Warsztat badawczy historyka sztuki – technologie informacyjne 3105-WBTI-CW
Ćwiczenia mają na celu przygotowanie studentów do pracy badawczej i aktywnego udziału w życiu naukowym. Uczestnicy poznają zasady i techniki pisania prac akademickich (w tym licencjackiej), artykułów naukowych, not katalogowych i recenzji wystaw, a także opanują narzędzia cyfrowe oraz sposoby prezentacji wyników badań.
Zajęcia obejmują cztery bloki tematyczne:
kreatywne formułowanie problemu badawczego: zainteresowania, pasja, inspiracja, kojarzenie, asocjacje, transgresje
kwerenda w źródłach tradycyjnych i cyfrowych, instytucjach jak archiwa, muzea, galerie, gromadzenie materiału ikonograficznego;
struktura pracy rocznej, licencjackiej (lista zagadnień, tok argumentacji, akapity, flow (przepływ), oraz sporządzanie przypisów i bibliografii (w tym bibliografii załącznikowej);
doskonalenie warsztatu pisarskiego – redagowanie prac naukowych, artykułów, recenzji książek, not katalogowych i recenzji wystaw z poszanowaniem zasad ochrony własności intelektualnej;
przygotowanie wystąpień publicznych, referatów i abstraktów konferencyjnych z wykorzystaniem programów graficznych.
Studenci zapoznają się także z instytucjami kultury i platformami badawczymi istotnymi dla warsztatu historyka sztuki. W ramach ćwiczeń studenci będą realizować zadania indywidualne i grupowe, umożliwiające praktyczne zastosowanie zdobytych umiejętności.
Metody prowadzenia zajęć:
konwersatorium z elementami wykładu/ praca z tekstem / praca w grupie / praca samodzielna/ burza mózgów / koncepcyjne opracowanie i realizacja wspólnego projektu – zadania
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student/tka zna:
K_W06 – w zaawansowanym stopniu dawne i współczesne instytucje kultury, życie kulturalne oraz instytucje krytyki artystycznej
K_W14 – podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Po ukończeniu kursu student/tka potrafi:
K_U01 – wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła i sposoby oraz posiadaną wiedzę
K_U02 – rozwiązywać złożone i nietypowe problemy w zakresie historii sztuki z uwzględnieniem formułowania i analizy problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych, opracowania i prezentacji wyników, w tym przy użyciu zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych
K_U06 – samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
K_U08 – wykorzystywać w zróżnicowany sposób technologie informacyjne w nauce i pracy, rozwijać aktywność poznawczą i umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnych
Po ukończeniu kursu student/tka jest gotów/owa do:
K_K01 – krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, dostępnych poprzez wszystkie kanały wykorzystywane w naukach o sztuce
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
praca na zajęciach i praca samodzielna (70 %), aktywność (30 %)
Kryteria oceniania:
wykonanie zadań badawczych indywidualnych i grupowych
Dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze: 2
Zasady dotyczące korzystania z narzędzi cyfrowych:
Używanie sztucznej inteligencji w przygotowaniu prac pisemnych oraz zaliczenia pisemnego, poza wypadkami wyraźnie wskazanymi przez prowadzącego, jest zabronione.
Literatura
Wybrana literatura:
S. Barnet, A Short Guide to Writing About Art, New York 2014.
A. D’Alleva, Jak studiować historię sztuki, tłum. E. Jedlińska, J. Jedliński, Kraków 2013.
U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, tłum. G. Jurkowlaniec, Warszawa 2007.
B. Gutowski, Digital Art History (DAH) 2016, [w:] Cyfryzacja w naukach o przeszłości i ochronie zabytków – analiza potencjału i zagrożeń na wybranych przykładach, red. R. Zapała, Warszawa 2016, s. 89–117.
D .Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, t. 2, Warszawa 2012.
G. Kress, G., T .van Leeuwen, Reading Images: The Grammar of Visual Design, wyd. 2, London–New York 2006.
J. Maćkiewicz, Jak pisać teksty naukowe? Gdańsk 1995.
E. Panofsky, Meaning in the Visual Arts, Chicago 1983.
D. Preziosi (red.), The Art of Art History: A Critical Anthology, Oxford 2009.
Pawlik K., Zenderowski R., Dyplom z Internetu. Jak korzystać z Internetu pisząc prace dyplomowe?, Warszawa 2022.
K. Szmidt, Kreatywność na 33 sposoby. Odkryj swój twórczy potencjał, Gliwice 2023.
———, ABC kreatywności. Kontynuacje, Warszawa 2019.
———, Sesje twórczej pomysłowości: dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Gliwice 2016.
R. Zaplata (red.) Cyfryzacja w naukach o przeszłości i ochronie zabytków. Analiza potencjału i zagrożeń na wybranych przykładach, Warszawa 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: