Wprowadzenie do humanistyki cyfrowej I 3105-WDHC1-M-III
Zajęcia pomyślane są jako przegląd podstawowych metod i narzędzi
humanistyki cyfrowej. Ich celem jest zaznajomienie uczestników i
uczestniczek z technologiami cyfrowymi najczęściej stosowanymi w
badaniach naukowych z zakresu humanistyki oraz w pracy z
zasobami dziedzictwa kulturowego. Podczas kursu omówione
zostaną różne metody dokumentacji cyfrowej, zarządzania zasobami
cyfrowymi, przetwarzania ich, ponownego wykorzystywania i
udostępniania, z uwzględnieniem różnych rodzajów tych zasobów.
Zajęcia będą dostarczały wiedzy teoretycznej, ale spora ich część
poświęcona będzie pracy warsztatowej, podczas której uczestnicy i
uczestnicy nabędą konkretnych umiejętności praktycznych.
Zajęcia prowadzone będą przez pracowników Centrum Kompetencji
Cyfrowych UW, specjalizujących się w poszczególnych
zagadnieniach, posiadających kompetencje oraz doświadczenie
praktyczne w realizacji projektów z zakresu humanistyki cyfrowej.
Tematy zajęć w semestrze I
1. Wprowadzenie.
2. Digitalizacja zasobów kultury - założenia, standardy, dobre
praktyki.
2
3. Digitalizacja zasobów kultury - warsztaty praktyczne.
4. Podstawowe zasady zarządzania zdigitalizowanymi
zasobami. Dane i metadane.
5. Podstawy prawa autorskiego. Wolne i otwarte licencje w
praktyce korzystania z narzędzi cyfrowych i pracy
badawczej.
6. Infrastruktura otwartej nauki i kultury.
7. Edycje cyfrowe - podstawy XML i TEI.
8. Edycje cyfrowe - praca nad projektem z wykorzystaniem
dedykowanych narzędzi.
9. Wprowadzenie do dokumentacji cyfrowej 2D i 3D i
wizualizacji - omówienie, pola zastosowań. Korzyści i
pułapki dokumentacji 3D.
10. Pozyskiwanie danych - skanowanie 2D i 3D. Modele 3D.
Oprogramowanie.
11. Fotogrametria jako metoda dokumentacji 3D.
12. Wizualizacja, eksport, prezentacja modeli 3D.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student/studentka:
- zna i rozumie cechy formatu cyfrowego oraz ich znaczenie
dla pracy ze zdigitalizowanymi zbiorami kultury i
dziedzictwa
- zna podstawowe metody i narzędzia cyfrowe
wspomagające pracę naukową oraz organizowanie,
udostępnianie i przetwarzanie zbiorów dziedzictwa i kultury
- potrafi wskazać adekwatne metody i narzędzia cyfrowe w
odniesieniu do specyfiki różnych rodzajów zasobów
- orientuje się w podstawach prawa autorskiego i założeniach
otwartej nauki/otwartego dostępu
- ma podstawową wiedzę teoretyczną z technicznych
podstaw metod cyfrowych i jest świadomy ich ograniczeń
- ma podstawowe umiejętności praktyczne związane z
digitalizacją, dokumentacją cyfrową, przetwarzaniem i
udostępnianiem różnego typu danych i zasobów
- rozumie znaczenie stabilności narzędzi i zasobów
cyfrowych oraz zna podstawowe metody jej zapewnienia
Kryteria oceniania
● obecność na zajęciach: 30%
● aktywny udział w zajęciach: 30%
● test zaliczeniowy: 40%
Literatura
Podstawowe publikacje rekomendowane jako uzupełnienie wiedzy
pozyskanej podczas kursu:
1. D. Smołucha, Humanistyka cyfrowa w badaniach
kulturowych. Analiza zjawiska na wybranych przykładach,
Kraków 2021
2. M. Wilkowski, Wprowadzenie do historii cyfrowej, Gdańsk
4
2013
3. S. Schreibman, R.Siemens, J. Unsworth (red.) A New
Companion to Digital Humanities, Wiley-Blackwell 2016
4. M. K. Gold, L. F. Klein (red.), Debates in the Digital
Humanities 2019, University of Minnesota Press 2019
5. J. Drucker, The Digital Humanities Coursebook: An
Introduction to Digital Methods for Research and
Scholarship, Routledge 2021
W trakcie trwania kursu uczestnicy i uczestniczki będą proszeni o
zapoznanie się z tekstami pomocniczymi lub dokumentacją
techniczną ściśle związanymi z tematami poszczególnych spotkań.
Uwagi
|
W cyklu 2025Z:
Ze względu na warsztatowy charakter zajęć spotkania będą się |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: