- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Pamięć i mit w Polsce XX w. 3105-PMP-OG
Podczas wykładu zostaną zaprezentowane różnorodne aspekty polskiej pamięci i polityki historycznej w XX wieku, zarówno w Dwudziestoleciu międzywojennym, jak w PRL czy po 1989 r. Zostaną także zaprezentowane zjawiska (dys)kontynuacji w historii Polski. Przedstawione zostaną m.in. takie zagadnienia jak kreowanie mitu Józefa Piłsudskiego, Karola Świerczewskiego; kilka wykładów zostanie poświęconych tematom związanym z pamięcią o II wojnie światowej i jej skutkach (m.in. wrzesień 1939 r., wypędzenia i migracje przymusowe, robotnicy przymusowi, Kresy Wschodnie, Volksdeutsche). Cykl wykładów o pamięci zbiorowej zostanie zakończony spotkaniem poświęconym pamiętaniu PRL. Zagadnienia (dys)kontynuacji zostaną zaprezentowane na przykładzie ewolucji polskich dokumentów osobistych w XX w.
Poszczególne tematy zostaną zaprezentowane na tle podobnych zjawisk w historii powszechnej.
Plan:
1. Wykład wprowadzający: pamięć zbiorowa i polityka historyczna?
2. Pamięć o XX wieku: ślady spotykane w podróży… (I)
3. -4. II Rzeczpospolita: jak pamiętamy, a jak było naprawdę?
5.-6. Mit Józefa Piłsudskiego.
7. „Dowody istnienia”, czyli jak odczytywać polskie dokumenty osobiste w XX w.
8. Wojna i okupacja: obraz stereotypowy vs. różnorodność doświadczeń.
9. Wrzesień 1939 r. w polskiej pamięci zbiorowej.
10. Przymusowe migracje Polaków i Niemców w polskiej pamięci zbiorowej.
11. Kresy Wschodnie w polskiej pamięci zbiorowej.
12. Zdrajcy?! Powojenna pamięć o Volksdeutschach.
13. Gen. Karol Świerczewski: mit bohatera.
14. Pamięć o XX wieku: ślady spotykane w podróży (II)
15. Pamięć o PRL.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci powinni w wyniku wykładu zrozumieć/nabyć:
- wiedzę o najważniejszych faktach i osobach związanych z historia Polski po II wojnie światowej.
- podstawową wiedze o procesach historycznych, społecznych i kulturalnych związanych z pamięcią zbiorowa, polityka historyczną i kreowaniem mitów.
- specyficzną sytuację polskiej pamięci zbiorowej, , w porównaniu do innych krajów europejskich.
- zrozumienie podstawowych metod analizy i interpretacji procesów historycznych.
- zrozumienie różnorodnych powiązań między różnymi rodzajami aktywności społecznej: politycznymi, kulturalnymi, ekonomicznymi.
Kryteria oceniania
Wykład będzie zakończony egzaminem w formie testu zawierającego od sześciu do dziesięciu pytań zamkniętych (jednokrotnego wyboru) z zakresu prezentowanego podczas wykładu. Błędna odpowiedź na więcej niż połowę pytań uniemożliwia otrzymanie oceny pozytywnej i tym samym zaliczenie przedmiotu.
Do egzaminu nie będą dopuszczone osoby, które opuszczą (bez ważnego i udokumentowanego powodu) więcej niż trzy wykłady.
Literatura
Andrzej Garlicki, Piękne lata trzydzieste, Warszawa 2008; Heidi Hein-Kircher, Kult Piłsudskiego i jego znaczenie dla państwa polskiego 1926-1939, Warszawa 2008; Elżebieta Kaszuba, System propagandy państwowej obozu rządzącego w Polsce w latach 1926-1939, Toruń 2004; Piotr T. Kwiatkowski, Lech M. Nijakowski, Barbara Szacka, Andrzej Szpociński, Między codziennością a wielką historią. Druga wojna światowa w pamięci zbiorowej społeczeństwa polskiego, Gdańsk-Warszawa 2010; Włodzimierz Mędrzecki, Szymon Rudnicki, Janusz Żarnowski, Społeczeństwo polskie w XX wieku, Warszawa 2003; Czesław Miłosz, Wyprawa w Dwudziestolecie, Kraków 2011; Lech M. Nijakowski, Polska polityka pamięci. Esej socjologiczny, Warszawa 2008; Barbara Szacka, Czas przeszły, pamięć, mit, Warszawa 2008; Wojna. Doświadczenie i zapis, red. Sławomir Buryła, Paweł Rodak, Kraków 2006; Marcin Zaremba, Komunizm, legitymizacja, nacjonalizm. Nacjonalistyczna legitymizacja władzy komunistycznej w Polsce, Warszawa 2001; Janusz Żarnowski, Polska 1918-1939. Praca. Technika. Społeczeństwo, Warszawa 1999.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: