Srebrny wiek. Sztuka i kultura Rosji u progu katastrofy 3105-SRW-KK
Zajęcia poświęcone jednemu z najbardziej pasjonujących momentów w dziejach kultury rosyjskiej, fenomenowi w skali europejskiej, kiedy Zachód spotkał się ze Wschodem, symbolizm z awangardą, sztuka z filozofią i nauką, duchowość prawosławnej ikony z kubofuturyzmem i konstruktywizmem.
Przywołane zostaną najciekawsze zjawiska tworzące fenomen Srebrnego Wieku kultury rosyjskiej.
Analizie zostaną poddane: geneza, czynniki rozwoju i przejawy sztuki rosyjskiej omawianego okresu i jej wpływ na sztukę europejską, w tym polską.
Wskazane zostaną najważniejsze ugrupowania i osobowości artystyczne, wystawy i dzieła – na tle burzliwej panoramy społeczno-politycznej.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W06; K_W14; K_W15; K_U05; K_U07; K_K02; K_K04
Student zna, rozumie, potrafi:
ma wiedzę o dawnych i współczesnych instytucjach kultury i orientację w życiu kulturalnym
posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniej-szych
osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk
humanistycznych i społecznych
ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych koncepcjach filozoficznych od antyku do współczesności
potrafi krytycznie analizować teksty z obszaru teorii sztuki i nowych mediów, socjologii i filozofii kultury
posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków
ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie światowego i krajowego dziedzictwa kulturowego, standardów upowszechniania, bezpieczeństwa i ochrony dzieł sztuki
prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu (muzealnika, kuratora, edukatora historii sztuki, animatora kultury, recenzenta wystaw)
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności) oraz pisemnego kolokwium egzamin pisemny z tematyki omawianej w trakcie wykładów.
Literatura
Przykładowe teksty:
Altshuler Bruse, The Avant-Garde in Exhibition. New Art in the 20th Century, New York 1994
P. Florenski, Ikonostas i inne szkice, Warszawa 1984
P. Florenski, Sens idealizmu, Metafizyka obrazu i oblicza oraz inne pisma, wybór i oprac. T. Obolevitsch i P. Rojek, Warszawa 2009
Henderson L.D., The Fourth Dimension and Non-Euclidean Geometry in Modern Art, New York 1983; revised edition Cambridge, Massachusetts, London 2012
Kornhauser J. red., Szumna M. red., Kmiecik M. red:, Awangarda i krytyka. Kraje Europy Środkowej i Wschodniej. Kraków 2016
Luba I., Wawer E.P., Władysław Strzemiński i Wielka Wojna, „Rocznik Historii Sztuki” XL: 2015, s. 93–117
Liwszyc B., Półtoraoki strzelec, przeł. A. Pomorski, Warszawa 1995
Przybylski R., Odwieczna Rosja. Mandelsztam w roku 1917, Warszawa 2012
Stołowicz L., Historia filozofii rosyjskiej. Podręcznik, przekład i posłowie B. Żyłko, Gdańsk 2008
Symbol w kulturze rosyjskiej, ed. Naukowa K. Duda, T. Obolevitch, Kraków 2010
Turowski A., Malewicz w Warszawie: rekonstrukcje i symulacje, Kraków 2002
Turowski A., Muzea Kultury Artystycznej, „Artium Questiones” 1983, nr 2, s. 90–103
Wołkow S., Czarodziejski chór. Historia kultury rosyjskiej od Tołstoja do Sołżenicyna, przeł. W. Stanisławski, Warszawa 2015
Wünsche I., The Organic School of Russian Avant-Garde. Neture’s Creative Principles, Routledge 2015
Katalogi wystaw indywidualnych i zbiorowych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: