Purple passages. Angielski esej o sztuce w XIX wieku 3105-PPA-WE
Wykład jest próbą prezentacji dziejów angielskiego eseju o sztuce, rozwijanego przez cały XIX wiek przez cały szereg wybitnych pisarzy, poetów i myślicieli na terenie Anglii, od Hazlitta po Patera. Angielska eseistyka artystyczna zostanie ukazana poprzez historię kluczowych koncepcji (np. imaginacja, ekspresja, wzniosłość), sięgającą w głąb XVIII stulecia. Twórczość poszczególnych pisarzy zostanie przeanalizowana na szerszym tle kulturowym (obejmującym także zjawiska instytucjonalne w sztuce, jak tworzenie muzeów czy kolekcjonerstwo prywatne), ujawniającym istotne powiązania krytyki artystycznej i eseju o sztuce z modelami krytyki społeczno-kulturowej. Odrębnym zagadnieniem pozostaje interpretacja podstawowych pojęć z zakresu estetyki i zakres schematów oceniania dzieł sztuki.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy z dziejami angielskiej eseistyki artystycznej poprzez analizę kluczowych koncepcji teoretycznych. Uczestnicy wykładu zapoznają się z historią eseju w Anglii jako określonego gatunku literackiego, wykorzystywanego jako jedno z najważniejszych narzędzi w krytyce artystycznej i teoretycznych dyskusjach nad zadaniami sztuki w Anglii tego okresu. Wykład przygotowuje słuchaczy do krytycznej analizy tekstów teoretycznych, opartej na zrozumieniu podstawowych mechanizmów retoryki tekstu, budowy koncepcji teoretycznych i ich interpretacji na szerszym tle historii kultury.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
Literatura
F. Haskell, Rediscoveries in Art. Some Aspects of Taste, Fashion and Collecting in England and France, Oxford 1976.
L. McKay Johnson, The Metaphor of Painting. Essays on Baudelaire, Ruskin, Proust and Pater, Ann Arbor Michigan 1980.
E.K. Helsinger, Rusin and the Art of the Beholder, Cambridge, Mass., and London 1982.
D. Bromwich, Hazlitt. The Mind of a Critic, New York – Oxford 1983.
R. Langbaum, Essays on Modern Literature and Culture, Madison, Wisconsin 1987.
W. Kemp, The Desire of My Eyes. The Life and Work of John Ruskin, tr. by Jan van Heurck, New York 1990.
Duncan Wu, William Hazlitt. The First Modern Man, Oxford 2008.
T. Blanning, The Romantic Revolution. London 2010.
John Ruskin, Niewinne oko. Szkice o sztuce. Wybór i przekład Jakub Szczuka. Wstęp Ryszard Kasperowicz, Gdańsk 2011.
F. Haskell, Rediscoveries in Art. Some Aspects of Taste, Fashion and Collecting in England and France, Oxford 1976.
L. McKay Johnson, The Metaphor of Painting. Essays on Baudelaire, Ruskin, Proust and Pater, Ann Arbor Michigan 1980.
E.K. Helsinger, Rusin and the Art of the Beholder, Cambridge, Mass., and London 1982.
D. Bromwich, Hazlitt. The Mind of a Critic, New York – Oxford 1983.
R. Langbaum, Essays on Modern Literature and Culture, Madison, Wisconsin 1987.
W. Kemp, The Desire of My Eyes. The Life and Work of John Ruskin, tr. by Jan van Heurck, New York 1990.
Duncan Wu, William Hazlitt. The First Modern Man, Oxford 2008.
T. Blanning, The Romantic Revolution. London 2010.
John Ruskin, Niewinne oko. Szkice o sztuce. Wybór i przekład Jakub Szczuka. Wstęp Ryszard Kasperowicz, Gdańsk 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: