i przygotowanie do nich, jak również krótka rozmowa (nie egzamin, nie kolokwium!) na wybrany temat popkulturowy (do wyboru przez osobę podchodząca do rozmowy).
Literatura
(większość fakultatywna, obowiązkowa literatura zostanie dobrana do konkretnych zajęć i udostępniona przez prowadzącą, prowadząca może podać zainteresowanym inne fakultatywne teksty podczas zajęć)
50 twarzy popkultury, red. K. Olkusz, Kraków 2017, https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/
15063/50%20twarzy%20popkultury%2C%20red.%20
Ksenia%20Olkusz.pdf?sequence=1&isAllowed=y
N. Caroll, Filozofia sztuki masowej, przekł. Mirosław Przylipiak,Gdańsk 2011.
Sandra Falero, Digital Participatory Culture and the TV Audience: Everyone’s a Critic, Londyn 2016.
John Fiske, Reading Television, Londyn, Nowy Jork 2003. (inne teksty o kulturze popularnej tego autora).
Kazimierz Gajda, O krytyce teatralnej, Kraków 2003.
Eva Illouz, Hardkorowy romans. “Pięćdziesiąt twarzy Greya”, bestsellery i społeczeństwo, Warszawa 2015.
E. Illouz, Kiedy rynek spotkał miłość, przekł. Krzysztof Iszkowski, „Krytyka Polityczna” 2005, nr 9/10, ss. 137-149.
E. Illouz, Uczucia w dobie kapitalizmu, przekł. Zygmunt Simbierowicz, Warszawa 2010.
M. Krajewski, Kultury kultury popularnej, Poznań 2003
K. Olkusz, Konglomerat niesamowitości: „Domofon” Zygmunta Miłoszewskiego jako gra z klasycznym modelem literatury weird fiction, „Literatura i Kultura Popularna” 2009, nr 15, s. 105-130.
Marcus Pyka, The Power of Violins and Rose Petals: The Eurovision Song Contest as an Arena of European Crisis, „Journal of European Studies” 2019, s. 448-469.
Marina Ritzarev, Singing Ethos, Pathos and Ethnos: Three Generations, Four Israeli Eurovision Victorie, „The Art and Science of Television” 2018, s. 28-47.
R.L., Without a song or a dance what are we? ABBA’s songs are an escapist treat in melancholy times, “The Economist” 2018, 23 lipca, https://www.economist.com/prospero/2018/07/23/abbas-songs-are-an-escapist-treat-in-melancholy-times
J. Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, i redakcja, Kraków 2003.
Wybrane teksty kultury (zazwyczaj polskiej) współczesnej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: