Rzeźba gotycka we Francji 3105-RZGFR-K
Również i dziś można się zgodzić z opinią Willibalda Sauerländera, według którego rzeźba gotycka zrodziła się w wielkich strzechach budowlanych katedr w Île-de-France. Zarysowanie wręcz „rewolucyjnych” przemian, zachodzących w rzeźbie francuskiej na przełomie pierwszej i drugiej ćwierci XIII wieku stanie się punktem wyjścia dla rozważań nad kształtowaniem się zespołu form, określanego dziś mianem stylu gotyckiego. Będziemy śledzić te przemiany przez XIII i XIV stulecia, w których ukształtowano w warsztatach rzeźbiarskich konwencję artystyczną, obowiązującą przez długie stulecia w większości środowisk europejskich. Podczas zajęć zostanie podjęta analiza dzieł powstałych w różnych regionach francuskich, takich jak Normandia, Île-de-France, Lotaryngia i Burgundia, wykazujących względem siebie znaczną odrębność w kształtowaniu własnego wyrazu artystycznego. Zostaną omówione także te ośrodki rzeźbiarskie poza Francją, w których nawiązano szczególnie bliskie relacje ze sztuką francuską.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna podstawowe cechy stylu gotyckiego.
Potrafi rozpoznać poszczególne motywy oraz zespoły form, składających się na wyraz stylowy rzeźby gotyckiej.
Wykorzystując literaturę naukową, potrafi opracować konspekt prezentacji i przedstawić ją do dyskusji na zajęciach.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie prezentacji na wybrany temat z listy zagadnień, podanej przez prowadzącego.
Literatura
- Jean Paul Couchoud, Sztuka francuska, t. I, Warszawa 1985;
- L' art au temps des rois maudits, Philippe le Bel et ses fils, 1285 – 1328, red. A. de Margerie, Paris 1998;
- W. Sauerländer, La sculpture gothique en France, 1140 – 1270, Paris 1972;
- W. Sauerländer, Rzeźba średniowieczna, Warszawa 1978;
- A. Ziemba, Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380 - 1500, t. I-III, Warszawa 2008-2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: