Proseminarium licencjackie dr M. Smoliński, dr. R. Sulewska 3105-PROSLICMS
Proseminarium stanowi wprowadzenie do napisania W pierwszej wspólnie omawiane i analizowane są różne rodzaje źródeł (np. wizytacje kościelne, kroniki, relacje z podróży) ze szczególnym uwzględnieniem możliwości ich wykorzystania w badaniach nad sztuką nowożytną. Program drugiej części zajęć kształtowany jest na podstawie indywidualnych zainteresowań uczestników i skupia się na wybranych aspektach sztuki nowożytnej. Zadaniem uczestników zajęć jest poddanie szczegółowej analizie wybranego dzieła lub zjawiska artystycznego z wykorzystaniem warsztatu badawczego historyka sztuki. Efekty prowadzonych prac prezentowane są co najmniej dwukrotnie w ciągu roku akademickiego i podsumowane w pisemnej pracy złożonej na zakończenie zajęć.
Metody prowadzenia zajęć:
konwersatorium, praca z tekstem, praca w grupie, prezentacja tematów wybranych przez uczestników
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu
Student zna i rozumie:
K_W01 – w zaawansowanym stopniu miejsce i znaczenie historii sztuki w systemie nauk oraz jej specyfikę przedmiotową i metodologiczną
K_W12 – fundamentalne metody analizy i interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej tradycji badań nad sztuką i aktualnej historii sztuki, i potrafi je dostosować do badania konkretnego dzieła
Student potrafi:
K_U01 – wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła i sposoby oraz posiadaną wiedzę
K_U02 – rozwiązywać złożone i nietypowe problemy w zakresie historii sztuki z uwzględnieniem formułowania i analizy problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych, opracowania i prezentacji wyników, w tym przy użyciu zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych
K_U03 – wykorzystywać posiadaną wiedzę w zakresie posługiwania się szczegółowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami historii sztuki w typowych sytuacjach profesjonalnych
K_U06 – samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
K_U09 – przygotowywać i prezentować typowe prace naukowe w zakresie historii sztuki w języku polskim, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych oraz innych źródeł
K_U11 – planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole (także o charakterze interdyscyplinarnym)
Student jest gotów do:
K_K01 – krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, dostępnych poprzez wszystkie kanały wykorzystywane w naukach o sztuce
K_K04 – przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
praca na zajęciach, pisemna praca roczna
Kryteria oceniania:
w ocenie końcowej uwzględniana jest pisemna praca roczna oraz prezentacje przedstawione przez uczestników zajęć; może zostać również uwzględniona aktywność na zajęciach
Dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze: 2.
Literatura
Bohdziewicz P., Korespondencja artystyczna Elżbiety Sieniawskiej z lat 1700-1729 w zbiorach Czartoryskich w Krakowie, Lublin 1964; Cui contingit nasci, restat mori: wybór testamentów staropolskich z województwa sandomierskiego, oprac. M. Lubczyński, J. Pielas, H. Suchojad, Warszawa 2005; Fabiański M., Złoty Kraków, Kraków 2010, s. 243-277; Glasser H., Artists' contracts of the early Renaissance, New York-London 1977; Hałówna M., Senkowski J., Materiały archiwalne do budowy zamku warszawskiego. Rachunki budowy z lat 1569-1572, w: Z dziejów odrodzenia w Polsce, Warszawa 1954, [Teki Archiwalne, II], s. 192-400; Jarzębski A., Gościniec albo krotkie opisanie Warszawy, oprac. i wstęp W. Tomkiewicz, Warszawa 1974; Kalinowski K., Warsztat barokowego rzeźbiarza, „Artium Quaestiones”, 7: 1995, s. 103-140; Krasny P., Epistola pastoralis biskupa Bernarda Maciejowskiego z roku 1601. Zapomniany dokument recepcji potrydenckich zasad kształtowania sztuki sakralnej w Polsce, „Modus. Prace z Historii Sztuki”, 7: 2006, s. 119-148; Krasny P., Fabrica Ecclesiae Ruthenorum. Dzieje cerkwi w Szczebrzeszynie i jej rozbudowy w latach 1777-1789 w świetle kroniki ks. Jana Karola Lipowieckiego, Kraków 2010; Kronika Reformatów poznańskich, oprac. J. Wiesiołowski, S.B. Tomczak, G.A. Wiśniowski, Poznań 2006; Kronika Jezuitów poznańskich (młodsza) tom I: 1570-1653, oprac. L. Grzebień, J. Wiesiołowski, Poznań 2004; Krótka nauka budownicza dworów, pałaców, zamków podług nieba i zwyczaju polskiego, oprac. A. Miłobędzki, Wrocław 1957; Martinola G., Lettere dai paesi transalpini degli artisti di Meride e dei villaggi vicini (XVII-XIX), In appendice L’emigrazione delle maestranze d’arte del Mendrisiotto oltre le Alpi (XVI-XVIII), [b.m.] 1963; Materiały do dziejów Ziemi Płockiej. Z archiwaliów diecezjalnych płockich XVIII wieku, t. 10: Ziemia Dobrzyńska, zebrał i oprac. M.M. Grzybowski, Płock 1999; Montagu J., Roman Baroque Sculpture. The Industry of Art, New Haven 1989; Sokolski J., Słownik barokowej symboliki natury, Tom wstępny: Barokowa księga natury, Wrocław 2000; Testamenty szlachty krakowskiej XVII – XVIII w. Wybór tekstów źródłowych z lat 1650-1799, oprac. A. Falniowska-Gradowska, Kraków 1997; Uchwała Synodu Krakowskiego o malarstwie sakralnym, 1621, w: Teoretycy, pisarze i artyści o sztuce 1500-1600, wybór i oprac. J. Białostocki, Warszawa 1985, s. 428-431. Wargocki A., O Rzymie pogańskim i chrześcijańskim ksiąg dwoje, wyd. J. Sokolski, red. J. Kroczak, Warszawa 2011; Wizerunek łaźni pińczowskiej, „Dziennik Wileński. Historya i Literatura”, 1829, t. 8 (listopad), s. 371-387.
Barnet S., A Short Guide to Writing about Art, wyd. VIII, New York – Boston – San Francisco 2005; D’Alleva A., Jak studiować historię sztuki, tłum. E. i J. Jedlińscy, Kraków 2008; D’Alleva A., Metody i teorie historii sztuki, tłum. E. i J. Jedlińscy, Kraków 2008; Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, tłum. G. Jurkowlaniec, Warszawa 2007; Maćkiewicz J., Jak pisać teksty naukowe?, wyd. II, Gdańsk 1999; Wojcik K., Piszę akademicką pracę promocyjną licencjacką, magisterską, doktorską, wyd. VII, Warszawa 2005.
Literatura dotycząca tematów wybranych przez uczestników zajęć będzie uzgadniana indywidualnie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: