Proseminarium wyższe prof. A. Jakubowska 3105-PROSAJ
Celem zajęć jest rozwijanie warsztatu naukowego. Służyć one będą pogłębieniu: 1. znajomości poszczególnych etapów pracy badawczej; 2. umiejętności przygotowania projektu badawczego; 3. umiejętności wykorzystanie wybranych metod badawczych stosowanych w historii sztuki nowoczesnej. Część zajęć będzie polegała na dyskusji nad projektami poszczególnych uczestników. Inne będą miały charakter warsztatowy służący doskonaleniu poszczególnych umiejętności badawczych. Każda osoba uczestnicząca w proseminarium jest zobowiązana do wybrania tematu z zakresu historii sztuki nowoczesnej po 1918 roku i przygotowania projektu badawczego jego dotyczącego.
Metody prowadzenia zajęć:
Konwersatorium (prezentacje i dyskusja), ćwiczenia, praca własna (opracowanie projektu badawczego)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
zna i rozumie:
K2_W02 – w stopniu pogłębionym terminologię, teorię i metodologię z zakresu historii sztuki nowoczesnej oraz jej powiązania z innymi naukami historycznymi i społecznymi.
K2_W03 – kluczowe fakty, obiekty i zjawiska dotyczące wybranego przez siebie tematu, stanowiące pogłębioną wiedzę z zakresu nauk o sztuce.
K2_W06 – zaawansowane metody analizy, interpretacji, krytyki, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury, właściwe dla historii sztuki nowoczesnej.
K2_W07 – pojęcia i zasady prawa autorskiego oraz zarządzania zasobami własności intelektualnej.
potrafi:
K2_U01 – wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu historii sztuki nowoczesnej z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy.
K2_U02 – wykorzystywać wiedzę i umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie historii sztuki nowoczesnej.
K2_U04 – przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów dzieł sztuki, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia historii sztuki nowoczesnej, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
K2_U05 – formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi charakterystycznymi dla historii sztuki.
K2_U06 – prowadzić debatę i stosować umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, samodzielnego formułowania wniosków i krytycznych wypowiedzi oraz tworzenia syntetycznych podsumowań.
K2_U13 – samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową.
jest gotów do:
K2_K01 – krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemu.
K2_K04 – prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przestrzegania norm etycznych w pracy historyka sztuki i popularyzacji wiedzy z zakresu historii sztuki.
K2_K05 – systematycznego uczestnictwa w życiu kulturalnym, interesowania się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi, nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce.
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia:
praca roczna (projekt badawczy)
Kryteria oceniania:
Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena pracy rocznej (projektu badawczego) przez prowadzącą.
Literatura
Wybrana literatura:
Umberto Eco, Jak napisać prace dyplomową. Poradnik dla humanistów, tłum. G. Jurkowlaniec, WUW, 2017
Metody badań jakościowych. Tom 1 i 2, red. Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, Wydawnictwo Naukowe PWN 2009
Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów„Artium Quaestiones”, red. M. Bryl i in., Poznań 2009
Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki, pod red. Ewy Domańskiej. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2010.
Teorie wywrotowe. Antologia przekładów, red. Agnieszka Gajewska, Wydawnictwo Poznańskie, 2013
Wprowadzenie do metodologii historii, red. Ewa Domańska, Jan Pomorski, Warszawa 2022
Dodatkowo literatura związana z opracowywanym tematem.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: