Sztuka starożytna poza cywilizacją klasyczną: od neandertalczyków 3105-SZSW-K
1. Początki świata śródziemnomorskiego i barbarzyńcy wokół niego
2. Barbarzyńcy w oczach Greków – Herodot i Scytowie
3. Grecy, Etruskowie i krąg halsztacki
4. Świat śródziemnomorski a Celtowie
5. Pierwsi Germanie – Cymbrowie i Bastarnowie
6. Interpretatio romana – Germanie w oczach Rzymian i Lugiorum nomen
7. Inni barbarzyńcy na granicach Imperium Romanum – Dakowie i Getowie
8. Następcy Scytów – Sarmaci nad Dnieprem, Dniestrem i Dunajem
9. Nad „Oceanem” – Swionowie w Skandynawii
10. Nad „Oceanem”– Estiowie i Sytonowie na wschodnim wybrzeżu Bałtyku
11. Wnętrze Europy Wschodniej – problem Wenetów
12. Wojny markomańskie i kryzys świata śródziemnomorskiego w III wieku AD
13. Barbaricum wobec kryzysu świata śródziemnomorskiego – złoto grobów książęcych
14. Goci – ze Skandynawii nad Morze Czarne
Metody prowadzenia zajęć:
konwersatorium, konwersatorium z elementami wykładu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu
absolwent zna i rozumie:
K_W02 – w zaawansowanym stopniu terminologię historyczno-artystyczną dotyczącą dzieł sztuki, w szczególności w zakresie technik, materiałów, funkcji, datowania, warunków przechowywania, sposobów inwentaryzacji
K_W04 – szczegółowe zagadnienia z zakresu historii sztuki w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych stylów artystycznych, kierunków, ruchów, tendencji, środowisk, epok historyczno-artystycznych
absolwent potrafi:
K_U04 – wykorzystywać posiadaną wiedzę w zakresie rozpoznawania różnych rodzajów obiektów sztuki (pod względem techniki, typologii, chronologii, stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzenia ich krytycznej analizy i interpretacji z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym
K_U07 – komunikować się z otoczeniem z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii, poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury
K_U11 – planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole (także o charakterze interdyscyplinarnym)
absolwent jest gotów do:
K_K01 – krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, dostępnych poprzez wszystkie kanały wykorzystywane w naukach o sztuce
K_K02 – uznawania znaczenia wiedzy we właściwym określeniu priorytetów służących realizacji zadań, sformułowanych problemowo przez siebie i innych, w tym ekspertów
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
praca na zajęciach
Kryteria oceniania:
aktywność w trakcie zajęć
Literatura
Zajęcia będą odwoływały się do ogólnej wiedzy uczestników i informacji przekazywanych przez prowadzącego. Podane niżej pozycje stanowią wskazówki bibliograficzne, dla osób chcących poszerzyć wiedzę.
Wł. Antoniewicz, Historia sztuki najdawniejszych społeczeństw pierwotnych. Część 1, Warszawa 1957.
A. Böhme, Schmuck der römischer Frau, Kleine Schriften zur Kenntnis der römischen Besatzungsgeschichte Südwestdeutschlands 11, Stuttgart 1974.
E. Bugaj, Motywy figuralne na ceramice germańskiego kręgu kulturowego, Poznań 1999.
J. Gąssowski, Sztuka pradziejowa w Polsce, Warszawa 1975.
P. Kaczanowski, J.K. Kozłowski, Najdawniejsze dzieje ziem polskich (do VII w.), Wielka historia Polski, tom 1, Kraków 1998.
T. Kolnik, Rímske a Germánske Umenie na Slovensku, Bratislava 1984.
M. Mączyńska, Światło z popiołu. Wędrówki ludów w Europie w IV i V wieku, Warszawa 2013.
J. Rosen-Przeworska, Ikonografia wschodnioceltycka, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1976.
A. Rzeszotarska-Nowakiewicz, Styl Nidajno. Źródła, inspiracje i przykłady rzymsko-barbarzyńskiej koncepcji zdobniczej z późnej starożytności, Warszawa 2021.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: