Seminarium wyższe prof. Świtek 3105-SEMWYGS
Zakres obszarów badawczych obejmuje sztukę i
architekturę od połowy XVIII wieku do początku XXI
wieku, w tym związki między teorią i praktyką sztuk
wizualnych a architekturą, dzieje myśli o sztuce, nową
muzeologię, historię instytucji kultury, historię wystaw
artystycznych, nowoczesną i współczesną krytykę
artystyczną, współczesną kulturę wizualną,
metodologię historii sztuki. Szczegółowe tematy
realizowane w ramach seminarium są uzależnione od
zainteresowań badawczych uczestników.
Metody prowadzenia zajęć:
konwersatorium / praca w grupie / burza mózgów
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student
Zna i rozumie:
K2_W03 – kluczowe fakty, obiekty i zjawiska, stanowiące pogłębioną wiedzę o wszechstronnym i ogólnym charakterze
z zakresu nauk o sztuce.
K2_W06 – fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, zwłaszcza w kontekście nauk o sztuce, w sposób pozwalający na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych
Potrafi:
K2_U01 – wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii sztuki z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy
K2_U02 – wykorzystywać wiedzę i umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla historii sztuki
K2_U04 –przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów dzieł sztuki, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia historii sztuki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym
K2_U05 – formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi charakterystycznymi dla historii sztuki
K2_U06 – prowadzić debatę i stosować umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, samodzielnego formułowania wniosków i krytycznych wypowiedzi oraz tworzenia syntetycznych podsumowań
K2_U07 – stosować umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach
K2_U08 – porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik informacyjno-komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu historii sztuki oraz dziedzin nauki i dyscyplin pokrewnych oraz niespecjalistami, a także popularyzować wiedzę o humanistyce oraz wytworach kultury i jej instytucjach
K2_U10 – stosować umiejętność zróżnicowanego wykorzystywania technologii informacyjnej w nauce i pracy, potrafi rozwijać aktywność poznawczą i umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnej
K2_U11 – współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, planować własne przedsięwzięcia badawcze, jak też czuwać nad realizacją zadań zbiorowych
Jest gotów do:
K2_K01 – krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemu
K2_K02 – aktywnego uczestniczenia w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata.
K2_K03 – przekuwania projektów w profesjonalne działania o charakterze badawczym, muzealniczym lub wystawienniczym, myśląc w sposób przedsiębiorczy i działając na rzecz dobra wspólnego
K2_K05 – systematycznego uczestnictwa w życiu kulturalnym, interesowania się aktualnymi wydarzeniami
kulturalnymi, nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
praca roczna, referat
Kryteria oceniania:
Warunkiem zaliczenia jest wygłoszenie dwóch referatów na seminarium (jednego w semestrze zimowym i jednego w semestrze letnim) oraz oddanie rocznej pracy pisemnej do końca semestru letniego.
Kryteria oceny pracy seminaryjnej są tożsame z
kryteriami obowiązującymi w tym zakresie na
Uniwersytecie Warszawskim (spisane w formularzu
recenzyjnym Archiwum Prac Dyplomowych UW):
1. kryteria merytoryczne (zakres tematu, oryginalność
wniosków, wykorzystanie źródeł archiwalnych,
odpowiednio dobrana bibliografia);
2. kryteria formalne (zgodność tytułu z treścią,
przejrzysty układ pracy, poprawnie sporządzone
odnośniki, umieszczenie spisu treści,
bibliografii, spisu ilustracji oraz ich źródeł);
3. kryteria poprawności językowej (stylistyczne,
gramatyczne, ortograficzne).
Dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze: 2
Literatura
Bibliografia opracowywana indywidualnie dla każdego
uczestnika seminarium w zależności od tematu pracy
seminaryjnej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: