Seminarium licencjackie - dodatkowe dr M. Smoliński, dr R. Sulewska 3105-SEMLICSSD
Program zajęć skupia się na wybranych aspektach sztuki nowożytnej i kształtowany jest w oparciu o indywidualne zainteresowania uczestników, odzwierciedlone w wybranych do opracowania zagadnieniach. Każdy uczestnik zajęć prezentuje dwa referaty: w semestrze zimowym – na dowolnie wybrany przez siebie, uzgodniony z prowadzącymi, szczegółowy temat z zakresu sztuki nowożytnej; w semestrze letnim – na temat z zakresu sztuki nowożytnej, ale zarazem związany z pracą licencjacką przygotowywaną na seminarium podstawowym. Na poszczególnych etapach przygotowywania prezentacji dyskutowane są kwestie dotyczące przyjętych założeń metodologicznych, wykorzystanej literatury i źródeł oraz sposobu przedstawiania wyników badań i formy samej prezentacji.
Metody prowadzenia zajęć:
konwersatorium, praca z tekstem, praca w grupie, prezentacja tematów przygotowywanych przez uczestników zajęć
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
K_W01 – ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu historii sztuki w systemie nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej
K_W03 – ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii sztuki, obejmującą dzieje, teorię i metodologię dyscypliny
K_W04 – ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii sztuki w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk
K_W05 – ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych naukowych osiągnięciach aktualnej historii sztuki
K_W17 – zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki i potrafi je dostosować do badania konkretnego dzieła
K_U01 – potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła i sposoby
K_U02 – posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentacje wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie historii sztuki
K_U03 – potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami historii sztuki w typowych sytuacjach profesjonalnych
K_U04 – potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów sztuki (pod względem techniki, tematu, typologii, chronologii, stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, umie opisać dzieła omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska i problemy szczególnie istotne
K_U06 – umie samodzielnie zdobywać wiedzę i zdobywać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
K_U07 – posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków
K_U10 – posiada umiejętność przygotowywania typowych prac w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz innych źródeł
K_U13 – potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
K_K01 – potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadań, określonych przez siebie i innych
K_K02 – ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie światowego i krajowego dziedzictwa kulturowego, standardów upowszechniania, bezpieczeństwa i ochrony dzieł sztuki
K_K03 – potrafi przekuwać projekty w konkretne działania o charakterze badawczym, muzealniczym lub wystawienniczym, myśląc w sposób przedsiębiorczy i działając na rzecz dobra wspólnego
K_K04 – prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu (muzealnika, kuratora, edukatora historii sztuki, animatora kultury, recenzenta wystaw)
K_K05 – uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i form (poznaje zbiory muzealne, wystawy, instytucje kultury, uczestniczy w spotkaniach z artystami, kuratorami, kustoszami i konserwatorami)
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
zaliczenie na podstawie dwóch prezentacji przedstawionych w trakcie zajęć
Kryteria oceniania:
poziom merytoryczny i forma prezentacji
Dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze: 2.
Literatura
Barnet S., A Short Guide to Writing about Art, wyd. VIII, New York – Boston – San Francisco 2005; D’Alleva A., Jak studiować historię sztuki, tłum. E. i J. Jedlińscy, Kraków 2008; D’Alleva A., Metody i teorie historii sztuki, tłum. E. i J. Jedlińscy, Kraków 2008; Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, tłum. G. Jurkowlaniec, Warszawa 2007; Maćkiewicz J., Jak pisać teksty naukowe?, wyd. II, Gdańsk 1999; Wojcik K., Piszę akademicką pracę promocyjną licencjacką, magisterską, doktorską, wyd. VII, Warszawa 2005
Literatura dotycząca prezentowanych tematów będzie uzgadniana indywidualnie z uczestnikami zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: