Proseminarium licencjackie dr M. Smoliński, dr. R. Sulewska 3105-PROSLICMS
Proseminarium stanowi wprowadzenie do napisania pracy licencjackiej. Cykl zajęć będzie podzielony na dwie części, nie odzwierciedlające podziału na semestry. W części pierwszej będą wspólnie omawiane i analizowane różne rodzaje źródeł (np. wizytacje kościelne, kroniki, relacje z podróży) ze szczególnym uwzględnieniem możliwości ich wykorzystania w badaniach nad sztuką, przede wszystkim nowożytną. Program części drugiej proseminarium kształtowany jest na podstawie indywidualnych zainteresowań uczestników i skupia się na wybranych aspektach sztuki nowożytnej. Zajęcia mają na celu kształtowanie umiejętności interpretacji i analizy dzieła sztuki z uwzględnieniem jego różnorodnych kontekstów. Poszczególne zagadnienia dadzą możliwość prezentacji różnorodnych typów analizy i tekstów. Poza zdobyciem wiedzy w wybranych zakresach zajęcia mają pomóc w opanowaniu warsztatu badawczego i wyrobieniu umiejętności niezbędnych do napisania pracy licencjackiej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W17, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U06, K_U07, K_U10, K_U13, K_K01
Po zrealizowaniu zajęć student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową dotyczącą podjętego problemu badawczego; analizuje źródła po kątem możliwości wykorzystania w badaniach nad sztuką nowożytną; posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentacje wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie historii sztuki; formułuje i uzasadnia tytuł i zakres pracy, opracowuje kwestionariusz badawczy; zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł sztuki; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, wyszukuje, selekcjonuje i analizuje informacje, źródła i opracowania właściwe dla podjętego tematu, wyszukuje i czyta krytycznie literaturę przedmiotu; prezentuje wyniki swojej pracy, dyskutuje o tezach zawartych w prezentacjach innych uczestników zajęć; posiada umiejętność merytorycznego argumentowania oraz umiejętność wyciągania wniosków; potrafi pracować i współdziałać w grupie; posiada umiejętność przygotowywania typowych prac w języku polskim, redaguje teksty zgodnie z przyjętymi zasadami.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności, pracy na zajęciach oraz referatu wygłoszonego i następnie złożonego w formie pisemnej, ocenianego zgodnie z kryteriami oceniania pracy licencjackiej stosowanymi w Instytucie Historii Sztuki UW.
Literatura
• Bohdziewicz P., Korespondencja artystyczna Elżbiety Sieniawskiej z lat 1700-1729 w zbiorach Czartoryskich w Krakowie, Lublin 1964.
• Cui contingit nasci, restat mori: wybór testamentów staropolskich z województwa sandomierskiego, oprac. M. Lubczyński, J. Pielas, H. Suchojad, Warszawa 2005.
• Fabiański M., Złoty Kraków, Kraków 2010, s. 243-277.
• Glasser H., Artists' contracts of the early Renaissance, New York-London 1977
• Hałówna M., Senkowski J., Materiały archiwalne do budowy zamku warszawskiego. Rachunki budowy z lat 1569-1572, w: Z dziejów odrodzenia w Polsce, Warszawa 1954, [Teki Archiwalne, II], s. 192-400.
• Jarzębski A., Gościniec albo krotkie opisanie Warszawy, oprac. i wstęp W. Tomkiewicz, Warszawa 1974.
• Kalinowski K., Warsztat barokowego rzeźbiarza, „Artium Quaestiones”, 7: 1995, s. 103-140.
• Krasny P., Epistola pastoralis biskupa Bernarda Maciejowskiego z roku 1601. Zapomniany dokument recepcji potrydenckich zasad kształtowania sztuki sakralnej w Polsce, „Modus. Prace z Historii Sztuki”, 7: 2006, s. 119-148.
• Krasny P., Fabrica Ecclesiae Ruthenorum. Dzieje cerkwi w Szczebrzeszynie i jej rozbudowy w latach 1777-1789 w świetle kroniki ks. Jana Karola Lipowieckiego, Kraków 2010.
• Kronika Reformatów poznańskich, oprac. J. Wiesiołowski, S.B. Tomczak, G.A. Wiśniowski, Poznań 2006.
• Kronika Jezuitów poznańskich (młodsza) tom I: 1570-1653, oprac. L. Grzebień, J. Wiesiołowski, Poznań 2004.
• Krótka nauka budownicza dworów, pałaców, zamków podług nieba i zwyczaju polskiego, oprac. A. Miłobędzki, Wrocław 1957.
• Martinola G., Lettere dai paesi transalpini degli artisti di Meride e dei villaggi vicini (XVII-XIX), In appendice L’emigrazione delle maestranze d’arte del Mendrisiotto oltre le Alpi (XVI-XVIII), [b.m.] 1963.
• Materiały do dziejów Ziemi Płockiej. Z archiwaliów diecezjalnych płockich XVIII wieku, t. 10: Ziemia Dobrzyńska, zebrał i oprac. M.M. Grzybowski, Płock 1999.
• Montagu J., Roman Baroque Sculpture. The Industry of Art, New Haven 1989
• Sokolski J., Słownik barokowej symboliki natury, Tom wstępny: Barokowa księga natury, Wrocław 2000.
• Testamenty szlachty krakowskiej XVII – XVIII w. Wybór tekstów źródłowych z lat 1650-1799, oprac. A. Falniowska-Gradowska, Kraków 1997.
• Uchwała Synodu Krakowskiego o malarstwie sakralnym, 1621, w: Teoretycy, pisarze i artyści o sztuce 1500-1600, wybór i oprac. J. Białostocki, Warszawa 1985, s. 428-431.
• Wargocki A., O Rzymie pogańskim i chrześcijańskim ksiąg dwoje, wyd. J. Sokolski, red. J. Kroczak, Warszawa 2011.
• Wizerunek łaźni pińczowskiej, „Dziennik Wileński. Historya i Literatura”, 1829, t. 8 (listopad), s. 371-387.
• Barnet S., A Short Guide to Writing about Art, wyd. VIII, New York – Boston – San Francisco 2005
• D’Alleva A., Jak studiować historię sztuki, tłum. E. i J. Jedlińscy, Kraków 2008
• D’Alleva A., Metody i teorie historii sztuki, tłum. E. i J. Jedlińscy, Kraków 2008
• Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, tłum. G. Jurkowlaniec, Warszawa 2007
• Maćkiewicz J., Jak pisać teksty naukowe?, wyd. II, Gdańsk 1999
• Wojcik K., Piszę akademicką pracę promocyjną licencjacką, magisterską, doktorską, wyd. VII, Warszawa 2005
Dodatkowa literatura będzie uzgadniana z każdym uczestnikiem zajęć indywidualnie.
Materiały na zajęcia udostępniane w wyodrębnionym katalogu
na Dysku Google
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: