- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Synowie Mannusa – archeologia ludów barbarzyńskiej Europy w I-II wieku AD 3105-SM-OG
1. Kogo w starożytności uważano za barbarzyńców i z czego wynikało zainteresowanie tymi ludami – zbieżność wizji antycznych i koncepcji XIX-wiecznych etnologów
2. Germania Tacyta – najpełniejszy obraz barbarzyńskiej Europy u schyłku I wieku AD wraz z wizją społeczeństwa barbarzyńskiego
3. Germanie proximi ripae i Germanie w dorzeczu Wezery w świetle archeologii i relacji Tacyta
4. Nunc de Suebis dicendum est – Swebowie nad Łabą
5. latissime patet Lugiorum nomen. Związek Lugijski – hegemon „szlaku bursztynowego” w dorzeczach Warty i Wisły
6. rządzeni przez królów – Goci na południowych wybrzeżach Bałtyku
7. Aestii – zbieracze bursztynu z Półwyspu Sambijskiego
8. Na krańcach świata żyją dziwne ludy: „rozbrojeni” Swionowie i Sytonowie rządznie przez kobietę
9. Kim byli Bastarnowie, Wenetowie i Fennowie? No i gdzie w I-II wieku AD mogli być Słowianie?
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W06: ma wiedzę o dawnych i współczesnych instytucjach kultury i orientację w życiu kulturalnym
K_W14: posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem archeologii protohistorycznej
K_W15: ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych koncepcjach na temat kształtowania się struktur społecznych i politycznych ludów barbarzyńskich pod wpływem cywilizacji śródziemnomorskiej
K_U05: potrafi krytycznie analizować teksty z obszaru teorii sztuki antycznej i pradziejowej i nowych mediów, archeologii i filozofii kultury
K_U07: posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii kultury i archeologii protohistorycznej oraz umiejętność wyciągania wniosków
K_K02: ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie światowego i krajowego dziedzictwa kulturowego, standardów upowszechniania, bezpieczeństwa i ochrony zabytków i stanowisk archeologicznych
K_K04: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu (muzealnika, kuratora, pracownika służby ochrony zabytków, animatora kultury, recenzenta wystaw)
Kryteria oceniania
aktywność w trakcie zajęć
Literatura
Zajęcia będą odwoływały się do ogólnej wiedzy uczestników i informacji przekazywanych przez prowadzacego. Podane niżej pozycje stanowią wskazówki bibliograficzne, dla osób chcących poszerzyć wiedzę.
K. Godłowski, Pierwotne siedziby Słowian. Wybór pism pod redakcją Michała Parczewskiego, Kraków 2000.
P. Kaczanowski, J.K. Kozłowski, Najdawniejsze dzieje ziem polskich (do VII w.), Wielka historia Polski, tom 1, Kraków 1998.
A. Kokowski, Goci. Od Skandzy do Campi Gothorum, Warszawa 2007.
J. Kolendo, Świat antyczny i barbarzyńcy. Teksty, zabytki, refleksja nad przeszłością, tom I, Warszawa 1998.
W. Nowakowski, Od Galindai do Galinditae. Z badań nad pradziejami bałtyjskiego ludu z Pojezierza Mazurskiego, Barbaricum 4, Warszawa 1995.
[T. Płóciennik, J. Kolendo], P. Cornelius Tacitus, Germania – Publiusz Korneliusz Tacyt, Germania. Przekład Tomasz Płóciennik. Wstęp i komentarz Jerzy Kolendo, Poznań 2008.
R. Wołągiewicz, Kultura wielbarska – problemy interpretacji etnicznej, [w:] T. Malinowski (red.), Problemy kultury wielbarskiej, Słupsk 1981, 79-106.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: