Sztuka dawna w perspektywie feministycznej-wprowadzenie 3105-SZDPF-K
Podczas zajęć przeznaczonych dla osób na wczesnych etapach studiów z historii sztuki zarysowany zostanie problem badawczy, jakim jest rola kobiet i perspektywa na kobiety w sztuce dawnej. Wieloaspektowe ujęcie zagadnienia – od twórczości kobiet, przez mecenat, po przedstawianie kobiet – pozwoli uczestnikom konwersatorium zapoznać się ze sposobami podjęcia tematu przez badaczy sztuki dawnej. Osoby uczestniczące w zajęciach poznają podstawowe elementy metodologii badań feministycznych, a także poddadzą refleksji miejsce artystek w dziejach sztuki starożytnej, średniowiecznej i wczesnonowożytnej, jak też w historii sztuki jako dyscyplinie naukowej. Omówione zostaną przykłady artystek, zleceniodawczyń i motywów ikonograficznych z kobietami w roli głównej. Podczas zajęć analizowane będą teksty teoretyczne i artykuły naukowe wprowadzające w tematykę (głównie w języku angielskim).
Metody prowadzenia zajęć:
Konwersatorium / praca z tekstem
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu absolwent zna i rozumie:
K_W02 – w zaawansowanym stopniu terminologię historyczno-artystyczną dotyczącą dzieł sztuki, w szczególności w zakresie feministycznej metodologii badań.
K_W04 – szczegółowe zagadnienia z zakresu historii sztuki w ujęciu badań feministycznych.
absolwent potrafi:
K_U04 – wykorzystywać posiadaną wiedzę w zakresie rozpoznawania różnych rodzajów obiektów sztuki oraz przeprowadzenia ich krytycznej analizy i interpretacji z zastosowaniem perspektywy feministycznej, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
K_U07 – komunikować się z otoczeniem z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii, poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury.
K_U11 – planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole (także o charakterze interdyscyplinarnym)
absolwent jest gotów do:
K_K01 – krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, dostępnych poprzez wszystkie kanały wykorzystywane w naukach o sztuce
K_K02 – uznawania znaczenia wiedzy we właściwym określeniu priorytetów służących realizacji zadań, sformułowanych problemowo przez siebie i innych, w tym ekspertów
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
Krótka pracy pisemna na temat związany z kursem
Kryteria oceniania:
Ocenie podlegać będzie obecność i aktywność na zajęciach (75% oceny) oraz merytoryczna poprawność pracy pisemnej (25% oceny)
Literatura
Wybrana literatura (lektury na kolejne zajęcia będą udostępniane uczestnikom):
J. Anderson, Rewriting the History of Art Patronage, „Renaissance Studies” 10, nr 2, 1996, s. 129–38.
N. Broude, M.D. Garrard, The Expanding Discourse: Feminism and Art History, Oxford 1992.
J.K. Dabbs (ed.), Life Stories of Women Artists, 1550–1800: An Anthology, Ashgate, 2009.
J. Gajdošová, M. Reeves, Medieval Women: Subject & Makers
of Art, London 2021.
T.L. Jones (ed.), Women Artists in the Early Modern Courts of Europe c. 1450–1700, Amsterdam 2021.
E.A. Kaplan, Is the Gaze Male?, [w:] Powers of Desire: The Politics of Sexuality, ed by. A. Snitow, C. Stansell, S.
Thompson, New York 1983, s. 309–328.
L. Nead, The Female Nude: Art, Obscenity and Sexuality,
London 1992.
L. Nochlin, Why Have There Been No Great Women Artists?, „ARTnews” 69, nr 9, 1971, s. 22–39, 67–71.
P. Oczko, Miniaturowe światy. Historia domków dla lalek, Warszawa 2021.
A. Pearson, Images of Women, [w:] The Ashgate Research Companion to Women and Gender in Early Modern Europe, ed by. A. Poska, J. Couchman, K. McIver, Farnham-Burlington 2012, s. 489–508.
A.W.B. Randolph, Gendering the Period Eye: ‘Deschi da parto’ and Renaissance Visual Culture, „Art History” 27, nr 4, 2004, s. 538–562.
S. Solum, Attributing Influence: The Problem of Female Patronage in Fifteenth-Century Florence, „The Art Bulletin” 90, nr 1, 2008, s. 76–100.
E. Sutton (ed.), Women Artists and Patrons in the Netherlands, 1500–1700, Amsterdam 2019.
J.M. Wood, Breaking the Silence: The Poor Clares and the Visual Arts in Fifteenth-Century Italy, „Renaissance Quarterly” 48, nr 2, 1995, s. 262–286.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: