Teofan Grek i Andrzej Rublow: czy malarze ikon mają biografie? 3105-TGIAR-K
Zajęcia przybliżą studentom dwie najważniejsze postaci malarzy ikon, działających na obszarze dawnej Rusi – Teofana Greka i Andrzeja Rublowa. Będą stanowiły próbę rekonstrukcji zespołów dzieł, których byli lub mogli być autorami. Głównym celem konwersatorium będzie jednak rozważenie miejsca artysty w dawnej kulturze ruskiej, ale także jego postrzegania w kulturze współczesnej. Szczególną rolę odgrywa tu postać Andrzeja Rublowa, który jest zapewne najpowszechniej znanym malarzem ikon, a przypisywana mu ikona Starotestamentowej Trójcy Świętej bywa uznawana za „ikonę ikon” (albo inaczej kwintesencję idei malarstwa ikonowego). Na zajęciach przeprowadzimy więc analizy różnych dzieł sztuki, których bohaterem stał się Rublow: z dziedziny literatury, malarstwa oraz filmu. Pozwoli ona na podjęcie próby zastanowienia się nad metodami, przy pomocy których w kulturze europejskiej jest konstruowana postać malarza ikon, w jaki sposób nowoczesność i współczesność postrzegają rolę i znaczenie ikonopisca, jakie wartości są przypisywane dziełom, a zarazem osobowościom dawnych malarzy ikon.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student
- zna podstawową terminologię historii sztuki dotyczącą malarstwa ikonowego
- ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii tablicowego malarstwa prawosławnego XV i XVI w.
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła i sposoby
- w zakresie historii sztuki ruskiej posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentacje wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie historii sztuki
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i zdobywać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
- posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków
Kryteria oceniania
Zaliczenie zajęć na podstawie kolokwiów odbywających się w trakcie semestru. Na ocenę ma wpływ również aktywność studentów podczas zajęć.
Literatura
Pomocnicza literatura i materiały do zajęć:
M. Ałpatow, Rublow, przeł. J. Guze, Warszawa, 1975.
М. Алпатов, Феофан Грек, Москва 1984.
G. Bunge, Inny Paraklet. Ikona Trójcy Świętej mnicha – malarza Andrzeja Rublowa, przeł. K. Małys, Kraków 2001.
В. Г. Брюсова, Андрей Рублев, Москва 1995.
B. Dąb-Kalinowska, Czy malarze ikon mają biografie, [w:] B. Dąb-Kalinowska, Ikony i obrazy, Warszawa 2000, s. 70-79.
P. Evdokimov, Ikona Trójcy Świętej Andrzeja Rublowa, [w:] P. Evdokimov, Sztuka ikony. Teologia piękna, przeł. M. Żurowska, Warszawa 1999, s. 203-214.
Феофан Грек 1340-1410, Москва 2010.
A.Sulikowska-Gąska, Starotestamentowa Trójca Święta Andrzeja Rublowa (stereotypy i interpretacje), [w:] Wielkie dzieła – wielkie interpretacje. Materiały LV ogólnopolskiej sesji naukowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Warszawa, 17-18 listopada 2006, pod red. M. Poprzęckiej, Warszawa 2007, s. 25-36.
Rublow – film Andrieja Tarkowskiego (1966)
Троица Андрея Рублева. Антология, Москва 1981.
E. Trubieckoj, Rosja w jej ikonie, [w:] E. Trubieckoj, Kolorowa kontemplacja. Trzy szkice o ikonie ruskiej, przeł. H. Paprocki, Białystok 1998, s. 62-87.
A. Turczyński, Mistrz niewidzialnej strony, Warszawa 1996
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: