Proseminarium licencjackie dr M. Czekanowska-Gutman 3105-PROSLICCZG
Przedmiot w formule proseminarium poświęcony jest różnorodnym aspektom nowoczesnej sztuki powszechnej i polskiej od końca XIX wieku do lat 70. XX wieku, analizowanej w jej historyczno-kulturowym kontekście. Szczególnie mile widziane są tematy związane z twórczością artystów żydowskiego pochodzenia, sztuką kobiet, a także artystów związanych z pozaeuropejskimi kręgami kulturowymi. Program obejmuje ponadto zagadnienia dotyczące sztuki religijnej w XX wieku, w tym jej sekularyzację, a także studia nad twórczością portretową.
Podczas zajęć studenci będą zgłębiać wybrane zagadnienia poprzez dyskusje i analizy, a następnie opracują własny referat, na podstawie którego powstanie pisemna praca. Kurs rozwija umiejętności krytycznej interpretacji dzieł sztuki oraz samodzielnego formułowania wniosków. Tematyka poszczególnych spotkań może wynikać zarówno z propozycji studentów, jak i sugestii prowadzącej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu
Student/ka zna i rozumie
K_W01 – w zaawansowanym stopniu miejsce i znaczenie historii sztuki w systemie nauk oraz jej specyfikę przedmiotową i metodologiczną
K_W12 – fundamentalne metody analizy i interpretacji obiektów sztuki, stosowane w historycznej tradycji badań nad sztuką i aktualnej historii sztuki, i potrafi je dostosować do badania konkretnego dzieła
Student/ka potrafi:
K_U01 – wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła i sposoby oraz posiadaną wiedzę
K_U02 – rozwiązywać złożone i nietypowe problemy w zakresie historii sztuki z uwzględnieniem formułowania i analizy problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych, opracowania i prezentacji wyników, w tym przy użyciu zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych
K_U03 – wykorzystywać posiadaną wiedzę w zakresie posługiwania się szczegółowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami historii sztuki w typowych sytuacjach profesjonalnych
K_U06 – samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
K_U09 – przygotowywać i prezentować typowe prace naukowe w zakresie historii sztuki w języku polskim, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych oraz innych źródeł
K_U11 – planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole (także o charakterze interdyscyplinarnym)
Student/ka jest gotów/a do:
K_K01 – krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, dostępnych poprzez wszystkie kanały wykorzystywane w naukach o sztuce
K_K04 – przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych.
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
praca roczna, referat, prezentacja
Kryteria oceniania:
Przygotowanie referatu w formie ustnej (prezentacja podczas zajęć) na wybrany temat, a następnie opracowanie na jego podstawie pracy pisemnej (70% oceny).
Dodatkowo oceniane będzie aktywne uczestnictwo w dyskusji (30% oceny).
Dopuszczalna liczba nieobecności w semestrze: 2
Literatura
A. D’Alleva, Metody i teorie historii sztuki, przekł. E. Jedlińska, J. Jedliński, Kraków 2012.
U. Ecco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, przekł. G. Jurkowlaniec, Warszawa 2007.
Z. Amishai-Maisels, Depiction and Interpretation: Influence of the Holocaust on Visual Arts, Oxford 1993.
R. I. Cohen, Jewish Icons: Art and Society in Modern Europe, Berkeley 1998.
A. Kampf, From Chagall to Kitaj: Jewish Experience in the Art of the Twentieth Century, Massachusetts 1984.
J. Malinowski, Malarstwo i rzeźba Żydów Polskich w XIX i XX w., Warszawa 2000.
A. Mendelsohn, Behold the Man: Jesus in Israeli Art, The Israel Museum, Magnes Press, Jerusalem 2017.
D. Preziosi (red.), The Art. Of Art History: A Critical Anthology, Oxford 1998.
R. Zenderowski, Technika pisania prac magisterskich i licencjackich. Krótki przewodnik po metodologii pisania pracy dyplomowej, Warszawa 2009.
Literatura będzie dostosowywana do indywidualnych zainteresowań badawczych uczestników proseminarium.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: