Sztuka w Paryżu w latach 1130–1270 3105-SZP1-WE
Wykład będzie próbą monografii Paryża jako średniowiecznej metropolii i sztuki która w niej powstawała od początku XII do końca XIII wieku. Głównym przedmiotem zainteresowania będzie topografia miasta, jego rozwój urbanistyczny, architektura sakralna oraz rezydencjonalna, a także najważniejsze gałęzi twórczości artystycznej, która kwitła w Paryżu – rzeźba, malarstwo miniaturowe i złotnictwo. W trakcie kolejnych zajęć, uporządkowanych w układzie chronologicznym, omówiony zostanie przegląd najważniejszych osiągnięć artystycznych miasta, począwszy od dwunastowiecznych kościołów St-Pierre-de-Montmartre i St-Martin-des-Champs, przez katedrę i zabudowania pałacu na Ile-de-la-Cite, Sainte-Chapelle i kościoły stylu rayonnant, po najważniejsze wytwory warsztatów rzeźbiarskich, iluminatorskich i złotniczych, które czyniły z Paryża zwłaszcza od początku XIII wieku jeden z wiodących ośrodków artystycznych Europy. Omawianie tych dzieł da wyobrażenie o stolicy Kapetyngów jako o kipiącym tyglu nowinek artystycznych i ekskluzywnej sztuki dworskiej, która dyktowała trendy i modę w różnych aspektach życia ówczesnego kontynentu.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K2_W02; K2_W03; K2_W04; K2_W05; K2_W06; K2_W07; K2_U02; K2_U10; K2_K04
Opanowanie prezentowanych w trakcie wykładu zagadnień pozwoli studentowi zdobyć wiedzę na temat sztuki średniowiecznej we Francji, umiejętność analizy najważniejszych dzieł sztuki tego czasu, a także ukształtować wyobrażenie o międzyregionalnych i międzynarodowych powiązaniach artystycznych i kulturalnych średniowiecznej Europy.
Student zna i potrafi:
zna terminologię z zakresu historii sztuki na poziomie rozszerzonym;
ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu historii sztuki i innych nauk historycznych;
ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki;
ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, szkołach badawczych, obejmującą wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki;
ma pogłębioną wiedzę o dziedzinach nauki i dyscyplinach naukowych powiązanych z historią sztuki, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych;
zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki.
Student potrafi:
wykorzystywać pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla historii sztuki.
Kryteria oceniania
Zaliczenie w formie krótkiego eseju na zadany temat.
Literatura
- R. Branner, St Louis and the Court Style in Gothic Architecture, London 1965
- D. Kimpel, R. Suckale, Die gotische Architektur in Frankreich 1140-1270, München 1985.
- M. Cohen, The Sainte-Chapelle and the Construction of Sacral Monarchy. Royal Architecture in Thirteenth-Century Paris, New York 2015
- L’art au temps des rois maudits. Philippe le Bel et ses fils, kat. wyst., Paris 1998
- Paris 1400. Les arts sous Charles VI, kat. wyst., Paris 2004
- Paris. Ville rayonnante, kat. wyst., Paris 2010
- Saint Louis, kat. wyst., Paris 2014
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: