Podróże po nowożytnej Europie 3105-PPNE-WE
Oto katalog zagadnień, które – w jakiejś części – będą podejmowane:
- Motywy wyruszania w podróż i ewolucja zjawiska.
- Źródła do dziejów podróży: a) wytworzone przez peregrynantów (diariusze, korespondencja; sprawozdania dyplomatyczne, listy, instrukcje); b) wytworzone przez stronę przyjmującą (opisy ceremoniału dyplomatycznego, rachunki; nagrobki; sztambuchy).
- Ewolucja struktur dyplomatycznych.
Wybrane podróże (do ewentualnego wykorzystania):
– Berardo Bongiovanni w Wilnie, Giovanni Paolo Mucante w Warszawie;
- Początki polskiej nowożytnej dyplomacji - Erazm Ciołek, Jan Ocieski, Stanisław Reszka i „sumy neapolitańskie”.
- Stanisław Miński, Sposób odprawowanie poselstwa; (poselstwa obediencyjne, „dwór Rzymski” – trudności, ceremoniał, relacje dyplomatyczne i prywatne, ikonografia);
- Podróż królewicza Władysława Wazy przez Austrię, Niemcy, Niderlandy, Francję i Włochy, w latach 1624-1625 (przebieg wyprawy, nawiązane zagranicą kontakty oraz ceremoniał podejmowania polskich gości na dworach europejskich, łącznie z dworem papieskim).
- Uroczyste wjazdy do Rzymu Jerzego Ossolińskiego, 1633, i Mikołaja Krzysztofa Radziwiłła, 1680;
- Efekty i specyfika podróży dyplomatycznych: swojskość i cudzoziemszczyzna;
- Podróże Teodora Billewicza (1677-1678) i Jana Michała Kossowicza (1682-1688);
- Rola dyplomacji w konstruowaniu nowoczesnego systemu przekazywania informacji oraz w kreowaniu stereotypów.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Orientacja w tematyce edukacji staropolskiej oraz dziejach podróży, a także poznanie zasad funkcjonowania oraz ceremoniału obowiązującego w europejskiej dyplomacji we wczesnym okresie nowożytnym. Refleksja nad różnicami kulturowymi i mentalnościowymi pomiędzy poszczególnymi regionami Europy. Umiejętność krytycznej lektury tekstów źródłowych.
WIEDZA
K_W01: ma podstawową wiedzę o miejscu historii kultury w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi;
K_W02: zna podstawową terminologię używaną w humanistyce; zna jej źródła, potrafi ją zastosować;
K_W08: zna i rozumie podstawowe tendencje w rozwoju historii kultury oraz posiada orientację w literaturze przedmiotu, odnoszącej się do danego okresu;
UMIEJĘTNOŚCI
K_U01: potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury; potrafi przeprowadzić ich krytyczną analizę oraz interpretację w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, a także miejsca w procesie historycznokulturowym;
K_U03: potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności w zakresie humanistyki, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii;
K_U04: potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i w piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień historii kultury, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku różnych dyscyplin humanistycznych;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K01: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia;
K_K03: potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania;
K_K04: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu;
Kryteria oceniania
Frekwencja, aktywność na zajęciach, a w razie potrzeby – kolokwium zaliczeniowe.
Literatura
Antoni Mączak, Życie codzienne w podróżach po Europie XVI-XVII wieku, Warszawa 1978; tegoż, Peregrynacje – wojaże – turystyka, Warszawa 2001; Alojzy Sajkowski, Włoskie przygody Polaków, Warszawa 1973; fragmenty wybranych diariuszy podróży (na przykład opublikowane w tomach Cudzoziemcy o Polsce, wyd. Jan Gintel, Kraków 1971), w tym - koniecznie – wybrane partie Podróży królewicza Władysława Wazy do krajów Europy Zachodniej w latach 1624-1625, opr. Adam Przyboś, Kraków 1977, a także fragmenty diariuszy Teodora Billewicza (opr. Marek Kunicki Goldfinger) i Jana Michała Kossowicza (opr. Anna Markiewicz).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: