Raj tuż za rogiem i inne teksty, czyli sztuka w literaturze 3105-RTZR-SP
Zajęcia dedykowane studentom studiów magisterskich uzupełniających, poświęcone modelowym tekstom o sztuce i kulturze, reprezentującym różne gatunki literackie oraz różne konwencje tekstów/monografii naukowych, mają na celu inspirację studentów do odważnego poszukiwania własnego oryginalnego języka wypowiedzi o sztuce, a zarazem unikania pułapki pretensjonalności. Przedstawiona lista lektur ma formułę otwartą, możliwa i mile widziana jest jej modyfikacja, poszerzenie o nowe teksty kultury pod wpływem sugestii uczestników tej specjalizacji
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K2_W02 zna terminologię z zakresu historii sztuki na poziomie rozszerzonym
K2_W03 ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu historii sztuki i innych nauk historycznych
K2_W04 ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki
K2_W05 ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, szkołach badawczych, obejmującą wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki
Umiejętności: absolwent potrafi:
K2_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii sztuki z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy
K2-U02 wykorzystywać pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla historii sztuki
K2_U03 integrować wiedzę z różnych dyscyplin w zakresie historii sztuki oraz zastosować ją w nietypowych sytuacjach profesjonalnych
K2_U04 przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów dzieł sztuki, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia historii sztuki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym
K2_U06 stosować umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach
K2_U07 potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik informacyjno-komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu historii sztuki oraz dziedzin nauki i dyscyplin pokrewnych oraz niespecjalistami, w języku polskim i języku obcym, a także popularyzować wiedzę o humanistyce oraz wytworach kultury i jej instytucjach
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
K2_K04 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związane z wykonywaniem zawodu, rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy historyka sztuki i popularyzacji wiedzy z zakresu historii sztuki
K2_K05 interesowania się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi, nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce
Kryteria oceniania
wymagane: przygotowanie do zajęć i aktywny w nich udział – brane pod uwagę przy wystawianiu oceny końcowej w tym samym stopniu, co wynik kolokwium
dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności
Literatura
Proponowana literatura:
Vargas Llosa Mario, Raj tuż za rogiem, przeł. Danuta Rycerz, Poznań 2003, Kraków 2010
Barnes Julian, Mężczyzna w czerwonym płaszczu; przeł. Iwona Chlewińska, Warszawa 2020
Dehnel Jacek, Saturn: czarne obrazy z życia mężczyzn z rodziny Goya, Warszawa 2011
Eksteins Modris, Święto wiosny: wielka wojna i narodziny nowego wieku; przeł. Krystyna Rabińska, Warszawa 1996
lub
Eksteins Modris, Taniec w słońcu: geniusz, celebra i kryzys prawdy w epoce nowoczesnej, przeł. Jerzy Łoziński, Warszawa 2015
Przybylski Ryszard, Odwieczna Rosja. Mandelsztam w roku 1917, Warszawa 2012
lub
Przybylski Ryszard, Cień jaskółki: esej o myślach Chopina, Kraków 1995
de Waal Edmund, Zając o bursztynowych oczach: historia wielkiej rodziny zamknięta w małym przedmiocie, przeł. Elżbieta Jasińska, Wołowiec 2013
Wołkow Sołomon, Czarodziejski chór. Historia kultury rosyjskiej od Tołstoja do Sołnieżycyna, przeł. Wojciech Stanisławski, Warszawa 2016
Yourcenar Marguerite, Czarny mózg Piranesiego, Gdańsk 2004
Merleau-Ponty Maurice, Oko i umysł: szkice o malarstwie, wybrał oprac. i wstępem poprzedził Stanisław Cichowicz [tłum. z fr.], Gdańsk 1996 – jeden z esejów
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: