Historie i pamięć w sztuce współczesnej 3105-SZWWP-SP
Zajęcia poświęcone są zjawisku pamięci i historii jako tematom
sztuki współczesnej. Zainteresowanie pamięcią jako
instrumentem kreacyjnym przeszłości, stało się istotnym
impulsem badań poświęconych sztuce współczesnej, niwelując
modernistyczny paradygmat postępu i technologii.
Zastosowanie we współczesnej humanistyce „zwrotu
czasowego”(„temporal turn”) zwielokrotniło narracje wobec
przeszłości, włączając pamięć podmiotową, nasyconą
indywidualnymi emocjami, traktując także pamięć jako
narzędzie powiązane głęboko z teraźniejszością. Zajęcia mają za
zadanie pokazać różne aspekty artystycznej interpretacji
przeszłości, zarówno w wymiarze indywidualnym,
autobiograficznym, poprzez pamięć naznaczoną
traumatycznymi wydarzeniami (post-pamięć), aż do krytycznej
refleksji nad współczesnymi nośnikami pamięci w postaci
archiwów i kolekcji. Tak zarysowana problematyka zostanie
zaprezentowana na konkretnych przykładach twórczości
wybitnych artystów, eksperymentujących z artystycznym
medium jako wehikułem czasu (m.in. Simon Attie, Mirosław
Bałka, Christian Boltanski, Marek Chlanda, Mona Hatoum,
Gerhard Richter, Doris Salcedo, Hisroshi Sugimoto, Grzegorz
Sztwiertnia, Luc Tuymans, Rachel Whiteread)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K2_W02; K2_W03; K2_W04; K2_W05; K2_W06; K2_W07;
K2_U01; K2_U02; K2_U04; K2_U05; K2_U06; K2_U07; K2_U08;
K2_U09; K2_U10; K2_U13; K2_U14; K2_K01; K2_K03; K2_K04;
K2_U10; K2_U11
Student zdobywa umiejętności w zakresie analizy i interpretacji
współczesnych zjawisk artystycznych. Zajęcia powinny skłonić
słuchaczy do wyrażania własnych sądów na ich temat, a także
do aktywnego uczestnictwa w bieżącym życiu artystycznym, w
którym omawiane obszary twórczości zajmują istotne miejsce.
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie prezentacji i aktywności na zajęciach
Literatura
Alphen E. van, Caught by History. Holocaust Effects in
Contemporary Art, Literature and Theory, Stanford University
Press, Stanford 1997; Domańska E., Historie
niekonwencjonalne. Refleksja o przeszłości w nowej
humanistyce, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006; Gibbons
J., Contemporary art and memory. Images of Recollection and
Remembrance, London-New York 2007; Memory. Histories,
Theories, Debates, ed. S. Radston, B. Schwarz, New York 2010;
Reprezentacje Zagłady w kulturze polskiej (1939-2019). 2,
Problematyka Zagłady w sztukach wizualnych i popkulturze,
pod redakcją S. Buryły, D. Krawczyńskiej i J. Leociaka, Warszawa
2021; Young J., At Memory’s edge: after-images of the
Holocaust in contemporary art and architecture, Yale University
Press, New Haven 2000.
Oraz literatura przedmiotu adekwatna dla poszczególnych
tematów zaproponowanych przez prowadzącego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: