Od samowystarczalności do partycypacji. Wybrane zagadnienia sztuki II poł. XX wieku 3105-OSDP-WE
Wykład ma na celu usystematyzowanie wiedzy i ukazanie procesu ewolucji sztuki od powojnia aż po czasy współczesne poprzez przybliżenie i scharakteryzowanie najważniejszych dla tego okresu zjawisk, nurtów i tendencji, przedstawienie współtworzących je postaci twórców oraz omówienie przełomowych wystaw.
Sporo czasu poświęcone zostanie przy tym założeniom ideowym poszczególnych zjawisk oraz zarysowaniu ich ram teoretycznych, co ma na celu dostarczenie słuchaczom narzędzi do samodzielnej analizy konkretnych dzieł.
Kolejne zagadnienia omawiane będą ponadto w szerszym kontekście historycznym, społecznym i kulturowym.
Zagadnienia szczegółowe: sztuka i zimna wojna, world goes pop, minimalizm, przełom konceptualny, krytyka instytucjonalna; happening / performanse; agorafobia / agorafilia w sztuce; sztuka i pamięć; feminizm; postkolonializm; estetyka relacyjna.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student / studentka zdobywa wiedzę ogólną na temat poszczególnych zjawisk w sztuce 2 poł. XX wieku i ich założeń teoretycznych. Nabywa również umiejętność posługiwania się terminologią z zakresu sztuki XX wieku, rozumie procesy w niej zachodzące i potrafi spojrzeć na nie w szerszym kontekście kulturowym.
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne.
Literatura
Dziamski G., Awangarda po awangardzie. Od neoawangardy do postmodernizmu, Poznań 1995;
Foster H., Powrót realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, Kraków 2010.
Jedlińska E., Sztuka po Holocauście, Łódź 2001;
Hussakowska M., Minimalizm, Kraków 2003;
Pawłowski T., Happening, Warszawa 1988;
Wachowski J., Performans, Gdańsk 2011;
Goldberg RoseLee, Performance Art. From Futurism to the Present, London 2011;
Dziamski G., Przełom konceptualny, Poznań 2010;
Chadwick W., Kobiety, sztuka i społeczeństwo, Poznań 2015;
Piotrowski P., Agorafilia. Sztuka i demokracja w postkomunistycznej Europie, Poznań 2010;
Piotrowski P., Znaczenia modernizmu, Poznań 1999;
Piotrowski P., Muzeum krytyczne, Poznań 2011;
Sikora P., Krytyka instytucjonalna w Polsce w latach 2000–2010, Wrocław 2015;
Bishop C., Sztuczne piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni, Warszawa 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: