Ćwiczenia terenowe II rok 3105-PRTER
Praktyka ma charakter ćwiczeń terenowych, które odbywają się w różnych częściach Polski i służą pogłębieniu i praktycznemu wykorzystaniu wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie dwóch pierwszych lat studiów na kierunku historia sztuki. W ich ramach przeprowadzane są teoretyczne i praktyczne ćwiczenia dotyczące dzieł architektury, ich wyposażenia i wystroju, prac malarskich, rzeźbiarskich oraz kolekcji muzealnych i założeń urbanistycznych.
W 2022/2023 praktyka terenowa odbędzie się na Mazowszu i Dolnym Śląsku.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Monika Czekanowska-Gutman
Marcin Lewicki
Konrad Morawski
Andrzej Pieńkos
Wojciech Szymański
Gabriela Świtek
Rita Twardziak
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student:
K_W04 - ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii sztuki w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk, które były przedmiotem ćwiczeń terenowych
K_W06 - ma wiedzę o dawnych i współczesnych instytucjach kultury i orientację w życiu kulturalnym.
W zakresie umiejętności studenci:
K_U02 - posiadają podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie historii sztuki
K_U04 - potrafią rozpoznać różne rodzaje obiektów sztuki (pod względem techniki, tematu, typologii, chronologii, stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, umieją opisać dzieła omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska i problemy szczególnie istotne.
W zakresie kompetencji społecznych studenci:
K_K01 - potrafią odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadań, określonych przez siebie i innych
K_K02 - mają świadomość odpowiedzialności za zachowanie światowego i krajowego dziedzictwa kulturowego, standardów upowszechniania, bezpieczeństwa i ochrony dzieł sztuki.
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy
Literatura
Katalog Zabytków Sztuki w Polsce (odpowiednie tomy)
J. Łoziński, Pomniki sztuki w Polsce, t. 3 Mazowsze i Podlasie, Warszawa 1999.
Poza Warszawą, t. 1–5, red. A. Pieńkos, M. Wardzyński, Warszawa 2018–2023.
K. Askanas, Sztuka Płocka, Płock 1991.
W. Baraniewski, Pałac w Warszawie, Warszawa 2014.
W. Baraniewski, Architektura Warszawy w czasach stalinowskich. Marszałkowska Dzielnica
Mieszkaniowa – symboliczny kamuflaż, „Kwartalnik Architektury i Urbanistyki” 2010, nr 3, s.
65-73.
D. Berbelska, Muzeum Pałac Herbsta. Przewodnik, Łódź 2013.
W. Fijałkowski, Wilanów. Rezydencja króla zwycięzcy, Warszawa 1983.
Franciszek Duszeńko, red. R. Kaja et al., Gdańsk 2014.
M. Jaskulski et al., Pałac Poznańskich w Łodzi, Łódź 1995.
M. Karpowicz, Co nam mają do powiedzenia fasady Wilanowa, Warszawa 2011.
G. Kobojek, Księży Młyn, Łódź 1998.
R. Kunkel, Architektura gotycka na Mazowszu, Warszawa 2006.
R. Kunkel, Katedra płocka w średniowieczu, ,,Biuletyn Historii Sztuki” 1988, t. 51, nr 3, s.
187-200.
R. Kunkel, Renesansowa katedra płocka i jej twórca Bernardinus de Gianotis, ,,Biuletyn
Historii Sztuki" 1987, t. 49, nr 3–4, s. 227–249.
R. Mirjam, R. Cohen, Samuel Hirszenberg, 1865-1908. A Polish Jewish Artist in Turmoil,
Liverpool 2022.
K. Mordyński, Sny o Warszawie. Wizje przebudowy miasta 1945–1952, Warszawa 2021.
K. Mordyński, Kompozycja, hierarchia, ideologia. Socrealistyczna przebudowa Warszawy
według koncepcji jedności urbanistycznej miasta, „Biuletyn Historii Sztuki” 2014, t. 76, nr 3,
s. 535–557.
T. Mroczko, Czerwiński uczeń Willigelma, „Biuletyn Historii Sztuki” 1971, t. 33, s. 215-227.
T. Mroczko, Czerwińsk romański, Warszawa 1972.
T. Mroczko, Polska sztuka przedromańska i romańska, Warszawa 1978.
Muzeum Sztuki w Łodzi. Monografia, red. A. Jach et al., t.1, Łódź 2020.
Nieborów i Arkadia – 70 lat Muzeum. Księga pamiątkowa, red. A. Morawińska, Nieborów
2015.
M. Nietyksza, Rozwój miast i aglomeracji miejsko-przemysłowych w Królestwie Polskim
1865–1914, Warszawa 1986, rozdział: Początki wielkich aglomeracji miejsko-przemysłowych,
s. 193–227.
M. Omilanowska, Restauracja katedry płockiej w latach 1901–1903, „Rocznik Historii
Sztuki” 1994, t. 20, s. 421–444.
W. Piwkowski, Nieborów – Arkadia. Przewodnik, Łódź 1989.
W. Piwkowski, Nieborów. Mazowiecka rezydencja Radziwiłłów, Warszawa 2005.
Płock wczesnośredniowieczny, red. A. Gołembnik, Warszawa 2011.
R. Quirini-Popławski, Rzeźba przedromańska i romańska w Polsce wobec sztuki włoskiej,
Kraków 2006, s. 91-101.
F. Springer, A. Kędzierska, J. Smaga, Dom jako forma otwarta. Szumin Hansenów, Kraków-
Warszawa 2018.
F. Springer, Zaczyn. O Zofii i Oskarze Hansenach, Kraków-Warszawa 2018.
J. Starzyński, Wilanów. Dzieje budowy pałacu za Jana III, Warszawa 1976.
K. Stefański, Atlas architektury dawnej Łodzi do 1939 r., Łódź 2003.
K. Stefański, Dawny Pałac Izraela Poznańskiego, [w:] Łódź. Pałace i wille, Łódź 2017, s.
250–273.
K. Stefański, Jak zbudowano przemysłową Łódź, Łódź 2001.
A. Szram, Inicjatywy budowlane I.K. Poznańskiego jako wyraz mecenatu artystycznego
łódzkiego przemysłowca, Łódź 1998.
K. Śmiechowski, Łódź przełomu wieków XIX i XX – miasto robotników? [w:] Robotnicy Łodzi
drugiej połowy XIX wieku. Nowe kierunki badawcze, Łódź 2016, s. 13–44.
Z. Świechowski, Sztuka polska. Romanizm, Warszawa 2004.
M. Walicki, Pierwotny wygląd portalu czerwińskiego opactwa, „Biuletyn Historji Sztuki i
Kultury” 1937, t. 5, s. 28-50.
C. Webb, M. Chocholaty, The Treblinka death camp. History, biographies, remembrance,
Stuttgart 2021.
J. Young, The Texture of memory. Holocaust memorials and meaning, New Haven–London
1993.
J. Zieliński, Realizm socjalistyczny w Warszawie. Urbanistyka i architektura, Warszawa
2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: