Proseminarium licencjackie dr hab. I. Luba 3105-PROSLICL
Szczegółowy program zajęć zostanie ustalony wspólnie ze studentami na początku semestru. Proseminarium służy opanowaniu przez studentów podstaw przygotowania pracy dyplomowej – od właściwego sformułowania tematu, przez określenie zakresu i metod badań, kwerendy, po szczegółowe analizy problemowe.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza – absolwent zna i rozumie:
– ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu historii sztuki w
systemie nauk oraz o jej specyfice przedmiotowej i
metodologicznej (K_W01);
– ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu historii sztuki,
obejmującą dzieje, teorię i metodologię dyscypliny zwłaszcza w
zakresie sztuki nowoczesnej (K_W03);
– ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii
sztuki nowoczesnej w ujęciu chronologicznym, tematycznym i
problemowym, w zakresie najważniejszych artystycznych
kierunków, ruchów, tendencji, środowisk (K_W04);
– ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i
najważniejszych naukowych osiągnięciach aktualnej historii
sztuki w zakresie badań nad sztuką nowoczesną (K_W05);
– zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji
obiektów sztuki, stosowane w historycznej i aktualnej historii
sztuki i potrafi je dostosować do badania konkretnego dzieła
(K_W17).
Umiejętności – absolwent potrafi:
– potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i
użytkować informacje, wykorzystując różne źródła i sposoby na
potrzeby przygotowania pracy licencjackiej (K_U01);
– posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące
formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i
narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników,
pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie historii
sztuki (K_U02);
– potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi,
paradygmatami badawczymi i pojęciami historii sztuki w
typowych sytuacjach profesjonalnych (K_U03);
– potrafi rozpoznać różne rodzaje obiektów sztuki nowoczesnej
(pod względem techniki, tematu, typologii, chronologii,
stylistyki, genezy, atrybucji) oraz przeprowadzić ich krytyczną
analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu
określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w
procesie historyczno-kulturowym, umie opisać dzieła
omawianego okresu identyfikując i wartościując zjawiska i
problemy szczególnie istotne (K_U04);
– umie samodzielnie zdobywać wiedzę i zdobywać umiejętności
badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
(K_U06);
– posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z
wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki i
historii kultury oraz umiejętność wyciągania wniosków
(K_U07);
– posiada umiejętność przygotowywania typowych prac w
języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z
wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz innych
źródeł (K_U10);
– potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej
różne role (K_U13).
Kompetencje społeczne – absolwent jest gotów do:
– potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji
zadań, określonych przez siebie i innych (K_K01);
– uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych
mediów i form (poznaje zbiory muzealne, wystawy, instytucje
kultury, uczestniczy w spotkaniach ze specjalistami) (K_K05).
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
- aktywny udział w zajęciach,
- złożenie pracy rocznej w formie pisemnej do końca trwania zajeć,
- przedstawienie prezentacji bibliograficznej w semestrze zimowym,
- przedstawienie referatu na zajęciach w semestrze zimowym i/lub letnim,
- obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze).
Literatura
Bibliografia zostanie wskazana indywidualnie dla każdego uczestnika proseminarium w zależności od tematu pracy rocznej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: