Realizm i figuracja w sztuce drugiej połowy XX wieku 3105-RFSZ-K
Rozmaite wzory realizmu i refleksji nad sztuka figuratywną określały dyskusje i postawy artystyczne po drugiej wojnie światowej. Zajęcia mają za zadanie przybliżyć kluczowe momenty sporów i najważniejsze realizacje artystyczne, sytuujące twórczość wobec zmieniającej się po wojenie rzeczywistości, podejmując temat sztuki figuratywnej jako główny temat ekspresji artystycznej. Figuracja sytuowana w cieniu awangardy jako sztuka osobna, peryferyjna, miała swoją ciągłość, istotnie przekształcając dawne wzorce w aktualny projekt interpretowania świata. Program zajęć oferuje perspektywę porównawczą, omawiając dzieła i programy artystyczne w sztuce polskiej wobec zjawisk w sztuce europejskiej i amerykańskiej, zwracając uwagę na problematykę społecznego zaangażowania, kształtowania się postaw egzystencjalnych, aż do krytyczne opisy rzeczywistości późnego socjalizmu i późnego kapitalizmu.
Wśród tematów zajęć znajdą się zarówno przemiany w traktowaniu postaci ludzkiej w twórczości Andrzeja Wróblewskiego, inspiracje twórczością Francisa Bacona i Luciana Freuda w obszarze nowej figuracji, aż po „post-medialny” charakter malarstwa, inspirowany twórczością Gerharda Richtera i Luca Tuymansa w twórczości współczesnych artystów. Studenci przygotowują prezentacje i prace na podstawie zaproponowanych przez prowadzącego tematów.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01; K_W02; K_W03; K_W14; K_W17; K_U01; K_U02; K_U03; K_U05; K_U10; K_K05.
Student zdobywa umiejętności w zakresie analizy i interpretacji współczesnego dzieła sztuki, wykorzystując współczesne metody badawcze.
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie pracy pisemnej.
Literatura
Andrzej Wróblewski nieznany, red. J. Michalski, Kraków 1993; Crow T., The Rise of the Sixties. American and European Art in the Era of Dissent, Yale University Press, New Haven 2004; Curley J. John, Global Art and the Cold War, London 2018; Czerni K., Rezerwat sztuki. Tropami artystów polskich XX wieku, Kraków 2000; Foster H., Powrót realnego: awangarda u schyłku XX wieku, przekł. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera, Kraków 2010; Gruppa, red. Agnieszka Szewczyk, Recklinghausen 2023; Hyman J., The Battle for realism. Figurative Art in Britain during cold War 1945-1960, New Haven-London 2001; Jarecka D. Surrealizm, realizm, marksizm : sztuka i lewica komunistyczna w Polsce w latach 1944-1948, Warszawa 2021; Krąg „Arsenału 1955”. Malarstwo, grafika, rysunek z Muzeum Okręgowego w Gorzowie Wlkp. [kat. wyst.], Galeria Zachęta, Warszawa, luty 1992; Realism Rationalism, Surrealism. Art Between the Wars, ed. B. Fer, D. Batchelor. P. Wood, London 1994; Soliński M. Lucian Freud. Malarz ciała, Warszawa-Toruń 2016; Unikanie stanów pośrednich. Andrzej Wróblewski (1927-1957), red. M. Ziółkowska, W. Grzybała, Warszawa 2014; Wprost 1966-1986, red. Anna Król, Jacek Waltoś, Kraków 2016.
A także wybrana literatura przedmiotu poświęcona poszczególnym zjawiskom artystycznym
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: