Patrząc z ukosa. Queerowe reinterpretacje, rewizje i rekontekstulizacje historii sztuki 3105-PZU-K
Celem kursu jest zapoznanie studentów i studentek z wybranymi
zagadnieniami kanonu sztuki zachodniej od XVIII do XXI
wieku (z ekskursami do wieków wcześniejszych)
odczytywanymi w perspektywie queer studies. Kurs poświęcony
jest kulturze, architekturze i urbanistyce oraz sztuce polskiej i
zagranicznej. Kolejne spotkania poświęcone zostaną:
- wprowadzeniu do teorii queer i kluczowych queerowych
interpretacji i analiz dzieł sztuki istniejących w obrębie
dyscypliny,
- queerowemu kolekcjonowaniu sztuki,
- nieheteronormatywnym przestzreniom miejskim w XIX wieku
i queerowej topografii wielkich miast,
-queerowemu odczytaniu neogotyku i kręgu Horace’a
Walpole’a,
- queerowemu odczytaniu neoklasycyzmu i dzieła Johanna
Joachima Winckelmanna,
- performatywności grand tour,
- dekonstrukcji tradycyjnie pojmowanych wzorcom męskości,
- queerowaniu kultury wizualnej w Polsce po 1945 roku.
A także analizie dzieł wybranych artystów nowoczesnych i
współczesnych: Józefa Czapskiego, Roni Horn, Roberta
Rauschenberga, Jaspera Johnsa, Agnes Martin, Jacka
Sempolińskiego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci i studentki zdobędą szczegółową wiedzę na temat słabo
widocznej w polskiej historii sztuki refleksji nad
nienormatywnymi seksualnościami i ich manifestacjami w
sztuce i kulturze, jak również zdobędą narzędzia
metodologiczne umożliwiające prowadzenie queerowych analiz
i przewartościowań kanonu.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie pisemnego kolokwium.
Literatura
Robert Aldrich, The Seduction of the Mediterranean: Writing,
Art, and Homosexual Fantasy, London, New York 2009.
Clare Barlow (red.), Queer British Art 1861–1967, Tate
Publishing, London 2017.
Michael Camille, Adrian Rifkin (red.), Other Objects of Desire:
Collectors and Collecting Queerly, Blackwell, Oxford 2001.
Donald E. Hall, Annamarie Jagose, Andrea Bebell, Susan Potter
(red.), The Routledge Queer Studies Reader, Routledge, London,
New York 2013.
Matt Houlbrook, Queer London: Perils and Pleasures in the
Sexual Metropolis, 1918–1957, The University of Chicago
Press, Chicago, London 2006.
Eric Karpeles, Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza,
przeł. Marek Fedyszak, Noir sur Blanc, Warszawa 2018.
Eve Kosofsky Sedgwick, Epistemology of the Closet, University
of California Press, Berkeley, Los Angeles 1990.
Paweł Kras, James D. Mixson (red.), The Grand Tour of John of
Capistrano in Central Europe and Eastern Europe
(1451–1456): Transfer of Ideas and Strategies of
Communication in the Late Middle Ages, PAN, Wydawnictwo
KUL, Warszawa, Lublin 2018.
Paweł Leszkowicz, Nagi mężczyzna. Akt męski w sztuce polskiej
po 1945 roku, Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 2012.
Tomasz Nastulczyk, Piotr Oczko, Homoseksualność
staropolska. Przyczynek do badań, Collegium Columbinum,
Kraków 2012.
Sabrina Norlander Eliasson, Portraiture and Social Identity in
Eighteenth-Century Rome, Manchester University Press,
Manchester, New York 2009.
Alex Potts, Flesh and the Ideal: Winckelmann and the Origins
of Art History, Yale University Press, New Haven, London
2000.
Martin C. Putna (red.), Homosexualita v dějinách české kultury,
Academia, Praha 2013.
Matthew Reeve, Gothic Architecture, Sexuality, and Aesthetics
in the Circle of Horace Walpole, Penn State University Press,
University Park 2019.
Graham Robb, Strangers: Homosexual Love in the Nineteenth
Century, Picador, London 2003.
Colm Tóibin, Love in a Dark Time: Gay Lives from Wilde to
Almodóvar, Picador, London 2003.
Andrzej Wyrobisz, „Wielki strach” w Wenecji i we Florencji w
XV wieku i jego możliwe przyczyny, „Przegląd Historyczny”, t.
95, 2004, s. 457–466.
Andrzej Wyrobisz, Odmieńcy i fałszerze, „Przegląd
Historyczny”, t. 99, 2008, s. 193–203.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: