Warsztat badawczy historyka sztuki – technologie informacyjne 3105-WBTI-CW
Zajęcia mają na celu wykształcenie i wspomaganie umiejętności badawczych niezbędnych do sporządzania różnego typu prac o naukowych (w tym pracy licencjackiej), jak również przygotowywania wystąpień publicznych w toku studiów – za pomocą technologii informacyjnych. Cykl zajęć został podzielony na trzy bloki tematyczne, w ramach których będą dyskutowane etapy pracy badawczej oraz omawiane sposoby prezentacji badań w formie referatów na krajowych i zagranicznych konferencjach.
W pierwszym bloku studenci/studentki zaznajomią się z formułowaniem problemu badawczego, kwerendą (na podstawie elektronicznych baz danych, bibliotek cyfrowych, wyszukiwarek internetowych itd.), gromadzeniem materiału ilustracyjnego, porządkowaniem zasobów oraz sporządzaniem planu pracy naukowej. Drugi blok będzie dotyczył wystąpień publicznych; studenci/studentki zapoznają się ze sposobem przygotowania referatu i abstraktu na konferencję (m.in. przy zastosowaniu programów graficznych np. Microsoft Power Point). Trzeci blok dotyczy umiejętności doskonalenia pisania prac naukowych, w tym pracy licencjackiej, artykułów naukowych, recenzji książek oraz innych tekstów naukowych z zakresu historii sztuki (zaawansowana obsługa programu Microsoft Word).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student potrafi:
– wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii sztuki z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy (K1_U01);
– wykorzystać pogłębione umiejętności badawcze obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników (K1_U02);
– umie samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna (K1_U03);
– porozumiewać się, z wykorzystaniem różnych technik i kanałów informacyjnych, ze specjalistami w zakresie historii sztuki (K1_U07);
– realizować wystąpienia ustne w języku polskim dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz innych źródeł (K1_09).
Kryteria oceniania
Obecność (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze), aktywny udział w zajęciach, realizowanie wyznaczonych zadań, przygotowanie konspektu pracy (postawienie problemu badawczego, kwerenda w bazach danych, bibliotekach cyfrowych i archiwach internetowych, przygotowywanie spisu treści oraz bibliografii).
Literatura
Belcher Wendy Laura, Writing Your Journal Article in 12 Weeks: a Guide to Academic Publishing Success, Second Edition, Chicago 2019.
Barnet Sylvan, A Short Guide to Writing about Art, New York 2005.
D'Alleva Anne, Jak studiować historię sztuki, tłum. E. Jedlińska, J. Jedliński, Kraków 2008.
Eco Umberto, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, przekł. Grażyna Jurkowlaniec, Warszawa 2007.
Hayot Eric, The Elements of Style: Writing for the Humanities, New York 2014.
Maćkiewicz Jolanta, Jak dobrze pisać: od myśli do tekstu, Warszawa 2014.
Sword Helen, Stylish Academic Writing, Cambridge, MA; London 2012.
Zenderowski Radsław, Technika psiania prac magisterskich. Krótki przewodnik po metodologii pisania pracy dyplomowej, Warszawa 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: