Spizowe sny. O odlewnictwie i kowalstwie artystycznym w dawnej Rzeczypospolitej 3105-SSOKA-WE
Zajęcia przekrojowe, omawiające problematykę rozwoju i skali profesjonalizacji w nowożytnej Rzeczypospolitej odlewnictwa artystycznego i głównych zagadnień z nimi związanych. Była to najbardziej skomplikowana i najdroższa technika wśród metod rzeźbiarskich. Zawierają przegląd technologii metalurgicznych i odlewniczych znanych w epoce nowożytnej, omówienie zjawiska wybitnych importów artystycznych z głównych centrów artystycznych ważnych dla Europy Środkowej: Norymbergi i innych ośrodków niemieckich i austriackich (m.in. Monachium, Wiedeń, Praga, Wrocław), następnie przegląd głównych centrów krajowych (Gdańsk, Kraków, Warszawa i odlewnie świętokrzyskie) z uwzględnieniem głównych osobowości: ludwisarzy dzwonowych, militarnych i artystycznych, oraz autorów modeli (architekci-projektanci, rzeźbiarze, malarze itd.). W podsumowaniu zawarte zostaną uwagi na temat realnego stanu, specyfiki oferty produkcji i perspektyw rozwoju tego rzemiosła na tle innych państw i krain Europy Środkowej, przede wszystkim Cesarstwa, gdzie działania artystyczne wspierały Akademie i profesjonalne gildie zawodowe w dużych, silnych ośrodkach miejskich.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
K2_W01: ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej historii sztuki, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej
K2_W02: zna terminologię z zakresu historii sztuki na poziomie rozszerzonym
K2_W08: zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady prawa autorskiego oraz zarządzania zasobami własności intelektualnej
UMIEJĘTNOŚCI
K2_U01: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii sztuki z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy
K2_U03: potrafi integrować wiedzę z różnych dyscyplin w zakresie historii sztuki oraz zastosować ją w nietypowych sytuacjach profesjonalnych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K2_K01: gotów do odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
K2_K03: gotów do przekuwania projektów w profesjonalne działania o charakterze badawczym, muzealniczym lub wystawienniczym, myśląc w sposób przedsiębiorczy i działając na rzecz dobra wspólnego
K2_K04: prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związane z wykonywaniem zawodu, rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka sztuki i popularyzacji wiedzy z zakresu historii sztuki
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne, złożone z zestawu slajdów i eseju do wyboru, z listy
Literatura
M. E. Brensztejn, Zarys dziejów ludwisarstwa na terenach d. Wielkiego Księstwa Litewskiego, Wilno 1924.
Th. DaCosta Kaufmann, Court, Cloister, and City: The Art and Culture of Central Europe, 1450-1800, Chicago 1995.
Th. DaCosta Kaufmann, Toward a Geography of Art, Chicago 2007.
Dawne i nowsze odlewnictwo w Polsce : wyroby żeliwne i inne, red. Katarzyna Kluczwajd, Toruń 2011.
J. Gawroński, Odlewnictwo artystyczne: formowanie i odlewanie w sztuczkach oraz metodą wytapianych modeli, Gliwice 2013.
Hasła osobowe rzeźbiarzy w Saur / De Gruyter Allgemeines Künstlerlexikon, Słowniku Artystów Polskich i Obcych w Polsce Działających. Malarze, rzeźbiarze, graficy, t. 1-10, t. uzup., oraz w Polskim Słowniku Biograficznym.
T. Jednaszewska, Z. Massowa, Kowalstwo artystyczne i odlewnictwo. Katalog wystawy, Malbork, Muzeum Zamkowe, 1985.
M. Karpowicz, Sztuka polska XVII wieku, Warszawa 1984.
M. Karpowicz, Sztuka polska XVIII wieku, Warszawa 1986.
M. Karpowicz, Barok w Polsce, Warszawa 1988.
Ludwisarstwo w Polsce: materiały z III Sesji Naukowej z cyklu Rzemiosło artystyczne i wzornictwo w Polsce, zorganizowanej przez Muzeum Okręgowe w Toruniu oraz Toruński Oddział Stowarzyszenia Historyków Sztuki, w dniach 8-9 listopada 2002 roku, red. K. Kluczwajd, Toruń 2002.
G. Montagu, Gold, silver and bronze : Gold, Silver and Bronze: Metal Sculpture of the Roman Baroque, Princetown 1996.
Odlewnictwo w Polsce: materiały z VII Sesji Naukowej z cyklu Rzemiosło artystyczne i wzornictwo w Polsce, red. K. Kluczwajd, Toruń 2006.
Sztuka polska: manieryzm, barok (XVII wiek), red. Z. Bania, Warszawa 2013.
Świat polskich Wazów. Przestrzeń – Ludzie – Sztuka. Eseje, red. Z. Hundert, J. Żukowski, Warszawa 2019.
E. Wróblewska, Ludwisarnie Benningków, Wittwercków i Anthonych: studium dziejów gdańskiego cechu odlewniczego, Warszawa 1999.
Sz. Zwoliński, Podstawy technik odlewniczych dla rzeźbiarzy, Poznań 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: