Seminarium wyższe dr hab. M. Czapelski 3105-SEMWYZMCZ
Seminarium skierowane do osób zainteresowanych historią architektury i urbanistyki od schyłku osiemnastego wieku po lata osiemdziesiąte dwudziestego wieku i jej ideologicznych, społecznych i estetycznych uwarunkowań.
Szczegółowy program zajęć i lektury zostaną ustalone i dostosowane do zainteresowań uczestników seminarium. Ważnym wstępnym etapem zajęć będzie zatem określenie tych zainteresowań i dobranie zgodnych z nimi tematów prac.
Metody prowadzenia zajęć:
konwersatorium / praca z tekstem i obrazem – referaty, wspólne lektury / praca w grupie / – rozmowy i dyskusje na temat zreferowanych przez uczestników zagadnień
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Imię i nazwisko prowadzącego
Marek Czapelski
Nazwa przedmiotu
Seminarium wyższe (dodatkowe)
Nazwa przedmiotu w języku angielskim
MA Seminar
Typ zajęć
(wykład/ konwersatorium/ ćwiczenia/ seminarium/ etc.)
Seminarium
ECTS
6
Język wykładowy
Polski
Rok akademicki
2025/2026
Semestr
Zimowy i letni
Limit miejsc
Wypełnia sekretariat.
Skrócony opis przedmiotu
Seminarium skierowane do osób zainteresowanych historią architektury i urbanistyki od schyłku osiemnastego wieku po lata 80. dwudziestego wieku i jej ideologicznych, społecznych i estetycznych uwarunkowań.
Pełny opis przedmiotu
Seminarium skierowane do osób zainteresowanych historią architektury i urbanistyki od schyłku osiemnastego wieku po lata osiemdziesiąte dwudziestego wieku i jej ideologicznych, społecznych i estetycznych uwarunkowań.
Szczegółowy program zajęć i lektury zostaną ustalone i dostosowane do zainteresowań uczestników seminarium. Ważnym wstępnym etapem zajęć będzie zatem określenie tych zainteresowań i dobranie zgodnych z nimi tematów prac.
Metody prowadzenia zajęć:
konwersatorium / praca z tekstem i obrazem – referaty, wspólne lektury / praca w grupie / – rozmowy i dyskusje na temat zreferowanych przez uczestników zagadnień
Literatura
Literatura dostosowana jest do indywidualnych zainteresowań i potrzeb badawczych uczestników.
Wymagania wstępne (jeśli są)
Kryteria oceniania/ forma zaliczenia
Forma zaliczenia:
praca roczna
Kryteria oceniania:
Praca o objętości co najmniej ok. 5 stron znormalizowanego maszynopisu z bibliografią o treści odpowiadającej uzgodnionemu z prowadzącym zagadnieniu.
Dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze: 2
Efekty uczenia się
Po ukończeniu kursu student:
K2_W04 – ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki
K2_W06 – ma pogłębioną wiedzę o dziedzinach nauki i dyscyplinach naukowych powiązanych z historią sztuki, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych
K2_W07 – zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki
K2_U01 – wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii sztuki, a zwłaszcza historii architektury nowoczesnej, z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy
K2_U02 – wykorzystywać pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla historii sztuki, a zwłaszcza w zakresie historii architektury nowoczesnej.
K2_U03 – integrować wiedzę z różnych dyscyplin w zakresie historii sztuki, a zwłaszcza historii architektury nowoczesnej, oraz zastosować ją w nietypowych sytuacjach profesjonalnych
K2_U04 – przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów dzieł sztuki, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia historii sztuki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym
K2_U05 – stosować umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, samodzielnego formułowania wniosków i krytycznych wypowiedzi oraz tworzenia syntetycznych podsumowań
K2_U06 – stosować umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach
K2_U07 – potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik informacyjno-komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu historii sztuki oraz dziedzin nauki i dyscyplin pokrewnych oraz niespecjalistami, w języku polskim i języku obcym, a także popularyzować wiedzę o humanistyce oraz wytworach kultury i jej instytucjach
K2_U08 – stosować pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki a zwłaszcza w zakresie historii architektury nowoczesnej
K2_U09 – stosować pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie historii sztuki lub w obszarze leżącym na pograniczu pokrewnych dyscyplin naukowych
K2_U11 – stosować umiejętność zróżnicowanego wykorzystywania technologii informacyjnej w nauce i pracy, potrafi rozwijać aktywność poznawczą i umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnej
K2_U12 – świadomie stosować swoją wiedzę z zakresu historii sztuki i umiejętności warsztatowych oraz rozumie potrzebę pogłębiania ich przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
K2_U13 – potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, planować własne przedsięwzięcia badawcze, jak też czuwać nad realizacją zadań zbiorowych
K2_U14 – umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową
K2_K01 – odpowiednie określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
K2_K02 – aktywnego uczestniczenia w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata
K2_K03 – przekuwania projektów w profesjonalne działania o charakterze badawczym, muzealniczym lub wystawienniczym, myśląc w sposób przedsiębiorczy i działając na rzecz dobra wspólnego
K2_K04 – prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związane z wykonywaniem zawodu, rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka sztuki i popularyzacji wiedzy z zakresu historii sztuki
K2_K05 – systematycznego uczestnictwa w życiu kulturalnym, interesowania się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi, nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
praca roczna
Kryteria oceniania:
Praca o objętości co najmniej ok. 5 stron znormalizowanego maszynopisu z bibliografią o treści odpowiadającej uzgodnionemu z prowadzącym zagadnieniu.
Dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze: 2
Literatura
Literatura dostosowana jest do indywidualnych zainteresowań i potrzeb badawczych uczestników.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: