Seminarium licencjackie dodatkowe dr K. Dworniczak 3105-SEMLICDKD
Program seminarium obejmuje rozmaite zagadnienia sztuki i kultury współczesnej, ze szczególnym uwzględnieniem sztuk plastycznych w relacji do innych obszarów twórczości oraz piśmiennictwa o sztuce w XX-XXI wieku.
Szczegółowe zagadnienia będą dobierane w zależności od zainteresowań uczestników, nie mogą być jednak tożsame z zakresem prac licencjackich realizowanych na seminariach podstawowych.
Praca na zajęciach polega na prezentowaniu referatów przez studentów oraz grupowych dyskusjach.
Metody prowadzenia zajęć:
konwersatorium / praca z tekstem / praca w grupie / burza mózgów / wspólna dyskusja w oparciu o prezentację multimedialną
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Imię i nazwisko prowadzącego
Kamila Dworniczak
Nazwa przedmiotu
Seminarium licencjackie (dodatkowe)
Nazwa przedmiotu w języku angielskim
Typ zajęć
(wykład/ konwersatorium/ ćwiczenia/ seminarium/ etc.)
seminarium
ECTS
6
Język wykładowy
polski
Rok akademicki
2025/2026
Semestr
zimowy, letni
Limit miejsc
8
Skrócony opis przedmiotu
Program seminarium obejmuje rozmaite zagadnienia sztuki i kultury współczesnej, ze szczególnym uwzględnieniem nowych mediów i ich relacji do innych obszarów twórczości oraz piśmiennictwa o sztuce w XX-XXI wieku.
Pełny opis przedmiotu
Program seminarium obejmuje rozmaite zagadnienia sztuki i kultury współczesnej, ze szczególnym uwzględnieniem nowych mediów i ich relacji do innych obszarów twórczości oraz piśmiennictwa o sztuce w XX-XXI wieku.
Szczegółowe zagadnienia będą dobierane w zależności od zainteresowań uczestników, nie mogą być jednak tożsame z zakresem prac licencjackich realizowanych na seminariach podstawowych.
Praca na zajęciach polega na prezentowaniu referatów przez studentów oraz grupowych dyskusjach.
Metody prowadzenia zajęć:
konwersatorium / praca z tekstem / praca w grupie / burza mózgów / wspólna dyskusja w oparciu o prezentację multimedialną
Literatura
Literatura dostosowana jest do zainteresowań badawczych uczestników.
Wymagania wstępne (jeśli są)
Kryteria oceniania/ forma zaliczenia
Forma zaliczenia:
Warunkiem zaliczenia seminarium jest zaprezentowanie wybranego tematu – problemu badawczego podczas zajęć, a finalnie złożenie pracy rocznej o charakterze tekstu naukowego.
Kryteria oceniania:
Kryteria oceny właściwe dla prac rocznych przygotowywanych na poziomie studiów licencjackich – prawidłowość konstrukcji tekstu naukowego, adekwatność doboru źródeł, opanowanie aparatu krytycznego, umiejętność przeprowadzenia poprawnej argumentacji.
Dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze: dwie nieobecności w semestrze
Efekty uczenia się
Po ukończeniu kursu student:
K_W01 – ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu historii sztuki w systemie nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej
K_W03 – ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii sztuki, obejmującą dzieje, teorię i metodologię dyscypliny
K_W04 – ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii sztuki nowoczesnej i współczesnej w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk
K_W05 – ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych naukowych osiągnięciach aktualnej historii sztuki
K_W17 – zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki i potrafi je dostosować do badania konkretnego dzieła z zakresu sztuki nowoczesnej i współczesnej
K_U01 – potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła i sposoby interpretacji
K_U02 – posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentacje wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie historii sztuki
K_U03 – potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami historii sztuki w typowych sytuacjach profesjonalnych
K_U04 – potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów sztuki (pod względem techniki, tematu, typologii, chronologii, stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, umie opisać dzieła omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska i problemy szczególnie istotne
K_U06 – umie samodzielnie zdobywać wiedzę i zdobywać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
K_U07 – posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków
K_U10 – posiada umiejętność przygotowywania typowych prac w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz innych źródeł
K_U13 – potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
K_K01 – potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadań, określonych przez siebie i innych
K_K02 – ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie światowego i krajowego dziedzictwa kulturowego, standardów upowszechniania, bezpieczeństwa i ochrony dzieł sztuki
K_K03 – potrafi przekuwać projekty w konkretne działania o charakterze badawczym, muzealniczym lub wystawienniczym, myśląc w sposób przedsiębiorczy i działając na rzecz dobra wspólnego
K_K04 – prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu (muzealnika, kuratora, edukatora historii sztuki, animatora kultury, recenzenta wystaw)
K_K05 – uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i form (poznaje zbiory muzealne z zakresu sztuki nowoczesnej i współczesnej, aktualne wystawy, instytucje kultury, uczestniczy w spotkaniach z artystami, kuratorami, kustoszami)
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia seminarium jest zaprezentowanie wybranego tematu – problemu badawczego podczas zajęć, a finalnie złożenie pracy rocznej o charakterze tekstu naukowego.
Kryteria oceniania:
Kryteria oceny właściwe dla prac rocznych przygotowywanych na poziomie studiów licencjackich – prawidłowość konstrukcji tekstu naukowego, adekwatność doboru źródeł, opanowanie aparatu krytycznego, umiejętność przeprowadzenia poprawnej argumentacji.
Dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze: dwie nieobecności w semestrze
Literatura
Literatura dostosowana jest do zainteresowań badawczych uczestników.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: