Seminarium magisterskie prof. G. Jurkowlaniec 3105-SEMMGGJ
Seminarium w zakresie:
1) historii sztuki i kultury dawnej, głównie
późnośredniowiecznej i nowożytnej (XIV–XVIII w.)
2) metodologii historii sztuki
3) historii filozofii, teorii i historiografii sztuki, głównie późnośredniowiecznej i nowożytnej (XIV–XVIII w.)
4) recepcji sztuki i kultury dawnej w późniejszych
wiekach (po współczesność)
5) relacji sztuki i nauki w epoce nowożytnej
Szczegółowy zakres zostanie ustalony na początku I semestru stosownie do zainteresowań uczestników
zajęć.
Metody prowadzenia zajęć:
Konwersatorium i burza mózgów. Zajęcia będą mieć głównie charakter dyskusji na temat wybranych dzieł lub zagadnień wskazanych przez prowadzącą lub osobę przygotowującą krótki referat wprowadzający (wstępny zarys lub fragment przygotowywanej pracy dyplomowej).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student
Zna i rozumie:
K2_W03 – kluczowe fakty, obiekty i zjawiska, stanowiące pogłębioną wiedzę o wszechstronnym i ogólnym charakterze z zakresu europejskiej sztuki dawnej.
K2_W05 – fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, zwłaszcza w kontekście historii sztuki europejskiej, w sposób pozwalający na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych
K2_W06 – fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, zwłaszcza w kontekście europejskiej sztuki średniowiecznej i nowożytnej, w sposób pozwalający na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych
K2_W07 – pojęcia i zasady prawa autorskiego oraz zarządzania zasobami własności intelektualnej
K2_W08 – w stopniu pogłębionym zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości w szczególności w odniesieniu do własnego rozwoju i funkcjonowania w środowisku naukowym lub zawodowym
potrafi:
K2_U01 – wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii sztuki europejskiej XIV-XVIII w. z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy
K2_U02 – wykorzystywać wiedzę i umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla historii sztuki europejskiej XIV-XVIII w.
K2_U03 – wykorzystywać wiedzę i umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla historii sztuki
K2_U04 –przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów dzieł sztuki, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia historii sztuki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym
K2_U05 – formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi charakterystycznymi dla historii sztuki europejskiej XIV-XVIII w.
K2_U06 – prowadzić debatę i stosować umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, samodzielnego formułowania wniosków i krytycznych wypowiedzi oraz tworzenia syntetycznych podsumowań
K2_U07 – stosować umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach
K2_U08 – porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik informacyjno-komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu historii sztuki oraz dziedzin nauki i dyscyplin pokrewnych oraz niespecjalistami, a także popularyzować wiedzę o humanistyce oraz wytworach kultury i jej instytucjach
K2_U10 – stosować umiejętność zróżnicowanego wykorzystywania technologii informacyjnej w nauce i pracy, potrafi rozwijać aktywność poznawczą i umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnej
K2_U11 – współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, planować własne przedsięwzięcia badawcze, jak też czuwać nad realizacją zadań zbiorowych
K2_U12 – świadomie stosować swoją wiedzę z zakresu historii sztuki XIV-XVIII wogłębiania ich przez całe życie; potrafi inspirować i orga. i umiejętności warsztatowych oraz rozumie potrzebę pnizować proces uczenia się innych osób
jest gotów do:
K2_K01 – krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemu
K2_K03 – przekuwania projektów w profesjonalne działania o charakterze badawczym, muzealniczym lub wystawienniczym, myśląc w sposób przedsiębiorczy i działając na rzecz dobra wspólnego
K2_K04 – prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przestrzegania norm etycznych w pracy historyka sztuki i popularyzacji wiedzy z zakresu historii sztuki późnośredniowiecznej lub nowożytnej.
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
Czynny udział w zajęciach oraz referat na temat uzgodniony z prowadzącą.
Kryteria oceniania:
Warunkiem zaliczenia jest złożenie pracy dyplomowej.
Literatura
Literatura przedmiotu będzie uzgadniana indywidualnie
z osobami przygotowującymi referaty wprowadzające do
poszczególnych zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: