Praktyczne wykorzystanie narzędzi humanistyki cyfrowej w badaniach nad historią kultury 3105-PWNHCW
1. Zajęcia organizacyjne – przedstawienie założeń zajęć, warunki
zaliczenia
2. Nowe media, zwrot cyfrowy, big data
3. Wizualizacja danych w badaniach
4. Wolne licencje i powszechny dostęp do zdobyczy naukowych -
Open Access, Open Science, Creative Commons
5. Jak tworzyć czytelne metadane?
6. AI – szansa czy zagrożenie dla humanistyki?
7. Fake newsy – jak radzić sobie w świecie dezinformacji?
8. Wikipedia i jej siostrzane projekty
9. Digitalizacja cz. I – biblioteki cyfrowe
10. Digitalizacja cz. II – archiwa cyfrowe
11. Co humanistyka cyfrowa może zaoferować historykom sztuki -
wirtualne muzea, Europeana, Urus
12. Social media – czyli jak popularyzować naukę?
13. Obsidian, Notion, Ulysses - zarządzanie notatkami
14. Menedżery bibliografii - Zotero i Mendeley
15. Podsumowanie zajęć
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Wiedza:
Student zna i rozumie pojęcia z zakresu humanistyki
cyfrowej, rozumie historyczne i współczesne dyskusje
metodologiczne związane z digital humanities
Student posiada wiedzę na temat trendów występujących
w humanistyce cyfrowej oraz wie jak zastosować je we
własnych badaniach
Student zna podstawy prawa autorskiego, poszanowania
własności intelektualnej, rozumie istotność cyfrowego
dziedzictwa kulturowego
2. Umiejętności
Student biegle posługuje się terminologią związaną
z humanistyką cyfrową, potrafi wykorzystać je w praktyce
badawczej i praktyce życia codziennego
Student potrafi prezentować i popularyzować wyniki swoich
badań wykorzystując narzędzia cyfrowe
Student potrafi samodzielnie opracowywać meta dane
wybranych obiektów cyfrowych
3. Postawy
Student rozumie potrzebę wykorzystywania humanistyki
cyfrowej w nauce i kulturze
Student rozumie potrzebę merytorycznej dyskusji w obrębie
humanistyki cyfrowej
Student jest otwarty na nowe sposoby pozyskiwania wiedzy
i stosuje je w praktyce
Kryteria oceniania
1. Frekwencja – dopuszczalne są dwie nieobecności.
2. Przygotowanie do zajęć i aktywny udział w dyskusji.
Opcjonalnie: wygłoszenie krótkiego referatu podczas zajęć.
W przypadku wątpliwości co do oceny pozytywnej lub niezadowolenia
z proponowanej oceny, student może zostać poproszony o napisanie
kolokwium.
Literatura
Literatura do poszczególnych tematów zostanie podana na pierwszych
zajęciach.
Literatura ogólna:
D. Smołucha, Humanistyka cyfrowa w badaniach kulturowych,
Kraków 2021
Zwrot cyfrowy w humanistyce, pod red. A. Radomski, R. Bomba,
Lublin 2013
http://otworzksiazke.pl/images/ksiazki/zwrot_cyfrowy_w_humanist
yce/zwrot_cyfrowy_w_humanistyce.pdf [dostęp na 18.05.2023]
A companion to Digital Humanities, ed. by S. Schreibman, R.
Siemens, J. Unsworth, Oxford 2004
Strona 2 z 2
Digital Humanities Manifesto 2.0
K. Goczyła, Big Data i 5V. Nowe wyzwania w świecie danych,
https://docplayer.pl/2269946-Big-data-i-5v-nowe-wyzwania-w-
swiecie-danych-krzysztof-goczyla.html [dostęp na 18.05.2023]
Digital Humanities in Practice, ed. by C. Warwick, M. Terras, J.
Nyhan, London 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: