Proseminarium licencjackie dr M. Herman 3105-PROSLICMH
Proseminarium będzie poświęcone zagadnieniom z zakresu sztuki nowożytnej ze szczególnym naciskiem na kolekcjonerstwo, grafikę dawną (w tym także ilustrację książkową) i jej związki z innymi dziedzinami sztuki. Dokładny zakres tematyczny zostanie dostosowany do zainteresowań uczestników. Preferowane tematy dyskusji dotyczą zjawisk sztuki i kultury europejskiej od końca XV do początków XVIII wieku.
W trakcie kursu studenci będą samodzielnie opracowywać temat wybrany w porozumieniu z prowadzącą, a wyniki swojej pracy będą na bieżąco relacjonować (w semestrze zimowym na podstawie bibliografii tematu, w semestrze letnim na podstawie referatu i złożonej krótkiej pracy pisemnej).
Poszczególne zajęcia będą służyły doskonaleniu warsztatu historyka sztuki i umiejętności potrzebnych do przygotowania pierwszej pracy dyplomowej z zakresu historii sztuki. Proseminarium ma na celu przygotowanie do sformułowania problemu badawczego i tematu pracy, określenia jej zakresu, a także do prowadzenia kwerend i korzystania z różnego rodzaju źródeł oraz opracowań. Wspólne lektury oraz dyskusje pomogą w opanowaniu umiejętności wystąpień publicznych i krytycznej lektury tekstów naukowych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza – absolwent zna i rozumie:
– ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu historii sztuki w systemie nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01);
– ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii sztuki, obejmującą dzieje, teorię i metodologię dyscypliny zwłaszcza w zakresie sztuki dawnej (K_W03);
– ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii sztuki nowożytnej w ujęciu chronologicznym, tematycznym i problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych kierunków, ruchów, tendencji, środowisk (K_W04);
– ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych naukowych osiągnięciach aktualnej historii sztuki w zakresie badań nad grafiką dawną i kolekcjonerstwem (K_W05);
– zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji rycin i innych obiektów sztuki, stosowane w historycznej i aktualnej historii sztuki i potrafi je dostosować do badania konkretnego dzieła (K_W17).
Umiejętności – absolwent potrafi:
– potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła i sposoby na potrzeby przygotowania pracy licencjackiej (K_U01);
– posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie historii sztuki (K_U02);
– potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami historii sztuki w typowych sytuacjach profesjonalnych (K_U03);
– potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów sztuki ze szczególnym naciskiem na grafikę (pod względem techniki, tematu, typologii, chronologii, stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym, umie opisać dzieła omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska i problemy szczególnie istotne (K_U04);
– umie samodzielnie zdobywać wiedzę i zdobywać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (K_U06);
– posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków (K_U07);
– posiada umiejętność przygotowywania typowych prac w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz innych źródeł (K_U10);
– potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (K_U13).
Kompetencje społeczne – absolwent jest gotów do:
– potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadań, określonych przez siebie i innych (K_K01);
– uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i form (poznaje zbiory muzealne, wystawy, instytucje kultury, uczestniczy w spotkaniach z artystami, kuratorami, kustoszami i konserwatorami) (K_K05).
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia są:
– Aktywność podczas zajęć
– Opracowanie tematu uzgodnionego z prowadzącą, na które będzie składało się:
‣ wykonanie kwerendy i złożenie bibliografii w semestrze zimowym
‣ wygłoszenie krótkiego referatu w semestrze letnim
‣ złożenie krótkiej pisemnej pracy rocznej w semestrze letnim (do 15 000 znaków ze spacjami).
Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w trakcie semestru.
Literatura
Podawana na bieżąco w trakcie zajęć oraz ustalana indywidualnie wraz z uczestnikami zajęć w zależności od wybranego tematu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: