Seminarium licencjackie podstawowe dr W. Szymański 3105-SEMLICWSZ
Seminarium licencjackie przeznaczone jest dla wszystkich studentów i studentek, których zainteresowania skupione są wokół sztuki nowoczesnej i współczesnej.
Zwłaszcza zaś dla tych, którzy chcieliby rozwijać refleksję na temat:
- sztuki polskiej, europejskiej, amerykańskiej i południowoamerykańskiej XX i XXI wieku,
- nowoczesnej krytyki artystycznej,
- muzealnictwa i muzeologii,
- architektury muzeów i medium wystawy,
- współczesnych praktyk kuratorskich,
- instytucjonalizacji sztuki,
- krytycznych przewartościowań sztuki XIX wieku.
Istotnym elementem seminarium jest także zapoznanie uczestników i uczestniczek z różnorodnymi, współczesnymi perspektywami badawczymi i metodologicznymi inspirowanymi, m.in., studiami postkolonialnymi, studiami lesbijskimi i gejowskimi, queer theory, feministyczną historią sztuki, heritage studies.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01; K_W03; K_W04; K_W05; K_U01; K_U02; K_U03; K_U04; K_U06; K_U07; K_U10; K_U13; K_K01; K_K05
Uczestnicy i uczestniczki kursu poszerzą swoją wiedzę na temat historii sztuki nowoczesnej i współczesnej, jak również jej krytycznej oraz naukowej recepcji. Pogłębią także umiejętność samodzielnego i twórczego interpretowania zjawisk z zakresu sztuki współczesnej oraz współczesnej kultury wizualnej, a także ich dyskursywnego kontekstualizowania. Ponadto zapoznani zostaną z zasadami przygotowywania samodzielnego tekstu o charakterze naukowym, jego pisania i konstruowania. Uczestnicy i uczestniczki nauczą się opracowywać stan badań i wyniki kwerendy archiwalnej i bibliotecznej, jak również krytycznie analizować i interpretować tekstowe wypowiedzi na temat sztuki nowoczesnej i współczesnej. Będę umieli także wykorzystywać w swoich badaniach różnorodne perspektywy metodologiczne.
Student zna i rozumie:
ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej historii sztuki, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej;
ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu historii sztuki i innych nauk historycznych;
ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki;
ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, szkołach badawczych, obejmującą wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki.
Student potrafi:
wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii sztuki z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy;
wykorzystywać pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla historii sztuki;
integrować wiedzę z różnych dyscyplin w zakresie historii sztuki oraz zastosować ją w nietypowych sytuacjach profesjonalnych;
przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów dzieł sztuki, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia historii sztuki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym;
stosować umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, samodzielnego formułowania wniosków i krytycznych wypowiedzi oraz tworzenia syntetycznych podsumowań;
stosować umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach;
potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik informacyjno-komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu historii sztuki oraz dziedzin nauki i dyscyplin pokrewnych oraz niespecjalistami, w języku polskim i języku obcym, a także popularyzować wiedzę o humanistyce oraz wytworach kultury i jej instytucjach;
potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, planować własne przedsięwzięcia badawcze, jak też czuwać nad realizacją zadań zbiorowych.
Student jest gotów do:
odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania;
uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i form (poznaje zbiory muzealne, wystawy, instytucje kultury, uczestniczy w spotkaniach z artystami, kuratorami, kustoszami i konserwatorami).
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest aktywny udział w zajęciach, wygłoszenie podczas zajęć referatu poświęconego problematyce związanej z przygotowywaną pracą, jak również przygotowanie i złożenie pracy licencjackiej.
Literatura
Podawana na bieżąco w trakcie zajęć, dostosowana do oczekiwań i potrzeb uczestniczek i uczestników kursu, profilowana indywidualnie w zależności od tematu i zakresu pracy licencjackiej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: