Życie codzienne II Rzeczypospolitej: przedmioty i obyczaje 3105-ZCPIO2-KK
Drugiej Rzeczypospolitej (1918-1939). Skupiać się będą na
przedmiotach, obyczajach i życiu codziennym jej obywateli.
Konwersatorium będzie prowadzone w oparciu o wspólną
analizę różnego rodzaju źródeł wizualnych i pisanych (prasy,
literatury pięknej, reportaży, fotografii, karykatur, ego-
dokumentów, map, filmów). Uzupełnieniem pracy z
materiałem źródłowym będą opracowania związane z
tematyką poszczególnych zagadnień.
Zakres tematów:
1.Zajęcia wstępne: ustalenie listy uczestników, omówienie
poszczególnych tematów, form pracy (m.in. prezentacje
przygotowywane przez uczestniczki i uczestników zajęć),
źródeł i literatury.
2. Wprowadzenie do historii społecznej II RP oraz teoria
badań codzienności
3-4. Polska A: blaski i cienie wielkich miast
5. Żywot bezrobotnego: sztuka przetrwania doby wielkiego
kryzysu
6-7. “Polskie kolonie zaczynają się za Rembertowem”: oblicza
Polski B
8. Milion za kolonią: polskie ambicje kolonialne
9. „Żydzi na Madagaskar”: antysemityzm w II RP
10. “Piekło kobiet”: samotne macierzyństwo jako problem
społeczny
11. “Nie wyrzucaj odpadków!”: przetwarzanie surowców
wtórnych
12. Alkohol i tytoń: wrogowie moralności i oszczędności
13. Między przedmiotem a przyjacielem: zwierzęta w
międzywojennej Polsce
14. Flisakiem być: rzeka w perspektywie filmu “Ludzie
Wisły”
15. “Kochanek Wielkiej Niedźwiedzicy”: przemyt i życie
pogranicza
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Osoba uczestnicząca w konwersatorium:
K_W10 - nabywa wiedzę zarówno o podstawowych pojęciach związanych z historią społeczną
w ogóle, jak o wybranych problemach i procesach z historii społecznej Polski w XX wieku.
Oprócz zapoznania się z metodologią, terminologią, faktografią, czy periodyzacją, osoba
uczestnicząca będzie mogła rozpoznać zależności między historią społeczną a polityczną,
gospodarczą, czy dziejami kultury.
K_U07 – zdobywa kompetencje przydatne w dyskusji, w formułowaniu merytorycznej
argumentacji oraz prezentacji wiedzy.
K_U11 – doskonali umiejętność planowania i organizacji pracy indywidualnej oraz grupowej.
K_K02 – zyskuje wiedzę i instrumentarium zarówno do zrozumienia przeszłości, jak wielu
procesów zachodzących współcześnie. Zaprezentowane podczas konwersatorium źródła
pozwolą uczestnikom na udoskonalenie umiejętności krytyki źródeł i pomoże w
wykorzystaniu ich we własnych badaniach.
Kryteria oceniania
Podstawą oceny uczestnika zajęć będą:
- obecność; osoby, które opuszczą (bez ważnego i
udokumentowanego powodu) więcej niż dwa spotkania mogą
nie zaliczyć zajęć.
- aktywność podczas zajęć (merytoryczny wkład w dyskusję
etc.).
- samodzielne przygotowanie i przedstawienie referatu lub
prezentacji na wskazany temat.
Literatura
Podstawowa literatura: lektury do poszczególnych tematów
zostaną podane podczas zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: