Świt narodów europejskich - mapa etniczna Europy około połowy 1. tys. AD i co było potem. 3105-SNE-KK
Ramy chronologiczne zajęć będą obejmować okres od IV-V wieku AD po VII-VIII – czyli do początku wczesnego średniowiecza, rozumianego (co niepopularne) jako uformowanie się struktur osadniczych, politycznych i kulturowych, porządkujących Europę przez następne kilka wieków.
1. Świat późnego antyku: zgon Cesarstwa Zachodniego
2. Państwa barbarzyńców w granicach Cesarstwa Zachodniego – Goci
3. Państwa barbarzyńców w granicach Cesarstwa Zachodniego – Frankowie
4. Państwa barbarzyńców w granicach Cesarstwa Zachodniego – Longobardowie
5. Państwa barbarzyńców w granicach Cesarstwa Zachodniego – Anglowie i Saksonowie w Brytanii
6. Państwa barbarzyńców na granicy Cesarstwa Zachodniego – Alamanowie
7. Świat późnego antyku: od Cesarstwa Wschodniorzymskiego do Bizantyńskiego
8. Barbarzyńcy w granicach Cesarstwa Bizantyńskiego – Słowianie
9. Państwa barbarzyńców na granicy Cesarstwa Bizantyńskiego – Gepidowie
10. Państwa barbarzyńców na granicy Cesarstwa Bizantyńskiego – Awarowie
11. Barbarzyńcy w głębi Barbaricum – Turyngowie
12. Barbarzyńcy w głębi Barbaricum – Widiwariowie
13. Barbarzyńcy w głębi Barbaricum – Skandynawia
14. Barbarzyńcy w głębi Barbaricum – Bałtowie
15. Barbarzyńcy w głębi Barbaricum – Europa Wschodnia
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia K_W06: ma wiedzę o dawnych i współczesnych instytucjach kultury i orientację w życiu kulturalnym
K_W14: posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem archeologii protohistorycznej
K_W15: ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych koncepcjach filozoficznych od antyku do współczesności, ze szczególnym uwzględnieniem antycznych koncepcji historiozoficznych
K_U05: potrafi krytycznie analizować teksty z obszaru teorii sztuki antycznej i pradziejowej i nowych mediów, socjologii i filozofii kultury
K_U07: posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki antycznej i pradziejowej, historii kultury i archeologii protohistorycznej oraz umiejętność wyciągania wniosków
K_K02: ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie światowego i krajowego dziedzictwa kulturowego, standardów upowszechniania, bezpieczeństwa i ochrony zabytków i stanowisk archeologicznych
K_K04: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu (muzealnika, kuratora, pracownika służby ochrony zabytków, animatora kultury, recenzenta wystaw)
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie aktywności w trakcie zajęć
Literatura
Zajęcia będą odwoływały się do ogólnej wiedzy uczestników i informacji przekazywanych przez prowadzącego. Podane niżej pozycje stanowią wskazówki bibliograficzne, dla osób chcących poszerzyć wiedzę.
K. Godłowski, Pierwotne siedziby Słowian, Kraków 2000.
P. Kaczanowski, J.K. Kozłowski, Najdawniejsze dzieje ziem polskich (do VII w.), Wielka historia Polski, tom 1, Kraków 1998.
A. Kokowski, Goci. Od Skandzy do Campi Gothorum, Warszawa 2007.
J. Kolendo, Świat antyczny i barbarzyńcy. Teksty, zabytki, refleksja nad przeszłością, tom I, Warszawa 1998.
R. Kosiński, K. Twardowska (red.), Świat rzymski w V wieku, Kraków 2010.
M. Mączyńska, Światło z popiołu. Wędrówki ludów w Europie w IV i V wieku, Warszawa 2013.
K. Modzelewski, Barbarzyńska Europa, Warszawa 2004.
J. Strzelczyk, Goci – rzeczywistość i legenda, Warszawa 1984 (oraz późniejsze wydania).
J. Strzelczyk, Odkrywanie Europy, Poznań 2000.
J. Strzelczyk, Longobardowie. Ostatni z wielkiej wędrówki. V-VIII wiek, Warszawa 2014.
St. Turlej (red.), Barbarzyńcy u bram imperium, Kraków 2007.
M. Wilczyński, Gejzeryk i „czwarta wojna punicka”, Oświęcim 2016.
H. Wolfram, Germanie, Kraków 1996.
B. Zientara, Świt nardów europejskich. Powstawanie świadomości narodowej na obszarze Europy pokarolińskiej, Warszawa 1985 (oraz późniejsze wydania).
A. Ziółkowski, Historia powszechna. Starożytność, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: