Relacje w obrazie, relacja z obrazem w sztuce późnego średniowiecza 3105-RWO-SP
Przedmiotem zajęć będzie analiza różnorodnych relacji tworzących przekaz wizualny w dziele sztuki późnośredniowiecznej w dwóch obszarach badań. Pierwszy obejmować będzie relacje między przedstawionymi osobami w jednym dziele, uwidocznione poprzez układ postaci, czy też emocje wyrażane przez gesty czy fizjonomie. Drugi dotyczyć będzie wpisanej w dzieło intencji otwierania się w stronę odbiorcy, przyjmującego przekaz wizualny w określonej przestrzeni.
Metody prowadzenia zajęć:
konwersatorium, konwersatorium z elementami wykładu wprowadzającego, praca z tekstem, praca w grupie
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
absolwent zna i rozumie:
K2_W02 – w stopniu pogłębionym terminologię, teorię i metodologię z zakresu historii sztuki oraz jej powiązania z innymi naukami historycznymi ze szczególnym uwzględnieniem sztuki późnego średniowiecza;
K2_W03 – kluczowe fakty, obiekty i zjawiska, stanowiące pogłębioną wiedzę o wszechstronnym i ogólnym charakterze z zakresu nauk o sztuce ze szczególnym uwzględnieniem sztuki późnego średniowiecza;
K2_W06 – zaawansowane metody analizy, interpretacji, krytyki, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury późnego średniowiecza, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie nauk o sztuce.
absolwent potrafi:
K2_U01 – wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii sztuki z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy.
K2_U02 – wykorzystywać wiedzę i umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla historii sztuki.
K2_U04 – przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów dzieł sztuki późnego średniowiecza, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia historii sztuki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
K2_U07 – stosować umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury późnego średniowiecza na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach.
K2_U13 – samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową.
absolwent jest gotów do:
K2_K01 – krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemu.
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
prezentacja, praca na zajęciach
Kryteria oceniania:
Zaliczenie na podstawie prezentacji na wybrany temat uzgodniony z prowadzącym z dodatkowym uwzględnieniem aktywności na zajęciach i udziału w dyskusji.
Literatura
Hans Belting, Obraz i kult, Gdańsk 2010;
Antoni Ziemba, Wspólnota rzeczy: sztuka niderlandzka i północnoeuropejska 1380–1520, Warszawa 2015 [Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380–1500. t. III];
oraz dalsze, szczegółowe opracowania podawane na bieżąco
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: