Rezydencje warszawskie w XVII wieku 3105-RW-K
Odrębnie przyjrzymy się wybranym, reprezentatywnym przykładom siedzib królewskich (zespół rezydencjonalny Wazów) i magnackich (dekada pałacowa). Rozważania dotyczące architektury będą każdorazowo poprzedzone zajęciami wstępnymi przybliżającymi uwarunkowania historyczne, społeczne i kulturowe. W trakcie zajęć poruszone zostaną problemy natury ogólnej, takie jak: wzajemnego warunkowania się formy i funkcji, teorii i praktyki, autorstwa dzieła architektonicznego, zmian w specyfice zawodu architekta. Na koniec zajęć odwiedzimy in situ obiekty omawiane uprzednio na zajęciach.
Harmonogram zajęć:
1. Zajęcia organizacyjne
2. Rzeczpospolita w XVII w.
Literatura:
A. Miłobędzki, Architektura Polska XVII wieku, Warszawa 1980, s. 17-30.
3. Przebudowa Zamku Królewskiego: od zamku renesansowego do barokowego
Literatura:
M. Karpowicz, Matteo Castello, architekt wczesnego baroku, Warszawa 1994, s. 19-34, lub: M. Karpowicz, Królewski Zamek Wazów w Warszawie: wartości artystyczne, Warszawa 1987, s. 7-22.
M. Wrede, Rozbudowa Zamku Królewskiego w Warszawie przez Zygmunta III, Warszawa 2013, s. 147-173.
4. Królewski zespół rezydencjonalny
Źródło:
G. Vasari Mł., Miasto idealne kawalera Giorgio Vasariego, Warszawa 1962, s. 112-120 [ff.27 v., 28 v., 29 v., 30 v., 31v.].
Literatura:
W. Leitsch, Finanse i działalność budowlana dworu królewskiego w latach 1626-1629, Warszawa 1999, s. 83-113.
5. Życie w rezydencjach warszawskich
Źródło:
J. Le Laboureur, Wypis z podróży pani de Guebriant posłowej nadzwyczajnej do Polski, za Władysława IV, [w:] Zbiór pamiętników historycznych o dawney Polszcze z rękopismów, tudzież dzieł w różnych językach o Polszcze wydanych oraz z listami oryginalnemi królów i znakomitych ludzi w kraju naszym, t. IV, wyd. J. U. Niemcewicz, Lipsk 1822, s. 228-230.
Literatura:
J. Lileyko, Życie codzienne w Warszawie za Wazów, Warszawa 1984, s. 200-208.
6. Rezydencje warszawskiej dekady pałacowej: pałac Kazanowskich
Źródło:
J. Le Laboureur, Wypis z podróży pani de Guebriant posłowej nadzwyczajnej do Polski, za Władysława IV, [w:] Zbiór pamiętników historycznych o dawney Polszcze z rękopismów, tudzież dzieł w różnych językach o Polszcze wydanych oraz z listami oryginalnemi królów i znakomitych ludzi w kraju naszym, t. IV, wyd. J. U. Niemcewicz, Lipsk 1822, s. 228-230.
A. Jarzębski, Gościniec abo krótkie opisanie Warszawy, Warszawa 1646, v. 1025-1654.
7. Niebo i zwyczaj polski - o specyfice budowania nad Wisłą
Źródło:
Pseudo-Opaliński, Krótka nauka budownicza dworów pałaców zamków podług nieba i zwyczaju polskiego, Kraków 1659.
8. Potop szwedzki: grabież i restytucja
Źródło:
P. Des Noyers, Listy Pana Des Noyers, sekretarza królowej Maryi Ludwiki 1655-1660, [w:] Portofolio królowej Maryi Ludwiki : czyli Zbiór listów, aktów urzędowych i innych dokumentów, ściągających się do pobytu téj monarchini w Polsce. T. 1, Poznań 1844, ss. 197, 198, 205.
P. Des Noyers, Rozdział VII. Dalszy ciąg listów P. Des Noyers z 1656, [w:] Portofolio królowej Maryi Ludwiki : czyli Zbiór listów, aktów urzędowych i innych dokumentów, ściągających się do pobytu téj monarchini w Polsce. T. 2, Poznań 1844, ss. 11, 58, 72, 78, 79, 100.
9. Problem autorstwa dzieła architektonicznego w Polsce wczesnonowożytnej; Tylman z Gameren: architekt - projektant
Literatura:
Z. Bania, Od fundatora do wykonawcy. Twórcy architektury XVII-XVII wieku w Polsce”, [w:] Architekt-Budowniczy-Mistrz murarski. Materiały z sesji naukowej Instytutu Sztuki PAN. Warszawa, 24-25 listopada 2004, Warszawa 2007, s. 47-53.
10. Zajęcia terenowe
11. - 13. Referaty
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student zna najważniejsze realizacje pałacowe XVII wieku w Warszawie; potrafi odtworzyć rozwój architektoniczno-przestrzenny Warszawy od lokacji Starej Warszawy do wieku XVIII; zna realia i mentalność epoki; potrafi wskazać główne cezury w historii Warszawy i Rzeczypospolitej w XVII wieku; orientuje się we wczesnonowożytnej europejskiej teorii architektury; ma wgląd w proces projektowy i inwestycyjny.
UMIEJĘTNOŚCI
Potrafi zabytki warszawskie umiejscowić w szerszym kontekście historii architektury i kultury polskiej oraz europejskiej; potrafi poddać krytyce utarte opinie (np. odnośnie atrybucji obiektów).
POSTAWY
Student wyrabia w sobie zmysły krytycznego i analitycznego myślenia
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na zajęciach; referat
Literatura
Źródła:
P. Des Noyers, Listy Pana Des Noyers, sekretarza królowej Maryi Ludwiki 1655-1660, [w:] Portofolio królowej Maryi Ludwiki : czyli Zbiór listów, aktów urzędowych i innych dokumentów, ściągających się do pobytu téj monarchini w Polsce. T. 1, Poznań 1844;
A. Jarzębski, Gościniec abo krótkie opisanie Warszawy, Warszawa 1646;
J. Le Laboureur, Wypis z podróży pani de Guebriant posłowej nadzwyczajnej do Polski, za Władysława IV, [w:] Zbiór pamiętników historycznych o dawney Polszcze z rękopismów, tudzież dzieł w różnych językach o Polszcze wydanych oraz z listami oryginalnemi królów i znakomitych ludzi w kraju naszym, t. IV, wyd. J. U. Niemcewicz, Lipsk 1822;
Pseudo-Opaliński, Krótka nauka budownicza dworów pałaców zamków podług nieba i zwyczaju polskiego, Kraków 1659;
G. Vasari Mł., Miasto idealne kawalera Giorgio Vasariego, Warszawa 1962.
Opracowania:
Z. Bania, Od fundatora do wykonawcy. Twórcy architektury XVII-XVIII wieku w Polsce, [w:] Architekt - Budowniczy - Mistrz murarski. Materiały z sesji naukowej Instytutu Sztuki PAN Warszawa 24-25 listopada 2004 roku, Warszawa 2007, s.47 - 54.
M. Karpowicz, Matteo Castello, architekt wczesnego baroku, Warszawa 1994;
J. Kowalczyk, Sebastiano Serlio a sztuka polska: o roli włoskich traktatów architektonicznych w dobie nowożytnej, Wrocław 1973;
W. Leitsch, Finanse i działalność budowlana dworu królewskiego w latach 1626-1629, Warszawa 1999;
J. Lileyko, Życie codzienne w Warszawie za Wazów, Warszawa 1984;
A. Miłobędzki, Architektura Polska XVII wieku, Warszawa 1980;
J. Putkowska, Architektura Warszawy XVII wieku, Warszawa, 1991;
M. Wrede, Rozbudowa Zamku Królewskiego w Warszawie przez Zygmunta III, Warszawa 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: