Proseminarium licencjackie dr M. Smoliński, dr. R. Sulewska 3105-PROSLICMS
Proseminarium stanowi wprowadzenie do napisania
pracy licencjackiej. Zajęcia podzielone są na dwie części.
W pierwszej wspólnie omawiane i analizowane są różne
rodzaje źródeł (np. wizytacje kościelne, kroniki, relacje z
podróży) ze szczególnym uwzględnieniem możliwości
ich wykorzystania w badaniach nad sztuką nowożytną.
Program drugiej części zajęć kształtowany jest na
podstawie indywidualnych zainteresowań uczestników i
skupia się na wybranych aspektach sztuki nowożytnej.
Zadaniem uczestników zajęć jest poddanie szczegółowej
analizie wybranego dzieła lub zjawiska artystycznego z
wykorzystaniem warsztatu badawczego historyka sztuki.
Efekty prowadzonych prac prezentowane są co najmniej
dwukrotnie w ciągu roku akademickiego i podsumowane
w pisemnej pracy złożonej na zakończenie zajęć.
Metody prowadzenia zajęć:
konwersatorium, praca z tekstem, praca w grupie,
prezentacja tematów wybranych przez uczestników
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu
Student zna i rozumie:
K_W01 – w zaawansowanym stopniu miejsce i
znaczenie historii sztuki w systemie nauk oraz jej
specyfikę przedmiotową i metodologiczną
K_W12 – fundamentalne metody analizy i interpretacji
obiektów sztuki, stosowane w historycznej tradycji
badań nad sztuką i aktualnej historii sztuki, i potrafi je
dostosować do badania konkretnego dzieła
Student potrafi:
K_U01 – wyszukiwać, analizować, oceniać,
selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując
różne źródła i sposoby oraz posiadaną wiedzę
K_U02 – rozwiązywać złożone i nietypowe problemy w
zakresie historii sztuki z uwzględnieniem formułowania i
analizy problemów badawczych, doboru metod i
narzędzi badawczych, opracowania i prezentacji
wyników, w tym przy użyciu zaawansowanych technik
informacyjno-komunikacyjnych
K_U03 – wykorzystywać posiadaną wiedzę w zakresie
posługiwania się szczegółowymi ujęciami teoretycznymi,
paradygmatami badawczymi i pojęciami historii sztuki w
typowych sytuacjach profesjonalnych
K_U06 – samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności
badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna
naukowego
K_U09 – przygotowywać i prezentować typowe prace
naukowe w zakresie historii sztuki w języku polskim,
dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem
ujęć teoretycznych oraz innych źródeł
K_U11 – planować i organizować pracę indywidualną
oraz w zespole (także o charakterze
interdyscyplinarnym)
Student jest gotów do:
K_K01 – krytycznej oceny posiadanej wiedzy i
odbieranych treści, dostępnych poprzez wszystkie kanały
wykorzystywane w naukach o sztuce
K_K04 – przestrzegania zasad etyki zawodowej i
wymagania tego od innych
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
praca na zajęciach, pisemna praca roczna
Kryteria oceniania:
w ocenie końcowej uwzględniana jest pisemna praca
roczna oraz prezentacje przedstawione przez
uczestników zajęć; może zostać również uwzględniona
aktywność na zajęciach
Dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze: 2.
Literatura
Bohdziewicz P., Korespondencja artystyczna Elżbiety
Sieniawskiej z lat 1700-1729 w zbiorach Czartoryskich
w Krakowie, Lublin 1964; Cui contingit nasci, restat mori:
wybór testamentów staropolskich z województwa
sandomierskiego, oprac. M. Lubczyński, J. Pielas, H.
Suchojad, Warszawa 2005; Fabiański M., Złoty Kraków,
Kraków 2010, s. 243-277; Glasser H., Artists' contracts
of the early Renaissance, New York-London 1977;
Hałówna M., Senkowski J., Materiały archiwalne do
budowy zamku warszawskiego. Rachunki budowy z lat
1569-1572, w: Z dziejów odrodzenia w Polsce,
Warszawa 1954, [Teki Archiwalne, II], s. 192-400;
Jarzębski A., Gościniec albo krotkie opisanie Warszawy,
oprac. i wstęp W. Tomkiewicz, Warszawa 1974;
Kalinowski K., Warsztat barokowego rzeźbiarza, „Artium
Quaestiones”, 7: 1995, s. 103-140; Krasny P., Epistola
pastoralis biskupa Bernarda Maciejowskiego z roku
1601. Zapomniany dokument recepcji potrydenckich
zasad kształtowania sztuki sakralnej w Polsce, „Modus.
Prace z Historii Sztuki”, 7: 2006, s. 119-148; Krasny P.,
Fabrica Ecclesiae Ruthenorum. Dzieje cerkwi w
Szczebrzeszynie i jej rozbudowy w latach 1777-1789 w
świetle kroniki ks. Jana Karola Lipowieckiego, Kraków
2010; Kronika Reformatów poznańskich, oprac. J.
Wiesiołowski, S.B. Tomczak, G.A. Wiśniowski, Poznań
2006; Kronika Jezuitów poznańskich (młodsza) tom I:
1570-1653, oprac. L. Grzebień, J. Wiesiołowski, Poznań
2004; Krótka nauka budownicza dworów, pałaców,
zamków podług nieba i zwyczaju polskiego, oprac. A.
Miłobędzki, Wrocław 1957; Martinola G., Lettere dai
paesi transalpini degli artisti di Meride e dei villaggi vicini
(XVII-XIX), In appendice L’emigrazione delle maestranze
d’arte del Mendrisiotto oltre le Alpi (XVI-XVIII), [b.m.]
1963; Materiały do dziejów Ziemi Płockiej. Z archiwaliów
diecezjalnych płockich XVIII wieku, t. 10: Ziemia
Dobrzyńska, zebrał i oprac. M.M. Grzybowski, Płock
1999; Montagu J., Roman Baroque Sculpture. The
Industry of Art, New Haven 1989; Sokolski J., Słownik
barokowej symboliki natury, Tom wstępny: Barokowa
księga natury, Wrocław 2000; Testamenty szlachty
krakowskiej XVII – XVIII w. Wybór tekstów źródłowych z
lat 1650-1799, oprac. A. Falniowska-Gradowska,
Kraków 1997; Uchwała Synodu Krakowskiego o
malarstwie sakralnym, 1621, w: Teoretycy, pisarze i
artyści o sztuce 1500-1600, wybór i oprac. J. Białostocki,
Warszawa 1985, s. 428-431. Wargocki A., O Rzymie
pogańskim i chrześcijańskim ksiąg dwoje, wyd. J.
Sokolski, red. J. Kroczak, Warszawa 2011; Wizerunek
łaźni pińczowskiej, „Dziennik Wileński. Historya i
Literatura”, 1829, t. 8 (listopad), s. 371-387.
Barnet S., A Short Guide to Writing about Art, wyd. VIII,
New York – Boston – San Francisco 2005; D’Alleva A.,
Jak studiować historię sztuki, tłum. E. i J. Jedlińscy,
Kraków 2008; D’Alleva A., Metody i teorie historii sztuki,
tłum. E. i J. Jedlińscy, Kraków 2008; Eco U., Jak napisać
pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, tłum. G.
Jurkowlaniec, Warszawa 2007; Maćkiewicz J., Jak pisać
teksty naukowe?, wyd. II, Gdańsk 1999; Wojcik K., Piszę
akademicką pracę promocyjną licencjacką, magisterską,
doktorską, wyd. VII, Warszawa 2005.
Literatura dotycząca tematów wybranych przez
uczestników zajęć będzie uzgadniana indywidualnie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: