Proseminarium wyższe dr hab. G. Świtek 3105-PROSMGRGS
Zakres obszarów badawczych obejmuje sztukę i
architekturę od połowy XVIII wieku do początku XXI
wieku, w tym związki między teorią i praktyką sztuk
wizualnych a architekturą, dzieje myśli o sztuce, nową
muzeologię, historię instytucji kultury, historię wystaw
artystycznych, nowoczesną i współczesną krytykę
artystyczną, współczesną kulturę wizualną,
metodologię historii sztuki. Szczegółowe tematy
realizowane w ramach proseminarium wyższego są
uzależnione od zainteresowań
badawczych uczestników.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia (według obowiązującej tabeli
symboli efektów uczenia się dla programu studiów,
historia sztuki, proseminarium wyższe):
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K2_W04 – „ma uporządkowaną, pogłębioną,
prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z
zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych,
właściwych dla historii sztuki”;
K2_W06 – „ma pogłębioną wiedzę o dziedzinach nauki i
dyscyplinach naukowych powiązanych z historią sztuki,
pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych
dla kilku dyscyplin naukowych”;
K2_W07 – „zna i rozumie zaawansowane metody
analizy, interpretacji, wartościowania i
problematyzowania różnych wytworów kultury,
właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół
badawczych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin
naukowych, właściwych dla historii sztuki”.
Umiejętności: absolwent potrafi
K2_U01 – „wyszukiwać, analizować, oceniać,
selekcjonować i integrować informacje z zakresu
historii sztuki z wykorzystaniem różnych źródeł oraz
formułować na tej podstawie krytyczne sądy”;
K2_U02 – „wykorzystywać pogłębione umiejętności
badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów,
syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i
konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i
prezentację wyników, pozwalające na oryginalne
rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie
dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla
historii sztuki”;
K2_U03 – „integrować wiedzę z różnych dyscyplin w
zakresie historii sztuki oraz zastosować ją w
nietypowych sytuacjach profesjonalnych”;
K2_U04 – „przeprowadzić krytyczną analizę i
interpretację różnych rodzajów dzieł sztuki, stosując
oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia
historii sztuki, w celu określenia ich znaczeń,
oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie
historyczno-kulturowym”;
K2_U05 – „stosować umiejętność merytorycznego
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia seminarium jest:
1. złożenie pracy seminaryjnej rocznej w formie
pisemnej;
2. przedstawienie konspektu pracy oraz stanu badań
(semestr zimowy);
3. przedstawienie pracy w formie referatu na zajęciach
(semestr letni);
4. obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie
nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze).
Kryteria oceny pracy seminaryjnej są tożsame z
kryteriami obowiązującymi w tym zakresie na
Uniwersytecie Warszawskim (spisane w formularzu
recenzyjnym Archiwum Prac Dyplomowych):
1. kryteria merytoryczne (zakres tematu, oryginalność
wniosków, wykorzystanie źródeł archiwalnych,
odpowiednio dobrana bibliografia);
2. kryteria formalne (zgodność tytułu z treścią,
przejrzysty układ pracy, poprawnie sporządzone
odnośniki, umieszczenie spisu treści,
bibliografii, spisu ilustracji oraz ich źródeł);
3. kryteria poprawności językowej (stylistyczne,
gramatyczne, ortograficzne).
Literatura
Bibliografia opracowywana indywidualnie dla każdego
uczestnika seminarium w zależności od tematu pracy
seminaryjnej / magisterskiej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: