Seminarium wyższe prof A. Jakubowska 3105-SEMWYZAJ
Celem zajęć jest rozwijanie warsztatu naukowego. Osoba uczestnicząca w seminarium realizuje jedno zadanie badawcze, z projektu badawczego przygotowanego w czasie poprzedniego roku akademickiego lub inne. Zakres tematyczny: historia sztuki nowoczesnej po 1918 roku. Poza tym, osoba ta uczestniczy we wspólnych spotkaniach służących doskonaleniu poszczególnych umiejętności warsztatowych (prezentacji, dyskusji, wykorzystaniu wybranych metod badawczych).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się
Po ukończeniu kursu student:
Zna i rozumie:
K2_W03 – kluczowe fakty, obiekty i zjawiska dotyczące wybranego przez siebie tematu, stanowiące pogłębioną wiedzę z zakresu nauk o sztuce.
K2_W06 – zaawansowane metody analizy, interpretacji, krytyki, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury, właściwe dla historii sztuki nowoczesnej.
Potrafi:
K2_U01 – wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii sztuki nowoczesnej z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy.
K2_U02 – wykorzystywać wiedzę i umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie historii sztuki nowoczesnej.
K2_U04 – przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów dzieł sztuki, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia historii sztuki nowoczesnej, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
K2_U05 – formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi charakterystycznymi dla historii sztuki.
K2_U06 – prowadzić debatę i stosować umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, samodzielnego formułowania wniosków i krytycznych wypowiedzi oraz tworzenia syntetycznych podsumowań.
K2_U07 – stosować umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach
K2_U08 – porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik informacyjno-komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu historii sztuki oraz dziedzin nauki i dyscyplin pokrewnych oraz niespecjalistami, a także popularyzować wiedzę o humanistyce oraz wytworach kultury i jej instytucjach
K2_U10 – stosować umiejętność zróżnicowanego wykorzystywania technologii informacyjnej w nauce i pracy, potrafi rozwijać aktywność poznawczą i umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnej
K2_U11 – współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, planować własne przedsięwzięcia badawcze, jak też czuwać nad realizacją zadań zbiorowych
Jest gotów do:
K2_K01 – krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemu.
K2_K02 – aktywnego uczestniczenia w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata.
K2_K03 – przekuwania projektów w profesjonalne działania o charakterze badawczym, muzealniczym lub wystawienniczym, myśląc w sposób przedsiębiorczy i działając na rzecz dobra wspólnego
K2_K05 – systematycznego uczestnictwa w życiu kulturalnym, interesowania się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi, nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce.
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
praca roczna prezentująca wyniki realizacji zadania badawczego
Kryteria oceniania:
Warunkiem zaliczenia seminarium jest przygotowanie pracy rocznej na temat uzgodniony z prowadzącą i zgodnie z jej wytycznymi. Praca powinna zostać przygotowana z pełnym aparatem naukowym.
Literatura
Wybrana literatura:
Umberto Eco, Jak napisać prace dyplomową. Poradnik dla humanistów, tłum. G. Jurkowlaniec, WUW, 2017
Metody badań jakościowych. Tom 1 i 2, red. Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, Wydawnictwo Naukowe PWN 2009
Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów„Artium Quaestiones”, red. M. Bryl i in., Poznań 2009
Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki, pod red. Ewy Domańskiej. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2010.
Teorie wywrotowe. Antologia przekładów, red. Agnieszka Gajewska, Wydawnictwo Poznańskie, 2013
Wprowadzenie do metodologii historii, red. Ewa Domańska, Jan Pomorski, Warszawa 2022
Dodatkowo literatura związana z opracowywanym tematem.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: