Proseminarium wyższe prof. G. Jurkowlaniec 3105-PROSWYJ
Seminarium w zakresie:
1) historii sztuki i kultury dawnej, głównie
późnośredniowiecznej i nowożytnej (XIV–XVIII w.)
2) metodologii historii sztuki
3) historii filozofii, teorii i historiografii sztuki, głównie późnośredniowiecznej i nowożytnej (XIV–XVIII w.)
4) recepcji sztuki i kultury dawnej w późniejszych
wiekach (po współczesność)
5) relacji sztuki i nauki w epoce nowożytnej
Szczegółowy zakres zostanie ustalony na początku I semestru stosownie do zainteresowań uczestników
zajęć.
Metody prowadzenia zajęć:
Konwersatorium i burza mózgów. Zajęcia będą mieć głównie charakter dyskusji na temat wybranych dzieł lub zagadnień wskazanych przez prowadzącą lub osobę przygotowującą krótki referat wprowadzający.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student
zna i rozumie:
K2_W02 – w stopniu pogłębionym terminologię, teorię i metodologię z zakresu historii sztuki europejskiej XIV-XVIII w. oraz jej powiązania z innymi naukami historycznymi.
K2_W03 – kluczowe fakty, obiekty i zjawiska, stanowiące pogłębioną wiedzę o wszechstronnym i ogólnym charakterze z zakresu europejskiej sztuki dawnej.
K2_W06 – fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, zwłaszcza w kontekście europejskiej sztuki średniowiecznej i nowożytnej, w sposób pozwalający na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych.
K2_W07 – pojęcia i zasady prawa autorskiego oraz zarządzania zasobami własności intelektualnej.
potrafi:
K2_U01 – wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii sztuki europejskiej XIV-XVIII w. z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy
K2_U02 – wykorzystywać wiedzę i umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla historii sztuki europejskiej XIV-XVIII w.
K2_U04 –przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów dzieł sztuki, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia historii sztuki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym
K2_U05 – formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi charakterystycznymi dla historii sztuki europejskiej XIV-XVIII w.
K2_U06 – prowadzić debatę i stosować umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, samodzielnego formułowania wniosków i krytycznych wypowiedzi oraz tworzenia syntetycznych podsumowań.
K2_U13 – samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową.
jest gotów do:
K2_K01 – krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemu
K2_K04 – prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przestrzegania norm etycznych w pracy historyka sztuki i popularyzacji wiedzy z zakresu historii sztuki europejskiej XIV-XVIII w.
K2_K05 – systematycznego uczestnictwa w życiu kulturalnym, interesowania się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi, nowatorskimi formami wyrazu artystycznego.
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
Czynny udział w zajęciach oraz referat na temat uzgodniony z prowadzącą.
Kryteria oceniania:
Warunkiem zaliczenia jest wygłoszenie lub przygotowanie na piśmie referatu spełniającego kryteria pracy akademickiej. Może to być albo rozwinięcie osobnego zagadnienia (postawienie problemu badawczego, przedstawienie stanu badań oraz zaproponowanie wniosków) albo też - w przypadku osób chcących pisać pracę dyplomową pod kierunkiem prowadzącej – przedstawienie wstępnej koncepcji lub wybranego wątku przygotowywanej pracy.
Literatura
Literatura przedmiotu będzie uzgadniana indywidualnie
z osobami przygotowującymi referaty wprowadzające do
poszczególnych zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: