Sacrum w muzeum 3105-SWM-K
Konwersatorium na temat problemów związanych z obecnością obiektów sakralnych w muzeum, przestrzeniach ekspozycyjnych, magazynach i składnicach w ciągu XX wieku, a także współcześnie. Kolejne zajęcia będą odbywać się w galeriach Muzeum Narodowego, w szczególności: w Galerii Sztuki Starożytnej, Galerii Faras, Galerii Sztuki Średniowiecznej i Galerii Sztuki Dawnej. Studenci zapoznają się z zasadami projektowania przestrzeni muzealnych, postępowania z obiektami, zasadami gromadzenia zabytków, ich ochrony, konserwacji i umieszczania w muzealnej przestrzeni. Zajęcia mają prowokować dyskusję na temat miejsca obrazu sakralnego w przestrzeni, wartościowania jego statusu w różnych kontekstach i z różnych punktów widzenia.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W02; zna podstawową terminologię historyczno-artystyczną w zakresie malarstwa ikonowego, dotyczącą dzieł sztuki, w szczególności w zakresie technik i materiałów, funkcji, datowania
K_W03; ma uporządkowaną wiedzę w zakresie ikon rosyjskich: zna podstawowe problemy, zasady analizy ikonograficznej i formalnej dzieł plastycznych powstałych w kręgu kultury wschodniochrześcijańskiej, potrafi identyfikować najważniejsze dzieła sztuki powstałe na tym obszarze, a także formułować opinie na temat zagadnień związanych z tą tradycją; ma uporządkowaną wiedzę w zakresie historii sztuki prawosławnej w zakresie metodologii, dziejów i teorii dyscypliny
K_W04; ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie historii sztuki ruskiej i rosyjskiej, w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych kierunków artystycznych i tendencji, ruchów i środowisk
K_W05; ma podstawową wiedzę na temat współczesnych badań i metodologii historii sztuki w zakresie badań nad ikonami
K_W16 ma podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki cerkiewnej z innymi dziedzinami, takimi jaki literatura, teologia; antropologia i wiedza o kulturze i religii
K_W17; - zna i rozumie zasady podstawowej analizy i interpretacji obiektów sztuki kręgu Kościoła wschodniego, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia humanistyki w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym
K_U01; potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować, oceniać i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła
K_U03; potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami historii sztuki w typowych sytuacjach profesjonalnych
K_U04; potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów oraz przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację obiektów sztuki kręgu Kościoła ortodoksyjnego i zabytków średniowiecznych, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia humanistyki w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym
K_U06; umie samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
K_U07; posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków
K_U010; posiada umiejętność przygotowywania typowych prac w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz innych źródeł
K_U13 - potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Kryteria oceniania
Zaliczenie zajęć na podstawie aktywnego udziału w zajęciach oraz pracy zaliczeniowej.
Literatura
A Companion to Museum Studies, ed. Sh. Macdonald, Oxford 2006.
H. Belting, Obraz i kult. Historia obrazu przed epoką sztuki, przeł. T. Zatorski, Warszawa
2010.
J. Clifford, Historie plemienności i nowoczesności, [w:] Kłopoty z kulturą, Warszawa
2000,s. 205-231.
J. Clifford, O kolekcjonowaniu sztuki i kultury, [w:] Kłopoty z kulturą, Warszawa 2000, s.
233-271
D. Freedberg, Potęga wizerunków. Studia z historii i teorii oddziaływania, przeł. E. Klekot,
Kraków 2005.
Muzeum sztuki. Antologia, red. M. Popczyk, Kraków 2005.
R. S. Nelson, The Discourse of Icons, Then and Now, „Art History”, XII, 1989, 2, s. S. 144-
157.
K. Pomian, Muzeum. Historia światowa, t. 1. Od skarbca do muzeum, przeł. T. Stróżyński,
Gdańsk 2023.
K. Pomian, Muzeum. Historia światowa, t. 2. Zakotwiczenie w Europie, 1789-1850, przeł.
T. Stróżyński, Gdańsk 2023.
K. Pomian, Muzeum. Historia światowa, t. 3. Na podbój świata, 1850-2020, przeł. T.
Stróżyński, Gdańsk 2024.
Post-Critical Museology. Theory and Practice in the Art Museum, ed. A. Dewdney, D.
Dibosa, V. Walsh, London 2013.
“Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie” [różne tomy]
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: